Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: Voer voor 2-jarige ??

Voer voor 2-jarige ??

Mijn pony van 2jaar (1.05m) krijgt een ½kg/¾kg s'ochtends en s'avonds en dat moet ze delen met een pony van 80cm
    is dat voldoende of moet ze meer hebben..

kan ik haar een likit geven en wat kan ik bijvoeren
    ik ben nou rustig aan het beginnen met longeren 10min !!

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Voer voor 2-jarige ??

1/2kg / 3/4kg van wat? Hooi, biks, musli, haver, enz...?!
    En waarom wil je graag een likit geven?

gewoon basis brok met muesli gemengd ! en ze krijgen 1 plak hooi , en likit dat die wat te doen heb..

Aangemeld
    Apr 2004

1 plak hooi op een dag?
    Staat hij dag en nacht op de wei?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Lickit bestaat voor een groot deel uit suikers, lijkt me niet zo gezond. Een goed mineralenblok ophangen is simpeler. En hoe vaak longeer je? Longeren is erg slecht voor de gewrichten voor een jong paard, je kunt dan beter (Parelli)grondwerk doen, dat is minder eenzijdige belasting.

1 Plak hooi is niet veel, behalve dan als je paard dag en nacht buiten staat.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

het paard gata om 8uur s'ochtends naar buiten en word s'avond 6uur binnengezet !! als ze bijv. door eht weer neit naar buiten kunnen dan krijgen ze elke 3uur een plak hooi !!

Aangemeld
    Apr 2004

Ik vind niet dat je een 2 jarig paard 14 uur per dag binnen kan zetten. Laat staan met 1 plakje hooi. Mijn advies zou is om de pony idg onbeperkt hooi te geven, en het liefst ook nog 24 uur per dag buiten te houden.

Calimero is dat neit gewend en mijn vraag was wat kan ik mijn twenter van 2jaar bijvoeren aan muesli ofzo..

Misschien is het niet je vraag, maar de eerste behoefte van je paardje is wel ruwvoer. Het liefst onbeperkt. Pas als dat niet voldoende is kun je denken aan krachtvoer. Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld... als aanvulling. Ik heb laatst uitgerekend wat mijn 2 jarige binnenkrijgt met onbeperkt kuil en hooi en wat blijkt? Ze zit al ruim over haar dagelijkse behoefte van alles heen! Alleen vitamine d is lastig, omdat ze relatief veel kuil en weinig hooi krijgt (beleid van de stal helaas) en juist in hooi zit vitamine d.

Kun je de ribben van je paard voelen? Dat verteld je ook al iets over de voedingstoestand.

Heb je hier iets aan?

Groetjes, Marleen

Ik heb een fjord van 1,5 jaar. Zij staat dag en nacht buiten. Zij kan onbeperkt hooi eten. Verder krijgt zij nog winterpeen (met z'n drieen een grote emmer vol) en 1 kilo krachtvoer per dag. De ene keer is dit biks en de andere keer muesli.

Ik houd haar conditie goed in de gaten, wel goed door de dikke wintervacht heenvoelen! Wanneer ze te dik wordt minder ik met krachtvoer, maar ruwvoer blijft onbeperkt.
    Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

Maar heeft jouw fjord met onbeperkt hooi dan wel krachtvoer nodig? Het is een sober ras Of moet hij veel inspanning leveren op een dag?

Groetjes, Marleen

Nou op dit moment is lekker dag en nacht buiten lopen de enige inspanning die ze moet leveren. Verder moet ze lekker groeien. Ik kijk vooral hoe ze eruitziet.

Fjorden zijn inderdaad een sober ras. De oudere fjorden moet je daardoor ook erg in de gaten houden qua voeding, ze krijgen al gauw teveel. Wel zie je weleens dat dieren die in de groei zijn te schraal worden gehouden.

Vroeger op school moesten we altijd berekenen hoeveel een koe nodig had, stom eigenlijk dat ik dat bij Aryn nooit heb gedaan. Maar als je nog een advies hebt hoor ik die graag!

Groetjes Inge

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik denk dat je het beste naar je paard zelf kan kijken. Zoals je al een beetje liet doorschemeren kunnen verschillende paarden heel verschillende spijvertering hebben. Paarden als Fjorden hebben vaak minder nodig. Ik zou in ieder geval ook ongelimiteerd hooi geven. Dat is toch wel de eerste behoefte van je paard. Merk je dat dat niet geheel voldoende is, dan geef je m wat ander voer bij en kijk je wat het met m doet. Maar eigenlijk moet je paard uit hooi en gras alles kunnen halen wat hij nodig heeft.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inge_aryn
    Maar als je nog een advies hebt hoor ik die graag!

Groetjes Inge
    Jazeker wel

Het wil namelijk nogal eens zo zijn dat mensen snel vinden dat hun paard te mager wordt, terwijl de ribben nog niet eens te voelen zijn!!! Dat is iets heel menselijks, maar voor paarden niet zo goed. Mensen zijn over het algemeen vaker te dik dan te dun (ik ook hoor). En als je je een beetje sip voelt gaat die chocoladereep er maar al te goed in! Het toestoppen van teveel eten aan je paard is dus iets wat heel vaak voor komt. Probeer hierop te letten en probeer altijd na te gaan of je vanuit je menszijn redeneert, of het best voor het paard wil doen.

Goeie tip??????

Groetjes, Marleen

Ehm.. heb net zelf 2 kroketten naar binnen gewerkt.

Aryn krijgt gewoon het voer wat hierboven beschreven staat en daar doet ze het goed op. Zoals ik al zei houd ik haar conditie in de gaten en wanneer ze te dik wordt minder ik met krachtvoer. Verder stop ik haar geen extra voer toe wanneer ze een keer lief hinnikt of wanneer ik in een dip zit.

Als ik mijn hand op Aryn haar ribben leg en heen en weer haal, voel ik haar ribben nog perfect. Ook heeft ze het op de keuring goed gedaan en was en is ze prima in conditie.

Op zich wel een goede tip dus, maar hier was ik al van op de hoogte (met dank aan de 4 jaar agrarische school).

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten