Ja klopt Janneke, het geeft een stuk motivatie!
Vanmorgen twee video's bekeken. Nr 1 is "Not this, that!". Die ging over het feit dat mensen snel "nee" zeggen tegen hun paard als die iets doet wat ze niet willen, maar ook niet duidelijk aangeven wat ze dan wel willen. Fijne video.
Daarna een wat langere, de connection test. Hoe graag blijft je paard bij je? En wat doe je als je hem "kwijt" raakt? Was een hele heldere, ik ga hem vanavond nog een keer kijken en dan aantekeningen maken. De meeste mensen zijn bang dat hun paard weg loopt en vragen ("smeken") hem dan terug. Welnee, zegt Linda, als hij weg gaat stuur hem dan zelf maar resoluut weg, sta vervolgens stil en wacht tot hij terug komt. In het filmpje werkte dat wonderwel goed.
Dus: vanmiddag in de praktijk getest! Duidelijk aangegeven wat ik wilde, blijf perfect naast mijn schouder. Hij was het daar keer niet mee eens, steigerde zelfs wat toen ik hem met de string naar voren vroeg en draaide om. OK, weg ben je dan wat mij betreft! Na 3 rondjes galopperen was hij terug - om niet meer van mijn zijde te wijken. Leiderschap is dus soms gewoon nodig. Langzaam lopen, wat sneller, halt houden, achterwaarts en ook draven kon ineens langzaam perfect naast mijn schouder, en hij leek er nog lol in te hebben ook.
Saar, heb jij nog aanvullingen of opmerkingen?
Beeld van vandaag:
Connection test.JPG
Bladwijzers