Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: klein meisje (van 5) met paarden leren omgaan

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

klein meisje (van 5) met paarden leren omgaan

Ons buurmeisje komt vaak (ongevraagd) op bezoek. dan wil ze naar de paardjes.
    Het probleem is dat ze helemaaal niet in ziet dat paarden dieren zijn en dat ze dus gevaarlijk kunnen zijn.

Gister had ik haar verteld dat ze aan de andere kant van het hek moest blijven, maar toen is ze toch bijna onder Speedy gekomen omdat ze niet luisterde.
    Ik ben heel boos op haar geworden. Levensgevaarlijk is het!

Ik dacht dus; misschien moet ik haar gewoon af en toe les geven, zodat ze met pony's om leert gaan. Lijkt me hartstikke leuk om te doen ook!
    Mijn ouders zeggen dat het geen zin heeft want "ze luistert toch niet". Maar 'k zou 't toch wel willen proberen.

Maar de vraag is nu. Hoe? Ik bedoel, bang voor paarden is ze niet, een een pittige tante wel. 'K hoef d'r dus eigenlijk niet te leren hoe ze zelfvertrouwen kan krijgen ofzo, maar 'k wil haar gewoon laten inzien dat paarden dieren zijn en dat voorzichtigheid belangrijk is. Natuurlijk moet ze ook andere dingen leren, maar uitkijken is toch wel heel belangrijk.

Ze is ook nog maar klein (5), en 'k zou alles dan een beetje "speels" willen aanpakken. Wie heeft er ideeƫn?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: klein meisje (van 5) met paarden leren omgaan

Dit ga ik in de gaten houden, want kamp met het zelfde probleem, jongetje van 7 dan.

groetjes Elianne en in ieder geval veel succes en leuk dat je het toch wilt proberen!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2005

Misschien haar een keertje mee op wandeling aan de hand meenemen. Geef wat uitleg op een kindse manier, laat je haar een keertje het touw vastnemen, als ze dan iets verkeerd doet neem je het touw terug en dan krijg je de fase met het gezeur, geef je het touw terug en dan zal ze wel luisteren (ahja, anders mag zij niet meer wandelen ). Als ze dan iets goed doet kan je haar een kort ritje beloven. Het zijn maar ideetjes he.

Hoi shetfan,
    Wij hebben zelf ook zo'n "wandelend stuk ongeluk" (noem ik haar maar even) rondlopen. Een ontzettend bijdehandje van volgens mij 4 of 5 jaar. Je kunt zeggen wat je wilt, maar ze weet alles beter, blaakt van het zelfvertrouwen en ziet geen gevaar.

Wat ik je kan aanraden is: duidelijke grenzen stellen. Niet alles uit willen leggen (luisteren ze toch niet naar), maar op sommige momenten gewoon: NEE. Zolang ze nog niet in de "waarom"-fase zitten heeft uitleggen geen zin is mijn ervaring.

Je kunt haar wel bij alle "veilige" dingen betrekken, zoals poetsen (in het begin niet de benen, maar wel het lijf en manen kammen bijvoorbeeld), hoofdstel aangeven, meelopen, touw vasthouden, etc. Verder DUIDELIJK zijn: met een grote boog achterlangs (paard kan slaan), prijzen als ze het goed doet, straffen als ze het steeds weer vergeet (niet meer mee mogen helpen poetsen bijvoorbeeld).

Hoop dat je hier wat aan hebt, en heel veel succes!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Aha, dus mijn 5-jarige zoon is geen uitzondering wat betreft geen gevaar zien . Inmiddels weet hij dondersgoed wat wel en niet kan, maar hij ziet mij en zijn vader dan ook dagelijks bezig met grote dieren. Zijn jongere broertje (nu 3) is nog wel in de fase die jullie beschrijven.

* Hou de uitleg simpel, dus niet ellenlange verhalen over waarom je eerst wat zegt en dan aait. Gewoon voordoen en bij "fout" gedrag, einde kind bij paard. Bij goed gedrag, kind de hemel in prijzen, werkt zeer goed.

* Consequent zijn, ja=ja, nee=nee, nu en altijd. Dus niet de ene dag iets wel goed vinden en de andere dag niet. Hele duidelijke grenzen stellen dus .

* Het kind, hoe jong het ook is, wijzen op het feit dat het dier groter en sterker is als hij/zij.

* Kind nooit alleen bij het dier laten, ook niet voor even. Spreek dan liever een tijd af dat je samen bezig kunt zijn. Vaak is het mogen voeren of samen wandelen al heel wat.

Bij mijn kinderen werkt het positieve gedrag de hemel inprijzen erg goed, ze weten dan ook dondersgoed wat wel en niet mag. Ze weten ook dat ik slechts een waarschuwing geef en dat het dan klaar is (stopppen met de leuke bezigheid en naar binnen). Door deze duidelijkheid doen ze vaak hun uiterste best en gaat het bijna altijd goed. Het scheelt natuurlijk wel aanzienlijk dat ze hun ouders niet anders zien doen, maar in dit geval kan jij die rol op je nemen.

Heel veel succes!

Oja, weten de ouders van dat kindje dat ze de paardenwei inglipt? Stel hen in ieder geval op de hoogte ervan, het is feitelijk hun taak om het kind op te voeden .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Goede tips staan hier! Ik heb zelf een tijdje een meisje van zeven les gegeven en vind het dus wel erg interessant te lezen hoe anderen kinderen de omgang met paarden leren. Echte tips heb ik niet. Wel wens ik je veel succes shetfan, want als je het een beetje goed aanpakt kan het volgensmij best gezellig zijn zo`n kleine opdonder rondom je paarden. En als ze eenmaal wat groter is kan ze je vast ook goed helpen. Dan weet ze iig precies hoe jij omgaat met de paarden en heeft ze een mooie NH basis. Prachtig voor het kind!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik zou eerst even gaan praten met de ouders. Gevaarlijk dat een kind zonder toezicht rond kan lopen bij de buren die paarden hebben! Ik vind het het belangrijkste dat ze niet zomaar de wei in kan lopen, zodat er niets kan gebeuren mocht er niemand in de buurt zijn.
    Started!

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Zolang ze nog niet in de "waarom"-fase zitten heeft uitleggen geen zin is mijn ervaring.
    AAAH de waarom fase, om gek van te worden!!! Op mijn vorige stal liep er af en toe een jongetje rond die overduidelijk in die fase zat. "wat ga je doen?" "ik ga het paard naar de wei brengen", "waarom?", "Omdat hij het daar leuker vindt dan in zijn stal", "waarom?", "omdat hij daar gras kan eten", "waarom?", "omdat hij gras lekker vindt", "waarom?" AAAAAAAH

Ik sluit me verder aan bij de dingen die al gezegd zij, vooral het consequent zijn, en goed gedrag belonen/fout gedrag bestraffen> maar wel ook uitleggen wat ze fout deed.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Waarom vragen om het vragen (lees aandacht krijgen), worden bij mij beantwoord met Daarom. Mijn kinders weten dat dit bij mama een hele goede reden is . Overigens moet je nu niet denken dat ik altijd zo antwoord, maar soms komen al die waaroms je neus uit en willen ze helemaal geen antwoord. Vandaar daarom in combi met afleiden .

Mijn oudste is nu net uit de Waarom-fase en de jongste begint nu net. Vermoeiend hoor, maar wel leuk!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon

Ik sluit me verder aan bij de dingen die al gezegd zij, vooral het consequent zijn, en goed gedrag belonen/fout gedrag bestraffen> maar wel ook uitleggen wat ze fout deed.
    Tja daar sluit ik me ook helemaal bij aan! Langer stilstaan bij positief gedrag dan bij negatief gedrag. Negatief gedrag kan ook aandacht vragen worden, dus hou het dan zo kort en duidelijk mogelijk...

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Als we bij de paarden zijn moet mijn dochter van 3 gewoon goed naar me luisteren, net als in het verkeer. de manege is geen speeltuin. Er kan altijd een paard los breken, slootjes, schrikdraad. dus ze moet gewoon bij me blijven , niet rennen en als ik serieus zeg nu hierkomen dan moet ze dat meteen doen. alsof er een auto aankomt. Maar als we samen iets met mijn paard gaan doen, en ik haar dingen wil leren probeer ik het eigenlijk zo te doen dat ze helemaal geen fouten kan maken. ik zeg haar vooral wat ze wel kan doen. zo staat ze bij mijn poetskist en ik heb haar de namen van de verschillende borstels geleerd en die geeft ze me dan heel trots aan. ze mag het touw vast houden, maar ik hou het uiteinde vast. 'loop maar voorlangs' ik til haar op zodat ze kan borstelen, ze kent (bijna) alle namen van de mensen en hun paarden en vind dat ook een leuk spelletje.
    Dus wat mij betreft is rondom de paarden een serieuze aangelegenheid, maar leren is leuk. en probeer ik het zo te bedenken dat wat ik haar vraag te doen zeker zal slagen. en een serieuze vraag krijgt altijd een serieus antwoord.

Maar het is ook een verschil of het gewoon een verveeld buurkind is dat als je bezig was je auto te repareren dat het net zo goed om je heen zou hangen. dan zou ik het vriendelijk duidelijk maken dat ik lekker zelf bezig ben en haar terug naar papa en mama ping-pongen.
    nu is mijn paarden-tijd ook zeer kostbaar!

vanaf welke leeftijd kan een kind zelf op een shetlander blijven zitten?
    heeft iemand daar ervaring mee?

[quote="
    vanaf welke leeftijd kan een kind zelf op een shetlander blijven zitten?quote]

Ik denk dat je eerst en vooral een shet nodig hebt die een en ander toelaat.
    Ik zat op mijn 18maanden al alleen op een groot paard, wel niet de bedoeling, maar is toch gebeurt. Een had het paard vast, de ander mij... Maar paard kwam plas tegen, paard zei van daar ga ik niet in. Weg begeleiders (weggeduwd) en rond de plas met mij op de rug. Ze was gelukkig doodbraaf Twas gelukkig maar een paar meter (kan ook meer zijn)...
    Zorg zeker dat iemand de pony vast heeft en dat iemand het kindje vast heeft, tot wanneer dat je zeker weet dat ze het alleen aankan.
    bye
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik denk ook niet dat daar een bepaalde leeftijd voor is. Ik denkt dat, zoals Elineke zegt dat het van de braafheidsfactor van de pony afhangt (alhoewel het natuurlijk wel paarden blijven en er altijd onvoorspelbare dingen gebeuren; maar wat natuurlijk nog steeds zo is als je ouder bent) en van het kind. De ƩƩn is gewoon net ff handiger dan de ander. of heeft er meer gevoel voor. Ik zou het ook zo aanpakken als Elineke, ik denk dat je gewoon goed op moet letten en dat je dan vanzelf wel 'weet' wanneer je een stapje verder kan gaan...

ik weet dat toen pat parelli de laatste keer in duitsland was, ze hem daar een show gevoerd hebben waarbij kinderen -tot 3 jarigen! de 7 games speelden (allicht wel met brave ervaren parelli paarden, maar toch)
    dus ik wacht tot eddy een parelliponykamp opzet haha.
    nee serieus, iemand in duitsland moet er toch ervaring mee hebben he..
    misschien komt er wel een nh for kids book of zo
    Nieuwe foto's in profiel.

dat is op de level 2 voorlichtingsavond toevallig even ter sprake gekomen, ik denk niet dat Eddy aan dergelijke dingen gaat beginnen eigenlijk

Bladwijzers

Forum Rechten