Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Subject

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757
    Ja, ik ben daar nu mee bezig (flankrope). Wat snap je er niet aan?
    Ik heb zelf trouwens moeite met het aandrijven met de flankrope, dus dat snap ik zelf ook nog niet zo goed...

  2. #2
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1
    ik heb het geprobeert, maar er staat niet duidelijk in de boekjes wat je precies moet doen. Ik heb de boekjes niet hier, maar volgens mij staat er iets van: als je druk zet op de flank rope, moet het paard reageren door te stoppen, of te draaien of naar je toe te komen. Alle reacties zijn goed. Maar wat is nou de uiteindelijke bedoeling?? Dat aandrijven vond ik ook vrij vreemd.
    Het is al heel lang geleden dat ik het heb geprobeert, maar tasja is eindelijk weer beter, dus ik ga het wel weer eens proberen. Ik weet eigenlijk niet eens meer hoe ze reageerde.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757
    Volgens mij is het de bedoeling dat je paard uiteindelijk naar je toe komt als je druk zet op de flank rope (hem aantrekt dus). Maar in het begin ben je dan al tevereden als hij je alleen maar aankijkt, of stopt op de cirkel. Als hij dat dan begrijpt, vraag je hem naar binnen en uiteindelijk zal hij bij druk op de flank rope gelijk naar binnen komen. Denk ik tenminste.
    Maar ik ben het met je eens dat het niet zo heel erg duidelijk uitgelegd wordt. Kennelijk gaat Pat ervan uit dat je na level 1 en 2 in level 3 wel meer zelf kunt bedenken ofzo???

  4. #4

    Re: [L3] Flankrope

    Tsja, ik deed gewoon circling met die flankrope, en eerst laten dragen, spanning zetten en lossen als ze relaxed blijftetc. Daarna geprobeerd ermee te drijven naar gang hoger, maarja, gang hoger doet ze al op fase 1 van mijn (niet flankropevasthoudende) hand, dus of dat nou echt werkt via de flankrope??

    Eerst was ik ook content als ze me aankeek, maar nu disengage ik gewoon zoals altijd, enige verschil is dat ik druk op de flankrope zet als extraatje. Suus doet dat allemaal wel goed, disengaged gewoon. Staat ze netjes recht stil: flankrope los. Ik denk dat dat ongeveer het doel is...?

    Wat ik pas echt lastig vind, is dat sideways towards je met de flankrope. Dat valt niet mee met Suus! Eerst begon ze ijverig van me af te sidewayen, komt er dus flink meer druk op de flankrope, maar daar geeft ze nix om, blijft staan met vette druk. En dan? Uiteindelijk heb ik het haar (de 1e pasjes) geleerd door het te kombineren met die oefening om je paard bij het hek te krijgen zodat je kan opstappen. (Carrotstick op zone 4 over paard heen). En nu begrijpt ze het geloof ik...

    Maar gewoon zoals in de boekjes achterwaarts gaan zelf, geleidelijk druk op FR zetten en dan zone 1 blokkeren, leidde helemaal tot niets. Staat daar een Haf met een touw strak om haar buik me aan te kijken van: en nou? Maar verzet geen pootje.

    May the horse be with you!

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49
    Ha, zo heb ik ook sideways-towards aangeleerd, met de CS boven de kont langs. Ging echt veel te makkelijk om het niet te doen

    Maarre, hoe kun je dan disengagen met druk op de flankrope, als dat ding achter de driveline zit???
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6

    Re: [L3] lange teugelen: waar zit de vooruit???

    Gewoon doen?
    Ik geef gewoon alle signalen voor disengagen, hoofd vragen, kont drijven, en zet dan wat druk op die flankrope. Eigenlijk vraag je je paard dan niet om op druk mee te geven, maar om druk mee te nemen. Ik geeft wel zoveel mee dat de druk niet vergoot wordt als ze disengaged, uiteraard. Eigenlijk wel raar ja, gelukkig had ik er niet teveel over nagedacht, anders was ik vast weer moeilijk gaan denken en doen

    May the horse be with you!

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757
    Hihihi Karianne, dat had ik met Atli ook toen ik het zijwaarts probeerde aan te leren: hij bleef gewoon staan. Druk op de flankrope, nou en? Gewoon blijven staan, zal wel zo horen... Ik heb dat opgelost door de flankrope wat verder naar achteren te schuiven, zodat hij meer op zijn heup terecht kwam. Als ik er nu een wat harder rukje aan gaf, trok ik hem uit balans en moest hij wel een voet opzij zetten in mijn richting. Direct de rope los gelaten en uitbundig met stem beloond. Na een paar keer begon hij het te snappen en nu lukt het ook beter als de rope op de juiste plaats zit.

    Maar ik snap eigenlijk het hele nut van die flankrope niet, jullie wel?

    En het sneller naar je toehalen met de yoyo werkt ook al helemaal niet, hij reageert gewoon niet op de druk van de rope...

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49
    ***leest ff boekje 3 van L3 door***

    Aha, de flankrope is eigenlijk bedoeld als 'overgang' tussen geheel at liberty cirkelen zonder roundpen.
    Sneller yoyo-en zie ik nog niet gebeuren met dat ding, daar werkt de CS+SS veel beter voor lijkt me. En die bumps om harder te gaan klinken me nu wat vaag, maar misschien werkt het wel goed hoor (lijkt dan een beetje op aandrijven met je benen?)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9

    Re: [L3] lange teugelen: waar zit de vooruit???

    Nee dus, dat naar je toehalen werkt bij Suus ook voor geen ene meter. Met touw komt ze veel langzamer dan als ik het gewoon vraag! Want er zit een raar touw om mijn borst, en dat snap ik niet, en als ik het niet snap sta ik stil (of bok ik, maar dat lijkt verleden tijd.....duimen!).

    Nut van de flankrope....ehm...ehm... weer een zone leren om op druk te wijken, en weer een toevoeging aan het anti-claustrofobie-arsenaal, meer kan ik er ook niet van maken. En voor jonge paarden een goeie om de bokreaktie op achtersingels af te leren. Denk ik, hoor, denk ik.

    Dat claustrofobieverhaal gaat zeker op: met Suus eerste keer flankrope sideways towards mij: omdat ze er geen reet van begreep en van mij af sideways ging, kwamen we in een hoek van de bak terecht. Ik gaf wat druk op de rope, probeerde over haar rug met de carrotstick te drijven. Suus telde op: rope om buik PLUS mens met druk PLUS wand en nog een wand = bokken op de plaats! Puur claustrofobie dus weer... Dat zie je dan ineens weer bovenkomen. Apart he?

    May the horse be with you!

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: [L3] lange teugelen: waar zit de vooruit???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Nut van de flankrope....ehm...ehm... weer een zone leren om op druk te wijken, en weer een toevoeging aan het anti-claustrofobie-arsenaal, meer kan ik er ook niet van maken. En voor jonge paarden een goeie om de bokreaktie op achtersingels af te leren. Denk ik, hoor, denk ik.
    Ja meer kan ik er ook niet van maken! Nou claustrofobisch is Atli niet echt, dus daar hoef ik het al niet voor te doen. En een achtersingel, waar dient die voor? Die zal trouwens toch ook niet zo ver naar achteren zitten, lijkt me?

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Aha, de flankrope is eigenlijk bedoeld als 'overgang' tussen geheel at liberty cirkelen zonder roundpen.
    Oh, dat had ik er nog niet uit begrepen.


    [quote="Callippo"]
    Sneller yoyo-en zie ik nog niet gebeuren met dat ding, daar werkt de CS+SS veel beter voor lijkt me. En die bumps om harder te gaan k]

    Nou die bumps werken bij Atli dus absoluut niet, en volgens mij komt dat doordat als je bumpt, het touw ook wat strakker trekt om zijn flank, en touw strakker betekende: langzamer gaan of naar het midden komen. Lekker onduidelijk dus.

  12. #12
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49
    Vanmiddag in de pauze had ik heel ff tijd (eerst uitmesten en voeren en nog 5 minuutjes over om wat te doen)

    Als ik de CS+SS gebruikt als 'flankrope' dan lukte het wel goed om een klein stapje sideways towards te vragen.
    De punt van de stick ligt dan op de zone 4 aan de andere kant, string onder de buik door. Zo kan je touw niet strakker gaan zitten als je wat meer druk zet en die stick boven zijn kont vormt een herkenning zoals het ook met het opstijgen vanaf een hek gebeurt.

    Misschien een tip voor mensen die hier problemen mee hebben?

    Sowieso vraag ik me af waarom je die bumps op het touw nodig zou hebben om je paard sneller te laten lopen op de cirkel, tegen de tijd dat je bij L3 bent, reageert hij toch wel op alleen je uitgestoken hand?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #13
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534
    Misschien zijn die bumps de voorbereiding op de grond voor tempowisselingen dan?

  14. #14

    Re: [L3] Flank rope

    Net wat je zegt Eveline: ik vind die bumps voor gang hoger niet eerlijk, want op mijn fase 1 GAAT ze al een gang hoger. Dan ga ik daar nog niet eens achteraan- of bovenop-bumpen.

    Voorbereiding op libertycircling zonder roundpenn, aha.

    Maar Suus DOET al circling at liberty in een gewone bak, zelfs in galop. Soms pakt ze eerst een heel rondje bak (hoefslag), maar al gauw komt ze terug om mij heen in de cirkel. Die maakt ze dan steeds kleiner, en vraagt: maggikal? maggikal? Dat is ZO cute!

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •