Nu ik weer langzaam aan het rondkijken ben voor een nieuw paardje kwam er een schimmel op mijn pad met een grote melanoom op zijn staartwortel.
De meningen zijn nogal verschillend merk ik. De da van de eigenaar zei dat het goedaardig is en geen kwaad kan maar dat weghalen ervoor kan zorgen dat het weer terug komt.
Ik heb Utrecht gebeld maar die deden geen uitspraak voordat ze het dier zelf hebben gezien.
Lingehoeve zei dat hij blijft groeien en kans is dat hij open gaat. Dus zijn advies is weghalen maar ook dat zou lastig zijn omdat je op de staartwortel vaak geen huid over hebt om de wond dicht te maken en dat de wond dus open moet genezen. Hij raadde me sterk aan om niet voor deze te gaan.
Wat ik zelf lees aan verhalen is verschillend.
Paarden die er oud mee worden. Paarden die erdoor zijn ingeslapen. Maar vele zijn ook oude verhalen. Misschien zijn we nu wetenschappelijk verder en dus ben ik dus opzoek naar informatie en ervaringen met melanomen.
Mijn voorkeur gaat nogsteeds uit naaar een schimmel en daarom wil ik me er graag meer in verdiepen.
Bladwijzers