Ik wil een paardenwagentje gaan kopen voor de Grote Verhuizing, om daarmee eerst mijn huisraad en daarna de paarden naar Zweden te verhuizen. In onze trailer bleken namelijk paddenstoelen te groeien, dus daar ga ik geen paarden mee verhuizen.
Nou had ik ooit een paardenwagen waarin de paarden met hun neus in de rijrichting stonden. Deze had net als een trailer, een voorstang voor de borst. En met hun kont stonden de paarden tegen een achterwand aan. Ik zie nu diverse paardenwagens waarin de paarden overdwars staan, of met hun kont in de rijrichting. Deze wagens hebben geen voorstang. Is dat ook niet nodig? Ik zou me kunnen voorstellen dat paarden zonder voorstang in een bocht met hun neus tegen de wand aan kunnen botsen, als ze overdwars staan. En ook als ze met de kont in de rijrichting staan, kan ik me voorstellen dat een voorstang ze wat meer stabiliteit kan geven.
Heeft iemand ervaring met een paardenwagen waarin de paarden overdwars staan, of met hun kont in de rijrichting? En gaat dat goed zonder voorstang?
Bladwijzers