Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Beau zijn voeten - mening?

  1. #1
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Beau zijn voeten - mening?

    Beau heeft zeven jaar op ijzers gelopen maar gaat nu sinds afgelopen donderdag blootsvoets door het leven . Ik ben wel benieuwd naar hoeveel schade de ijzers nu werkelijk hebben aangericht en wil jullie vragen: wat vinden jullie van Beau zijn voeten nu?


    voorhoef


    achtervoeten


    achterhoefje

    Ook wordt Beau nog op traditionele wijze bekapt. Ik wil hem wel op de natuurlijke manier laten bekappen maar dan liever als dat voor Pjelk ook kan. Die loopt nu namelijk nog op ijzers omdat ik met hem wel heel veel over de weg kom (hij heeft zijn ijzers in 8 weken echt totaal versleten ). Daarom lijkt me een overgang van hoefijzers naar blote voeten nu te groot. Ik wil dus tot het voorjaar wachten met Pjelk van de ijzers af doen omdat we dan weer in de berm kunnen rijden en hij geleidelijk kan wennen aan het lopen over de weg zonder bescherming
    Maar zou Beau nog wel even op de traditionele manier bekapt kunnen worden? Of is het toch slimmer er wel snel een nb`er bij te halen?

  2. #2

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    ik zou er direct een nb-er bijhalen, ik heb er toen een half jaar mee gewacht en wacht nu al anderhalf jaar tot de hoeven een beetje gezond zijn, wat nu eindelijk gaat komen, als ik er direct een nb-er bij had gehaald, had Morrie allang gezonde hoeven gehad nu!

    Kijk maar eens naar de bovenste foto's op Morries hoevensite en griezel mee

  3. #3
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Jee, ik heb er niet veel verstand van maar zijn hoeven waren vlak na de ijzers wel heel smal aan de achterkant. Nu zijn ze al een stuk ronder daar of niet? En in ieder geval niet meer zo brokkelig.

  4. #4
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Prima hoeven toch?

    Vaak zie je dat hoeven helemaal samengeknepen zijn na jaren op ijzers gelopen te hebben. Dat vind ik wel mee vallen bij jou.

    Witte lijn is op de meeste plekken prima in orde.

    Wel zie ik dat de zool duidelijk is uitgehold, als NB er gruwelijk ik daarvan. Maar je geeft zelf al aan dat je Beau traditioneel laat bekappen.

    Ik zou net als Morrie toch liever NU kiezen voor NB en niet pas in het voorjaar. De hoeven moet je toch sterk maken en nu rij je waarschijnlijk minder over het asfalt dan in het voorjaar. Heb jij mooie sterke hoeven in het voorjaar.

  5. #5
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Best redelijk zo ver dat van deze foto's te zien is. Iets te lange hielen misschien, de steunsels zijn iig te lang en de zool doet mij helemaal niet uitgehold aan..op de tweede foto zelfs een beetje plat.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  6. #6
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Pfew, ik ben blij dat het meevalt met de schade van jaren op ijzers lopen ! Beau zijn hoeven zijn inderdaad niet zo nauw aan de achterkant, dat scheelt wel. En dat uitgehold zijn van de zool is niet goed?

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Pfew, ik ben blij dat het meevalt met de schade van jaren op ijzers lopen ! Beau zijn hoeven zijn inderdaad niet zo nauw aan de achterkant, dat scheelt wel. En dat uitgehold zijn van de zool is niet goed?
    Volgens de Witte lijn methode niet nee.
    Daar maak je de zool alleen maar onnodig gevoelig mee.

    Bovendien probeer je je juist een sterke , dikke zool te maken ,zodat hij probleem loos over het harde hee nkan. Als je dan in de zool gaat zitten snijden , bereik je het tegenovergestelde effect.

  8. #8
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Aan de achterkant van de hoef (ter hoogte van het straalkussen en de steunsels) mag de zool volgens Strasser juist wel dunner om zo een optimaal hoefmechanisme te bereiken. Juist door de zool te dik te laten worden maak je de hoef stijf.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  9. #9

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Lijkt me dat dat alleen nodig is wanneer er echt problemen zijn (dat is ook waar strasser oorspronkelijk op gebaseerd is; zieke hoeven!) In alle gewone gezonde gevallen is dat nergen voor nodig, hoe zie je dat voor je in de natuur dan? Een paard wat zijn zolen uitholt? De zool moet door goede bekapping vanzelf hol trekken, voila beter hoefmechanisme! Bij Beau lijkt me dat volstrekt onnodig. Wel oogt zijn hoefwand van zijn hoef achter wat rommelig, geeft meer kans op brokkels en scheurtjes.

    Groetjes, Marleen

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Super dat je je paard van de ijzers afhebt gehaald !!

    @marleendenarend;

    maar wie heeft er danvolkomen gezonde hoeven ??? De meeste van onze paarden staan op de zachte natte wei en lopen echt geen 15 kilometer per dag dus is er dan sprake van gezonde hoeven??Die van mij heeft nooit ijzers gehad loopt op beton ,gebroken puin en zand en zelfs die hoeven zijn niet gezond terwijl ik toch de goede ondergrond heb voor quarter hoefjes gezien hun natuurlijke afkomst.

    Wat mij bij beau erg opvalt zijn die erg lange en omgeklapte steunsels die zou ik weg(laten)halen , kun je zien aan de kroonrand dat die in een ronding omhoogloopt aan de zijkant ??

  11. #11
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Omdat onze paarden te weinig beweging over het harde krijgen ,boots je dit na. daarom vijl je zo vaak!

  12. #12

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    @ nienke: ik ken heeeel veel paarden met gezonde hoeven. Dat ze niet zoals in de Rocky Mountains slijten, wil niet zeggen dat ze ongezond zijn. Voornaamste zaak is dat ze netjes bijgehouden worden, goed doorbloed zijn, (dus beweging genoeg), niet in de mest of urine staan en een gezonde voeding zonder al teveel bling bling.

    Met zieke hoeven (waar strasser heel goed werk voor doet) bedoel ik hoeven die niet functioneren, waaraan het paard pijn heeft en op die manier de verdere gezondheid van het paard in gevaar brengt doordat het niet meer wil bewegen.

    @ antheman: precies! Of het dus de Rocky Mountains zijn of mijn eigen vijltje...... de hoefjes blaken van gezondheid, haha!

  13. #13
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Wat raar want persoonlijk ken ik maar weinig paarden met gezonde hoeven. Bovendien wat is gezond nietwaar, als je jouw defenitie toepast dan ken ik ook veel gezonde hoeven. Een ding waar ik het echter niet mee eens ben is is dat je zegt : goed doorbloed zijn, (dus beweging genoeg) . Een paard kan 30 km per dag door de wei kachelen (bij wijze van spreken) en dan toch door te lange steunsels of een overvolle zool de bloedtoevoer beperkt hebben en dan heeft de hoef nog maar een matige pompwerking. . Zelfs na anderhalf jaar vn nb en nu strasser dan zijn de hoeven van Sjo nog gecontraheerd, terwijl hij wel netjes wordt begehouden, beweging genoeg krijgt (denk niet dat ie 30 km per dag haalt overigens dus daar is nog aan te twijfelen), niet in mest of urine staat en gezonde voeding krijgt.

    Strasser is echt niet alleen maar voor in extreme gevallen. Sjo zijn hoeven zijn ongelofelijk goed vooruit gegaan na de omschakeling van nb naar Strasser.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  14. #14
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Maar zou Beau nog wel even op de traditionele manier bekapt kunnen worden? Of is het toch slimmer er wel snel een nb`er bij te halen?
    Nacino werd ook altijd gewoon bekapt en had niets (zichtbaars) maar ik ken vele andere paarden/ponys die niet zonder ijzers konden toen ze gewoon bekapt werden. De meeste kregen brokkelhoeven, behoorlijk erg, omdat de hoefwand te lang werd gelaten. Dus persoonlijk zou ik het zo snel mogelijk doen, want áls je paard brokkelhoeven krijgt, dan is het meestal niet zo fijn (scheuren, ongelijke hoeven etc)

  15. #15

    Re: Beau zijn voeten - mening?

    Susan loopt al jaren blootsvoets, maar had behoorlijk problemen gekregen. Op zich al raar als je altijd blootsvoets loopt, eigenlijk...
    Strasseren heeft van haar een paard gemaakt dat grote stappen kan nemen (kon ze niet!) en vlot door kan stappen (kon ze niet!)

    En Lodash liep meteen ruimer en leek opgelucht toen hij na gewoon bekappen gestrasserd werd (zie ook de Vrijruiter die bij mij vandaag op de mat viel!)

    May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •