Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Hoefzweer

  1. #1
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Hoefzweer

    Ik vroeg mij af hoe ontstaat een hoefzweer. Het is een ontsteking in de hoef, maar zijn er dan bepaalde factoren dat je paard eerder kans heeft op hoefzweren.

    Wie kan mij er meer over vertellen??
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Hoefzweer

    Alles wat niet goed is aan de hoef kan een zweer veroorzaken. Van binnenuit, zoals lange tenen, hoge hielen, lange steunsels, etc. Maar als de zool slecht is kan je ook van buitenaf een zweer krijgen door vuil of iets scherps.
    Als de doorbloeding van de hoef goed is is de kans op een zweer klein.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Hoefzweer

    bedankt evenaar
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  4. #4

    Re: Hoefzweer

    Hoi Spinner.

    Mijn paardje heeft 2x een hoefzweer gehad. De 1e keer was vrij snel na de 1e natuurlijke bekapping. Als de doorbloeding op gang komt kan een zittende ontsteking vrijd snel aan de oppervlakte komen. Deze hoefzweer brak vrij snel door (na 3 dagen en veel baden in lauwe soda).
    Hierna heeft Radja in de zomer (4 maanden later) nog flink last gehad van een hoefzweer. Deze was ontstaan omdat haar hoeven in de droge zomermaanden te weinig in het water waren geweest. Hierdoor ontstonden scheurtjes aan de onderkant van de hoef waardoor vuil binnen is gekomen. Deze zweer kwam en ging steeds weer totdat uiteindelijk de DA een gat heeft moeten maken. Nu is ze alweer 3 maanden hoefzweer-vrij. Je ziet aan de onderkant dat de hoef goed glad blijft. Als je steeds controleert of de hoefwand intact is en of er geen kleine steentjes in zijn gekomen (bij de witte lijn) dan zal het wel meevallen. Paarden kunnen hoen hoef ook kneuzen, dus scherpe betonranden kun je beter mijden. Kap jij ook natuurlijk, of ben je zit van plan??

    Groetjes Nel.
    samen werken

  5. #5

    Re: Hoefzweer

    Van buiten af kunnen er scherpe stukjes in de hoef komen, als je die er niet snel genoeg uithaalt, gaan deze als het ware in nestelen en ontstaat er door het vuil een kleine ontsteking, die zich zelfs tot helemaal aan de rand van de hoef kan invreten.

    De hoef kan warm aanvoelen en het paard kan gevoelig aanvoelen. Een smid kan deze netjes uitsnijden.

    Meestal ontstaat een hoefzweer in de kwartieren, daar gaan de meeste steentjes zitten!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •