Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: heeft respect te maken met leeftijd?

  1. #16
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    Borus werd lastiger toen ik hem net een half jaar had (was toen bijna 4). Ik weet niet of dit het puberen was, of gewoon omdat hij mijn gebrek aan savvy ontdekte en dit doelbewust ging gebruiken Hij wordt in Mei 5 en nog steeds heeft hij hele wisselende stemmingen. Soms is het een echte fjord, en andere keren is hij heel oplettend en meewerkend. Maar heeft niet elk paard en elk mens hier last van?

    En naast de hoofdvraag: misschien 'pubert' (zoals wij dat dan noemen) een paard bij elke nieuwe eigenaar of levensomstandigheden?
    Dat denk ik wel! Als kudde dier moet je tijdens elke situatie opnieuw overtuigd worden van de kwaliteiten van je leider.

    Ik dacht dat paarden puberen rond hun 5de. Je hoort vaak in normalland dat het paard zich laat overdonderen tijdens het inrijden. Het gaat goed en paardlief laat alles over zich heenkomen. En na een jaartje beginnen de problemen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #17
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    Ik denk dat respect voor de mens ook voor een groot gedeelte aan intensiviteit en kwaliteit van relatie paard / mens ligt.

    Unieko is net 5, vergeleken met mijn vorige Parelli paarden een stuk jonger, hij heeft ook wel streken maar ik weet niet of dit aan het karakter of aan de leeftijd (of aan mij ) ligt. Mijn eerste "project" was 15 maar soms net zo erg aan het puberen.

    Je hoort toch ook vaker dat veel paarden de relatie na een aantal maanden toch nog even flink uittesten. Ben jij wel mijn leider, en als ik jouw kan vertrouwen, moet ik je dan ook echt "gehoorzamen"?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  3. #18

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    O jee!! Mijn paarden zijn niet normaal. Ik heb Enya vanaf 2half en Amy vanaf 4jarige leeftijd en ze hebben nooit gepuberd..
    Ik kijk dan ook mijn ogen uit met Pebbles, de strekel

  4. #19
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    (rond de 7-8-9 jaar), maar in jullie ervaringen valt die veel jonger. Interessant!
    Aramis is er nu 6,5 en ik merk toch wel dat hij nog een puber is. Die streken die erin zitten, zich opboeien voor niets en een halve seconde later doen of er niets aan de hand is als ik niet reageerd, van die kleine dingen. Gewoon kijken hoe hij mij uit men tent kan lokken.

    Soms doen of hij nog hengst is en zo. Het is heel onschuldig en echt uittesten wie hoger in staat doet hij nu al niet meer maar ik merk toch wel aan hem dat hij nog jong is.

    dus ik denk dat het best kan dat sommige paarden langer of later puberen dan andere.

  5. #20
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    Zou de leeftijd waarin paarden puberen ook met geslacht te maken hebben? Ik heb hier wat vergelijkmateriaal (lees paarden van dezelfde leeftijd ). 2 ruinen en mijn Fenna, Fenna is nu al voorbij haar pubertijd, maar die ruinen zitten er nu juist middenin. Al zullen ze er misschien ook nooit meer uit komen want ze worden bijna de hele week in hun box gelaten.... Van 'opvoeden' is dus geen sprake!
    Maar zouden ruinen niet altijd wat speelser en uitprobeerderiger blijven?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #21
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    Ik zat even te denken, wat is respect? is dat niet het respecteren van iemands ruimte? dat je dus accepteerd dat de een een ruimte heeft en dat je daar niet ongevraagd inkomt? Dat komt nu even in mij op. En vanuit dat oogpunt zou ik zeggen, jonge paarden moeten die ruimte leren kennen, die moeten alle grenzen afzoeken om te kijken waar die ligt.. en dat is denk ik precies het punt, of ze respect hebben is niet duidelijk, waarschijnlijk wel, omdat ze op den duur grenzen gaan respecteren, maar ze moeten die grenzen nog wel ontdekken... en dat vraagt gewoon veel duidelijkheid en gedult.

    Ik denk dus niet dat een jong dier respectloos is, ik denk eerder dat je als ruiter respect voor het paard moet hebben en hem de ruimte en tijd moet geven om jou grenzen te leren kennen...

    respect blijf ik een moeilijk punt vinden, omdat ik nog nooit een volledige definitie van respect tegen gekomen ben...

  7. #22

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    men vraagt, wij draaien:

    respect:
    'Het door zijn gedrag doen blijken van eerbied, hetzij in een gezagsverhouding, hetzij als (uiting) van een gevoel van hoogachting of waardering op grond van prestatie of zedelijke kwaliteit'.

  8. #23
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    woordenboek als naslagwerk?

    potverdikkeme, heb ik daar nou jaren overheen gelezen?


    maar goed, hieruit begrijp ik dat de definitie het alleen over de machtsverhouding to een ander heeft, en dat respect de reactie van de ander (of niet natuurlijk) is op die machtsverhouding?

    dan houd het toch minder in dan dat ik dacht

  9. #24

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    nee hoor geen woordenboek, gewoon even gespiekt in een lesbrief die ik geschreven heb over dit onderwerp, een hot item op het ROC waar ik werk

  10. #25
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    okee dan, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de rest van die lesbrief, of issie niet digitaal?

  11. #26

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    jawel, maar ik mag hem niet publiceren ivm copyright, hij komt vanzelf openbaar op kennisnet te staan als hij goedgekeurd is door allerlei commissies

  12. #27

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    Wat herkenbaar allemaal!!!! Ik heb dus 2 shetjes (6 en 13) en de jongste heb ik vanaf haar geboorte. Toen ze probeerde uit te testen was ikzelf nog zeer jong en wist ik nog niet wat ik moest doen, idem met de mama. Ik denk dat mijn problemen daar vooral liggen die zich de dag van vandaag nog voordoen. Volgens mij is het een groot verschil in het feit of je in de eerste keer dat ze je testen direct consequent kunt zijn of dat je je laat overdonderen of niet weet wat je moet doen. Hopelijk veranderd dit snel bij mij!!!!!!!
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  13. #28
    Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Oedelem(B)
    Berichten
    303

    Re: heeft respect te maken met leeftijd?

    Hoi,

    Ik heb dus ook een haffie van bijna 3 jaar oud. En ik vind inderdaad dat ze minder snel haar leider erkent dan oudere paarden.

    Ik ben nu al heel dikwijls in contact gekomen met oudere parelli paarden en die zijn veel rustiger en erkennen veel sneller hun leider. En ze blijven deze ook erkennen.

    Ik moet elke keer terug mijn leiderpositie bevestigen.

    Zo ben ik bijvoorbeeld vorige week 4 dagen niet bij mijn paardjes kunnen gaan omdat ik bij mijn ouders was. Ik wou ze dan de zondagavond van de weide halen en ze heeft gewoon voor mijn neus staan steigeren. Ze leek precies te zeggen: je bent even weg geweest, dus nu ben ik terug leider geworden over de groep. En ik laat mijn leiderplaats niet snel afnemen.

    Van deze toestanden heb ik nog nooit gehoord bij andere mensen.

    Daardoor komt het ook dat je met jongere paarden veel trager door je levels heen gaat. Je moet elke keer die leiderpositie verdedigen. En dat duurt nu eenmaal langer dan dat je lekker door kunt gaan.

    xxx
    Stefanie

    ps: Ik hoop toch dat Vanilla niet te fel zal puberen
    Mvg Stefanie


    Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •