Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 43 van de 43

Topic: [L1]Trailerladen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Re: [L1]Trailerladen

@oberon: het achteruit gaan is niet de beloning, wel de click is er om te zeggen: dat, op dat exacte moment dat doe je super. Er moet zelfs niet steeds voedsel bij te pas komen. Hij weet als ik 'ex' zegt dat hij het super heeft gedaan en zijn juiste poging (uit de vele) beloont. Parelli is gebaseerd op lichaamstaal en op negatief belonen (weggaan van de druk en rust). Of bij een kindje: ah je hebt je bord flink leeg gegeten => je moet niet afwassen vandaag (is het zogenoemd negatief belonen, iets onaangenaams wegnemen). Of positief belonen(iets aangenaams toevoegen): Jij hebt je bordje flink leeg gegeten => je krijgt een lekker taartje als dessert. Bij clickeren gebruiken we de beide manieren van belonen en wordt er natuurlijk evengoed gebruik gemaakt van lichaamstaal (van het paard met zijn natuur als prooidier). Over je kindje moet je ook leiderschap hebben, en kan je ook door alleen de schiegermutterslook veel bereiken, maar iets leuks toevoegen kan toch ook zo leuk zijn. Een kind is natuurlijk nog geen paard, maar ik vindt er toch bezonder veel gelijkenissen in. Dat maakt het ook zo boeiend.

Ik ga hier nu niet meer verder over uitweiden. Dit was enkel nog even om duidelijk te maken dat clickeren meer is dat voedsel geven als beloning. Lees het boek van inge teblick. Ik vindt het wel de moeite waard. Al vind ik parelli ook een absolute top-aanrader.

Nog volgende leuke link.... http://animal.discovery.com/fansites/pe ... inner.html

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Nog even over negatief belonen: ook bij Parelli kun je heel goed gebruik maken van positief belonen. Ik gebruik daarvoor friendly game, even lekker ontspannen, aaien, als iets goed gegaan is. Paard geniet daarvan en doet daarna extra haar best. Ik vind dus niet dat je kunt stellen dat Parelli puur uitgaat van negatief belonen, integendeel. En een "click" vind ik eigenlijk minder beloning dan een vriendelijke aai, kunstmatiger. Uiteraard moet je de aai wel op exact het goede moment uitdelen, maar dat is een kwestie van goede timing.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Goede timing vindt ik zo wel bezonder moeilijk. In principe kan je ook perfect clickeren met aaien als aaien voor je paard de moeite is om voor te werken (dat verschil van paard tot paard). Als je van je paard een stapje achterwaarts vraagt. zeg ik 'ex' op het moment dat hij zijn gewicht naar achter legt, 'ex' is dan uitgesproken terwijl hij zijn voet naar achter zet. Ik denk dat het zeer moeilijk is om op dat moment te kunnen aaien. Ik denk dat je heel vaak zal aaien als hij alweer stil staat, en dan beloon je het stilstaan. Daarom vindt ik het clickeren wel gemakkelijk. Al is het weglaten van de druk in de meeste oefeningen al een beloning (ook hier verschilt van paard tot paard).

Versta me niet verkeert: ik vind parelli absoluut ok. Ik hou gewoon zelf van het clickeren en onze haf absoluut ook. Als ze alleen parelli doet (zonder clicker), dan doet ze doods haar oefeningen. Druk doet haar niet veel en aaien en knuffelen vindt ze wel leuk maar als we met de clicker parelliën schiet ze plots wakker en is ze lekker vinnig om het juiste antwoord te vinden. Ons ander paardje is levendig genoeg van zichzelf, hier werk ik tegenwoordig minder met de clicker, nu vooral nog met enge dingen. Hij overhaalt zich voor de lekkere hap, en ziet dan dat hij me toch kon vertrouwen en gaat er na wat oefenen gewoon door bv water.
    Het doel is hetzelfde, de weg ernaartoe doen we iets anders dan de pure parelliërs.

met wat voor doel doe je de 7en games dan.DAt druk der niet veel doet ligt aan jou niet aan het paard.Verder is dat vinnig ook maar relatief aangezien vinnig en snel 1 van de kenmerken van een rb paard is.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

sorry dit gesprek gaat nu zeker of toppic worden maar ik zou hier toch graag op willen reageren.

@Niek
    Ik denk dat je niet helemaal goed luisterd naar wat er geschreven wordt.

Kan me helemaal voorstellen dat er voor jou maar 1 juiste communicatiemethode is ... the Parelli way... maar ik denk dat je in jouw reacties te lezen 1 belangrijk punt, wat hierboven wel aangegeven wordt, over het hoofd ziet.

Ze luisteren naar hun paard! Of het nu alleen clicker training, een combinatie van clickeren/parelli of alleen parelli of totaal iets anders is... zij hebben een samenwerking, respect voor elkaar en beiden plezier in wat ze doen.... Pat Parelli "geeft" ons zijn tools en inzichten (m.a.w. een manier van communiceren met onze paarden)... maar er zijn nog meer mensen met tools en inzichten (communicatiemiddelen/methodes) ... waarom zouden wij deze vorm van communicatie met onze paarden niet kunnen gebruiken? Zeker als het een eerlijke, respectvolle en begrijpelijke manier van communiceren is naar het paard toe.... en dan daar bovenop wanneer je paard het een geweldig manier vindt?
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mister T
    sorry dit gesprek gaat nu zeker of toppic worden maar ik zou hier toch graag op willen reageren.

@Niek
    Ik denk dat je niet helemaal goed luisterd naar wat er geschreven wordt.

Kan me helemaal voorstellen dat er voor jou maar 1 juiste communicatiemethode is ... the Parelli way... maar ik denk dat je in jouw reacties te lezen 1 belangrijk punt, wat hierboven wel aangegeven wordt, over het hoofd ziet.

Ze luisteren naar hun paard! Of het nu alleen clicker training, een combinatie van clickeren/parelli of alleen parelli of totaal iets anders is... zij hebben een samenwerking, respect voor elkaar en beiden plezier in wat ze doen.... Pat Parelli "geeft" ons zijn tools en inzichten (m.a.w. een manier van communiceren met onze paarden)... maar er zijn nog meer mensen met tools en inzichten (communicatiemiddelen/methodes) ... waarom zouden wij deze vorm van communicatie met onze paarden niet kunnen gebruiken? Zeker als het een eerlijke, respectvolle en begrijpelijke manier van communiceren is naar het paard toe.... en dan daar bovenop wanneer je paard het een geweldig manier vindt?
    der is niet 1 the way .Maar ik ben dan benieuwd naar het doel achter de 7 games ?Als de beloning de clicker is word het niet meer een trucje ?.Denkt het paard nog wel na bij wat hij doet ? of is het het doeloos uit voeren van een opdracht om tot die beloning te komen. En ik ben van mening dat het geen true respect creeert.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

Ik gebruik ook clikker bij de games maar zonder voer. Af en toe geef ik wel iets lekkers hoor maar dan niet vlak na de oefening. eerder als we gedaan hebben met werken.

Ik ben ermee begonnen, onbewust , nog voor ik ooit van clikkertraining had gehoord. Toen ik net begon met aramis was hij helemaal groen en ik ik ook in de parelli methode. Waarschijnlijk lag het aan mijn lichaamsstaal maar hij wist bij het aanleren van de games niet precies wanneer het nu goed was. Als het dan lukte riep ik in mijn enthousiasme "YES!" en na 2 keer had hij door dat het dan goed was en dan volgde een rustpauze (friendly)

Ik gebruik die 'yes' nog steeds als extra beloning want die vind hij heerlijk om te horen. Op die manier bebruik ik clikker in combi met parelli, het lukt dus perfect.

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik ben even wat weggeweest,tijdlang niet op nh geweest
    De dag komt steeds dichter,nog steeds niets kunnen vinden,PW's komen eraan(maandag)
    Meer en meer begin ik angst te krijgen voor het inladen(uitladen vormt niet echt een probleem)
    In de kerstvakantie begin ik er zeer zeker mee(de games)

Ik kan helaas niet zo even een trailer te pakken krijgen,kan ik met iets anders oefenen?
    Bv douche?Gaat hem ook niet in,kan ik hem proberen aan te leren maar of het lukt?

Natuurlijk kun je ook met iets anders oefenen, bijvoorbeeld een zeiltje op de grond wat ie eng vindt, etc. Je kunt namelijk gewoon alle 7 games oefenen. Met een "eng zeiltje" kun je ook de squeeze game doen, net zolang totdat ie er rustig overheen gaat. Het is zeker een goede voorbereiding, je paard leert left-brained te reageren, jij leert handig te worden in jouw reacties, en je kunt er dus zeker profijt van hebben bij het daadwerkelijke laden.

Douche kan denk ik ook, mits hij zodanig gebouwd is dat je jezelf makkelijk en goed kunt positioneren om het op de Parelli-manier te doen. Want het idee is dus dat je niet zelf voor hem uit erin loopt.

Succes in ieder geval!!!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Oct 2005

Ik heb even de moed niet kunnen opbrengen om weer naar hier te gaan
    22december heb ik een ongeluk gehad met hem,hij heeft me getrapt,dit is gekomen omdat hij werd opgejaagd door diezelfde staleigenaar waar ik het al over had.Hierdoor heb ik het vertrouwen in hem verloren.
    We hebben geoefend om hem in de trailer te zetten,ik heb eerst meegedaan maar hij wilde me algauw trappen en zelf wou hij met mij de trailer niet in en toen ik zijn angst zag ben ik weggegaan,ik kon niet aanzien dat dit paard vechtte om te blijven staan door zijn benen te spreiden.Eigenaar kon niet meer en ze besloten het hoofdstel eraan te doen en de staleigenaar ging er met een borstel achter,steeds tegen zijn poep te duwen en ik?Ik ben weggegaan,kon dit niet zien en kon bovendien ze ook niet stoppen.Het paard is er dan maar ingegaan,de 4e keer zonder hulp en vanzelf,dus ik dacht:het zal wel goed komen.
    Ook het achterwaarts uitladen ging goed,eerst ging het te snel en nu niet meer.En we gaan naar de kliniek en hij deed alles super,helaas het uitladen in de kliniek liet zijn wensen over:staleigenaar deed de klep naar beneden en het paard stond erop(vraag me niet waar hij die kracht vandaan haalde)Stang heb ik niet gezien.Het inladen was dus moeilijker,de staleigenaar heeft ingeladen,ik was er niet bij.

Maar de laatste keer dat we gingen,sorry maar dat kon ik écht niet aanzien

Inladen ging volgens mij goed(was er niet bij).Maar het uitladen was érg verschrikkelijk.Klep ging open,geen stang te zien en paard ging er zelfstandig uit(!!??)benen stonden op de klep en die was nog niet helemaal omlaag.Ik kwam af toen ze uitladen dus heb niet tijdig kunnen ingrijpen anders had ik dat paard snel vastgenomen.Dus wat ze deden?Staleigenaar besloot dat het paard alleen kon uitstappen,dus dat niemand hem vasthield en tja dat ging natuurlijk heel erg mis,hier en daar een hoef langs de zijkant van de klep.En natuurlijk ging het inladen ook niet goed.

En dan vraag je je af,waar zit ik in het verhaal?Ik help liever niet
    Toen we naar de manege gingen laadde IK in,dat ging goed,uitladen wat minder maar hij vertrouwde me nog,de eerste keer kliniek ging het ook goed,hij vertrouwde MIJ en niet de eigenaar van het paard dus alleen IK kon hem in én uitladen.Toen we gingen oefenen kreeg ik hem dus er ook héél soepel erin,maar hij moet van iets geschrokken zijn en is opeens heel snel achteruit gegaan en heb hem niet kunnen houden.Het vertrouwen was dus weg/minder dus ik wou niet dat dat NOG zou verergeren.Tja,eigenaar van het paard nam van me over,nu laadt hij nog steeds in en dit paard wordt door de staleigenaar er met een borstel 'ingemept'.

Ik heb dus besloten om me er niet meer te moeien,dat hij toch nog vertrouwen in iemand heeft!Ik probeer een beetje Parelli met hem te oefenen,hij vertrouwd me steeds beter en ik ook.En ik vrees dat we niet echt Parelli kunnen gaan starten vooraleer het trailerladen gedaan is

Weet er iemand wat IK kan doen?Ik sta er helaas machteloos tegenover
    Ze willen niet opgeven omdat je dan toegeeft aan een paard wat erg normaal is maar dit paard gaat er met angst in en uit
    De douche is het niet willen,hij houdt niet van water,dat zie ik direct aan zijn manier van reageren als je hem eens harder aanspreekt maar dit,is duidelijk angst

De mijne wilt niet zo graag van stal weg, maar gaat er wel rustig in. heb er wel lang mee geoefend. op elke andere plaats rent ie de trailer in, wan hij weet dan dat ie naar huis gaat (wat soms niet zo is als oefening)

Geduld is een schone zaak en gebruik geen dwangmiddelen want een paard in de stress werkt echt niet mee. hij moet de trailer als comfortabel zien, een rustplek
    Heb mijn profiel geupdated

Hoi Blue_star,
    Helaas herken ik mij in jouw verhaal. Laat ik het erop houden dat mijn vader nog steeds "vol trots" vertelt dat "die fluisteraars" al uren bezig waren, en dat hij samen met een andere man de stang pakte en "m in 1x de trailer indrukten"

Ik wordt voor gek verklaard, ik ben te soft, te lief, ik stel me aan, etc. etc. DE reden dat ik gestopt ben met wedstrijden rijden is dat ik die discussie niet meer aanKAN en aanWIL. De laatste keren heb ik mij, net als jij, terzijde gehouden. ik HOOP dat mijn paard MIJ blijft vertrouwen, omdat ik weiger mee te werken aan geweldadige praktijken. Wellicht struisvogelpolitiek, maar helaas heb ook ik weinig keus...

Ik ben nu serieus begonnen met Parelli, en laat de trailer voor wat het is. Ik wil wel, als straks de games allemaal soepel gaan, weer beginnen met het oefenen mbv een echte trailer. In alle rust, zonder ouders langs de zijkant. Ik hoop dat dat gaat lukken, maar ik heb er vertrouwen in

Ik kan je alleen maar een hart onder de riem steken, en hoewel ik me voor kan stellen dat je je schaamt om wat er gebeurd is: neem het jezelf niet kwalijk, JIJ kunt er (helaas) niks aan doen. En mocht iemand het in zijn hoofd halen anders te beweren, dan hoop ik dat men beseft in wat voor een onmogelijke positie wij soms gedwongen worden door anderen...
    Verder zou ik nog willen zeggen: gewoon lekker beginnen met Parelli, ondanks dat het trailerverhaal nog niet over is. Probeer het gescheiden van elkaar te houden, en hou je maar afzijdig wanneer een trailer nodig is... op die manier blijf JIJ constructief met je paard bezig, en wordt jullie relatie steeds beter.

Heel veel sterkte...
    je mag me altijd pm-en
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Oct 2005

Hoi,bedankt voor je post,het geeft we weer wat moed
    Ik wil best starten met Parelli,maar als hij dan weer geladen wordt,gaat hij dan mijn vertrouwen niet verliezen?Ik ben er helaas niet voor hem
    Momenteel ligt het stil maar volgende week vrijdag heb ik een week vakantie,dan verdiep ik me er weer in
    Ik ben bang dat als we het gaan doen,we weer vanaf 0 moeten beginnen als hij gelaadt wordt en zal de eigenaar wel aan Parelli kunnen doen?Want hij laadt immers het paard in

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten