Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: grasdals

grasdals

Ja, nog steeds op zoek naar de geschikte bodem...

Steeds als we iets gevonden hebben, komt er wat tussen.

Dus iemand ervaring met grasdals voor de paarden?

Enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat ze de dals gaan omkieperen als ze op een rand gaan staan zodat er stukken naar boven komen... ze zitten immers niet in stabilise zoals klinkers omdat de bodem waterdoorlatend moet zijn.

Paddock wordt gebruikt voor grondwerk en voor de paarden als het te drassig is op de weide. Dus hier komt veel ruwvoer en mest op te liggen per dag..

Help!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: grasdals

ik heb geen idee wat grasdals zijn: misschien dat wat wij graskeien noemen? (grote betonplaten met gaten erin, worden op parkeerplaatsen gebruikt )
    maar misschien is mengranulaat 020 een oplossing, het is een vorm van zeer fijn gebroken puin, (wordt los gestort, daarna uitvlakken en eventueel vastrijden) dat na enige tijd een "harde" plaat vormt die echter wel waterdoorlatend is. eigenlijk is het een soort gruis, maar door de cementresten die er in zitten, gaat het op den duur redelijk aan elkaar vast zitten. wij gaan het zelf nog uitproberen in een paddock, we hebben het al op het erf liggen in een iets grovere vorm, en dat bevalt heel goed.
    het is (hier) ook nog eens veel goedkoper dan zand, en uiteindelijk een veel permanentere oplossing.
    mijn paard heeft een mening.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Kun je dat misschien iets beter uitleggen Memphis? Ik ben zelf ook op zoek naar een oplossing voor de blubber paddock bij ons namelijk.

Kun je die puin gebruiken als bovenlaag of moet je er daarna nog zand opstorten? Wat voor soort ondergrond krijg je dan, als je het als toplaag gebruikt? Is het hard of geeft het een beetje mee?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

memphis:

Hoe zit het met mest die we moeten opscheppen na 12uur?

Ik zit met 5 paarden die niet stilstaan en waarvan de spijsvertering optimaal werkt. Kan je het makkelijk verwijderen op die ondergrond?

Is het werkelijk waterdoorlatend?

Wat is na een tijd? enkele weken, maanden, jaren?

Zou je eventueel een foto kunnen maken van dat deeltje erf dat jullie zo hebben, aub? Op die manier hebben we een goed zicht...

mercietjes alvast!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Aangemeld
    Apr 2005

voor ons is het ook nog experimenteren, het gedeelte van het erf waar we het nu hebben liggen is voor de uit -en ingangen van de wei en de paddocks. daar blijft het goed liggen, ook als de paarden er op lopen, draaien of afzetten. een paddock hebben we alsvolgt opgebouwd: ondergrond van gebroken puin (iets grover van 20 mm. ) goed aangereden, daarna en laagje zand opbrengen, van ong. 10 cm dikte. dat ligt nu een jaar en het houdt zich heel goed. als de paarden graven gaan ze niet verder dan de harde puinlaag, en het puin blijft goed ONDER het zand liggen (vermengt zich nauwelijks met de toplaag). de andere paddocks, die gedraineerd zijn en volledig gevuld met zand blijken toch op veel plaatsen niet meer waterdoorlatend.
    het lijkt me geen probleem om mest te ruimen vanaf het puin, ik hark ook hooi en stro gemakkelijk weg, zonder dat allles meekomt.
    voor de hoeven lijkt me een menggranulaatbodem ook wel goed, misschien in het begin wat aanpassingsproblemen door het gruis, maar dat wordt denk ik snel beter als de zolen goed vereelten. maar voor meer confort of gebruik als plek voor grondwerk en rijden zou je een toplaagje van zand kunnen overwegen.
    fotos moeten even wachten totdat hier de sneeuw weer weg is! dan zal ik er een paar plaatsen.

Aangemeld
    Apr 2005

op deze foto zie je de grootte van de kiezels, die varieeren van 0 tot 20 mm.

ik kan het aanharken met een grashark

dit is een gedeelte voor de paddock, ik heb nog niet geharkt

hetzelfde gedeelte, maar dan wel schoongeharkt.

dit is een hoefafdruk in het materiaal

in deze paddock ligt zand op grove puinbodem.

ter vergelijking: puur zand.

Aangemeld
    Jan 2005

Wouw! dat ziet er super uit. Ik ga zeker eens kijken of er mogelijk puin gestort mag worden in onze paddock. (de manege eigenaresse was er niet heel positief over jammergenoeg)

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Memphis, nog even een vraagje. Wat voor soort bodem/grond hebben jullie in de omgeving? Wij hebben namelijk veengrond hier en daar blijft het water vrij lang op liggen. Ik vraag me dan ook af hoe dat met een puinlaag zal gaan, of het water op een gegeven moment niet op de veengrond blijft liggen als het door het puin gezakt is....

De boer was er ook niet erg over te spreken, puin is dan wel makkelijk en goedkoop maar als het ooit weg moet is hij veel geld kwijt om het af te laten voeren. Zand kon hij altijd nog wel ergens voor gebruiken zei hij... AL kan je volgens mij die puinlaag altijd laten liggen en alles wat je wilt veranderen boven op het puin doen, maarja het is zijn boerderij....

Misschien dat je nog meer goeie tips hebt Memphis, om de boer wat enthousiaster te maken? Het verschil tussen die paddocks is wel enorm, als ik hem dat nou kon laten zien
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Het verschil tussen die paddocks is wel enorm, als ik hem dat nou kon laten zien
    precies, ik wilde die 2 foto's al uitprinten voor de boer, die beweert namelijk dat er op veengrond geen droge paddocks mogelijk zijn......
    maar ja, het mag ook vooral niets kosten natuurlijk....

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Memphis, nog even een vraagje. Wat voor soort bodem/grond hebben jullie in de omgeving? Wij hebben namelijk veengrond hier en daar blijft het water vrij lang op liggen. Ik vraag me dan ook af hoe dat met een puinlaag zal gaan, of het water op een gegeven moment niet op de veengrond blijft liggen als het door het puin gezakt is....
    Hmm, veengrond in Veendam k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]

Ik ga ook die twee foto`s uitprinten, lijkt me vrij duidelijk dat het zelfs in gebieden met slechte ondergrond mogelijk is.

Aangemeld
    Apr 2005

eeh, ja VROEGER lag hier inderdaad veen, maar dat hebben ze voornamelijk afgegraven (veenkolonieen)
    nu heet de grond waarop wij zitten: dalgrond:een mengsel van (overgebleven) veen, zand en vruchtbare teeltaarde.
    volgens Henk, mijn man, die wegenbouwer is, kun je wel een puinbodem aanbrengen op veengrond. je moet er bij een paddock dan wel voor zorgen dat de puinbodem hoger ligt dan de veenbodem zodat het water zijdelings kan worden afgevoerd.
    je zou ook de veenbodem hier en daar kunnen penetreren (gaten graven) tot op een onderlaag van b.v. zand en deze gaten opvullen met grof puin, maar meestal weet je niet hoe dik de laag is die je door moet steken, dus dat is een heel karwei, met onzekere afloop.
    en daar moet je dan toch nog weer een toplaag op aanbrengen.
    dus OPHOGEN met puin is een makkelijkere aktie.
    en wat die boer betreft: ieder boer heeft toch altijd wel ergens een stukje grond dat moet worden verhard? daar kan hij dan mooi dat puin voor gebruiken als de paddock overbodig wordt. of misschien kan hij het t.z.t. wel weer weer goed verkopen aan iemand die erfverharding zoekt: wij hadden ook een keer teveel puin aangevoerd, nou dat waren we in een mum van tijd weer kwijt: opritje verharden, dammetje aanleggen, erf verharden, tuinpaadje, etc. etc.

Bladwijzers

Forum Rechten