Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: het eenzame paard

  1. #1

    het eenzame paard

    De laatste tijd heb ik veel met de trein gereisd. Onderweg zie je veel paarden op het land; leuk dus!
    Helaas zie je ook met regelmaat een paard of pony helemaal in zijn uppie op een landje staan. Als hij geluk heeft lopen er nog wat schapen (aliens) bij, maar dan heb je het ook gehad.

    Beseffen de eigenaren niet wat ze een paard daarmee aandoen? Een paard alleen is als een mens in de isoleercel en is op sterven na dood. Contact met soortgenoten (en dan heb ik het niet over het uurtje les in de bak van de rijvereniging) is absoluut een eerste vereiste samen met voer en water.
    Wat bezielt deze mensen? Of is het onwetendheid?

    Hoe brengen we daar nu eens verandering in? Iemand suggesties?

    Groetjes, Marleen

  2. #2
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: het eenzame paard

    Ik vind wat je niet ziet nog vele malen erger: paarden opgesloten in een stal. Ze zullen elkaar wel kunnen zien, maar kunnen nog geen contact met elkaar maken. Dan zie ik nog liever een paard in z'n uppie buiten staan. Ik ben het er wel mee eens dat het absoluut geen goede situatie voor een paard is hor!
    Feniño staat op dit moment ook alleen in het weiland. Hij is 3,5 week geleden gecastreerd en hij kan nog niet bij andere merries staan. Ik heb hem dan liever nu alleen buiten staan en dat andere mensen het zielig vinden, dan dat ik hem opsluit in een stal en ik er niemand over zal horen.

  3. #3

    Re: het eenzame paard

    Oke, maar kan hij ze zien, ruiken, horen etc? Ik weet ook wel dat er soms tijdelijke uitzonderingen zijn. Kan gebeuren. Ik bedoel echt die paardjes die altijd alleen staan.

    Wanneer ga je hem bij de merries zetten? Wacht je vanwege het risico dat hij nog 1 x kan dekken en vruchtbaar is?

    Groetjes, Marleen

  4. #4

    Re: het eenzame paard

    Ik zie dat eigenlijk NIET liever... ik zie het allebei niet graag. Het is kiezen uit 2 kwaden en dat weiger ik te doen. Het zou allebei verboden moeten worden door de dierenbescherming!

    Maar kan Fenino ze zien, ruiken, horen etc? Ik weet ook wel dat er soms tijdelijke uitzonderingen zijn. Kan gebeuren. Ik bedoel echt die paardjes die altijd alleen staan.

    Wanneer ga je hem bij de merries zetten? Wacht je vanwege het risico dat hij nog 1 x kan dekken en vruchtbaar is?

    Groetjes, Marleen

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: het eenzame paard

    Hmmm, mijn merrie zou het lÃ*efst helemaal alleen staan en vindt alle paarden om haar heen "lastig". In het land staat ze het liefst apart, in een paddock met een ander paard gaat absoluut niet, daar heeft ze te weinig ruimte. In haar box heeft ze maar 1 paard naast zich, en dat vindt ze al te veel.... In de zomer, wanneer er vaak geen paard in de box naast haar staat, voelt ze zich het fijnst.

    Natuurlijk is ze een uitzondering, ze is normaal opgegroeid met andere paarden in het weiland, maar haar hele aard is "solitair". En hoewel 99% van de paarden wellicht gelukkiger zou zijn met gezelschap, zou ik haar een weiland voor zichzelf gunnen. Ik kijk er dus iets anders tegenaan. Maar dat de meeste eenzame paarden graag gezelschap zouden willen, spreekt voor zich. Alleen, wat je er aan zou moeten doen?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: het eenzame paard

    In het weiland naast Feniño staan twee merries waar hij contact mee heeft. En ook staan er andere paarden in de buurt waar hij naar kan kijken of hinniken.
    Hij gaat over 2,5 week weer bij de merries. Hij heeft toen hij hengst was merries gedekt en het eerste wat hij deed als hij een merrie tegen kwam, was ze dekken. Vandaar dat ik liever heb dat hij 6 weken niet gedekt heeft en dat hij dan weer bij merries komt te staan

  7. #7

    Re: het eenzame paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Hmmm, mijn merrie zou het lÃ*efst helemaal alleen staan en vindt alle paarden om haar heen "lastig". In het land staat ze het liefst apart, in een paddock met een ander paard gaat absoluut niet, daar heeft ze te weinig ruimte. In haar box heeft ze maar 1 paard naast zich, en dat vindt ze al te veel.... In de zomer, wanneer er vaak geen paard in de box naast haar staat, voelt ze zich het fijnst.
    Hoe weet je dat zo zeker? In het wild zijn de enige paarden die solitair leven jonge hengsten die uit hun kudde zijn gegaan op zoek naar een eigen harem en oudere hengsten die uit hun harem 'ontslagen' zijn. Paarden die weten dat ze gaan sterven, bevallen, etc en daardoor de kudde kwetsbaar maken zoeken ook een rustig plekje op.

    Uiteindelijk zeggen ze (wetenschappers) dat het beter is om 2 paarden bijelkaar te zetten ook al mogen ze elkaar niet, dan een paard alleen. In elke kudde zijn er paarden die meer op zichzelf zijn en niet al teveel last willen hebben van anderen, maar of die nou echt graag alleen zijn.... ik betwijfel dat.

    Maar misschien is jouw paard echt een uitzondering , of heb je nog niet HET maatje voor jouw paard gevonden....is ze kieskeurig ofzo

    Ik ben wel benieuwd hoe jij er zo zeker van bent te weten wat jouw paard echt wil....

    Groetjes, Marleen

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: het eenzame paard

    Marleen, wat raar dat ik me hier moet gaan verdedigen? Ik heb dit paard nu bijna 20 jaar, en geloof me, dat je je paard leert kennen in die periode, zeker een paard met zo'n uitgesproken mening en bijbehorende lichaamstaal.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: het eenzame paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Uiteindelijk zeggen ze (wetenschappers) dat het beter is om 2 paarden bijelkaar te zetten ook al mogen ze elkaar niet, dan een paard alleen.
    Er zijn altijd uitzonderingen in de wetenschap, die geeft eigenlijk nooit 100% zekerheid. Ik zou nog liever een geit zetten bij m´n paard, dan 2 paarden bij elkaar die elkaar niet mogen. Wat een stress geeft dat niet voor ze! Een mens is ook niet voorbestemd om alleen te leven, maar je moet mij ook niet met iemand die ik niet mag in één huis laten wonen.

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: het eenzame paard

    Oh Lila, daar zeg je wat, een geit... Hebben we ook eens geprobeerd, een andere merrie op stal was ook zo'n eenling maar die had veel plezier met een geit, die ging ook mee naar alle koersbanen.

    Die geit ook eens bij Danny gezet om te kijken of ze het wat vond. Arme geit, moest rennen voor haar leven en we moesten haar echt redden uit de box, Danny wilde haar serieus vermoorden! Was dus geen geslaagd experiment...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #11
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: het eenzame paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Hmmm, mijn merrie zou het lÃ*efst helemaal alleen staan en vindt alle paarden om haar heen "lastig".
    Grappig Essie heeft dat ook.......nou ja gehad dan want sinds Timbertje staat ze graag met haar dochter. Alleen op stal moet ze nog wel helemaal apart van de rest staan.....ze kunnen bij ons niet 24/7 buiten dus staan 's nachts op stal (overdag wel buiten). Als ze buren heeft verbouwd ze de hele boel. Raam is er al eens uitgeslagen en de deur enzo...
    Nu staat ze apart van de rest (kan ze wel zien, ruiken en horen dat wel maar ze staat er niet naast, geen last meer van verbouwingsneigingen

    En toen ze Timber nog niet had en ik op mijn vorige stal stond, stond ze altijd helemaal in haar eentje achter in het weiland. Ze was wel de baas dat wel en er was een merrie helemaal leip van haar dus die wilde altijd in haar buurt lopen maar dat vond Essie eigenlijk helemaal niks.
    Ze konden alle paarden uit het land halen, Est bleef gewoon achterin staan en deed nooit aanstalte om met de koppel mee te lopen. Maf paard
    En nog steeds kan ik haar alleen laten staan als alle anderen uit het land zijn om te rijden ofzo.....wel handig want dat geplakt van Timber vind ik maar niks om eerlijk te zijn.

    Sinds Timbertje heeft ze dat niet meer gelukkig maar want het leek net alsof ze nooit helemaal aansluiting had ondanks haar dominantie.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  12. #12

    Re: het eenzame paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Een mens is ook niet voorbestemd om alleen te leven, maar je moet mij ook niet met iemand die ik niet mag in één huis laten wonen.
    Als dat de enige persoon zou zijn die je ooit te zien krijgt denk ik dat je wel anders piept

  13. #13

    Re: het eenzame paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Marleen, wat raar dat ik me hier moet gaan verdedigen? Ik heb dit paard nu bijna 20 jaar, en geloof me, dat je je paard leert kennen in die periode, zeker een paard met zo'n uitgesproken mening en bijbehorende lichaamstaal.
    Eh, ik weet niet waarom je voelt dat je je moet verdedigen hoor? Het is een vraag, ik onderzoek gewoon jouw opmerking. Daar is niets mis mee toch?

    Groetjes, Marleen

  14. #14

    Re: het eenzame paard

    Maar by the way... waarom reageren alleen mensen met uitzonderingen? Die zijn er nu eenmaal, toch!
    Ik wil hier gewoon een lans breken voor de echte eenzame paarden die geen maatje krijgen omdat het te duur is, die bij wijze van spreken in de achtertuin staan maar WEL graag gezelschap willen?

    Iemand?

    Groetjes, Marleen

  15. #15

    Re: het eenzame paard

    Ja, lullig, ja, fout, ja, onnatuurlijk, ja zou beter zijn als het niet zo was.
    Helemaal met je eens.
    Maar wat nu?

    May the horse be with you!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •