Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurlijk?

  1. #16

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Dit kan je beter meteen doen. Hoe eerder na de vorige bekapping hoe minder lang het duurt tot de hoef van jouw paard de natuurlijke hoef heeft zoals bedoeld bij natuurlijk bekappen. Als je een paar weken wacht zijn diverse onderdelen van de hoef alweer te lang en te ver doorgegroeid.
    Natuurlijk bekappen bestaat ook uit regelmatig onderhoud (liefst tweewekelijks) dus lange periodes tussen de bekappingen is niet iets wat hoort bij natuurlijk bekappen, omdat dan de stand van de hoef telkens verandert, dat is niet bedoeling

  2. #17
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Hi Kyra. Het zou geweldig zijn als met natuurlijk bekappen Kelvin van zijn gevoeligheid af zou komen. Ik hoor graag hoe het verloopt. Omdat goede smeden een volle agenda hebben, zou ik zo snel mogelijk contact met die smid opnemen.
    Als Loes ook haar paarden natuurlijk wil bekappen, kan hij voor 3 paarden komen. Dan loont het voor hem meer en is ie misschien makkelijker over te halen om naar Britsum toe te rijden.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  3. #18
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    18

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Hi Kyra,

    ook ik (Loes) heb inderdaad al heel vaak nagedacht over natuurlijk bekappen van de hoeven. Het enige wat me tot nu toe tegen houdt is het feit dat je ze steeds zelf bij moet vijlen. Ik denk dat je dit niet zomaar kan doen dus zou ik de cursus "natuurlijk bekappen" voor mijn gevoel weer moeten gaan volgen. Dit zit er voorlopig niet in dus vandaar dat het er tot nu toe bij gebleven is....

    Mocht je de natuurlijk bekapper bellen of mailen hoor ik graag even van je wat die ervan vindt en wat de kosten zouden zijn voor het natuurlijk bekappen als ie op stal zou komen. Ik heb een tinkerkennis in de buurt van heerenveen wonen die haar tinker ook altijd natuurlijk laat bekappen. Zal haar ook eens vragen wie daar altijd komt en wat daar de kosten van zijn als ie aan huis komt.
    It thakes wings to make miracles happen....

  4. #19
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Trea heeft heel goed uitgelegd wat het verschil met traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen is.

    Wat ik jammer vind aan het NB gebeuren is dat mensen een keertje de NB- er erbij halen , vol enthousiasme het zelf gaan doen.
    Dan zie ik fotoos en denk: OMG

    Verkeerde zuinigheid! Als je het niet aandurft om te snijden of vijlen ,dan moet je at gewoon aan de vakman overlaten.

    Wat je niet moet vergeten is dat zeker in de eerste 3 maanden er véél aan de hoef veranderd als je van TB naar NB overstapt (en voordat iedereen over me heen valt: uiteraard zijn er ook smeden die NIET aan de straal zitten en de zool NIET uithollen)
    Dat betekent, terwijl jij net een groentje bent op het gebied van hoefonderhoud, JIJ het meeste werk moet doen!!!! De ervaring mis je, je durft niet etc.
    En daar gaat het best vaak mis zie ik nu.

    Dus laat je vooral voorlichten door een GOEDE NB-er .En helaas zijn er niet veel goede NB ers. Ze schieten als paddestoelen uit de grond.

    Fred Kammer uit Drenthe kan ik je trouwens aanbevelen. Ik heb zijn werk niet gezien , maar ik heb al zoveel goede zaken over deze man gehoord.

  5. #20
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    18

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Antheman: that's my point!

    Vandaar dat ik ook schreef dat ik vind dat je niet meteen zelf met een vijl aan de slag moet gaan als je niet precies weet WAT je doet en of je het goed doet
    It thakes wings to make miracles happen....

  6. #21
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xena
    Antheman: that's my point!

    Vandaar dat ik ook schreef dat ik vind dat je niet meteen zelf met een vijl aan de slag moet gaan als je niet precies weet WAT je doet en of je het goed doet
    Goed zo! Maak maar ee nverstandige keus voor jezelf en lees je vooral goed in de materie.

  7. #22
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Ik sluit me aan bij Antheman, ga vooral niet zelf aan de gang en geef je smid geen instructies als je niet precies weet wat te doen en vooral waarom het zo te doen!

    Na uitgebreide inlezing in het onderwerp en met de kennis (ook praktijkervaring met het bekappen) die ik al had op het gebied van andere hoeven, heb ik de principes uitgelegd aan mijn TS. Zij heeft zich ook verdiept in de materie en bekapt Kate nu op mijn aanwijzingen. Dat gaat erg goed, maar mijn smid heeft wel het laatste woord als het gaat om Kate's hoefgezondheid.

    Ofwel, als ik perse de hielen omlaag wil en de smid ziet dat dit niet kan, zal zij het dan ook niet doen (en mij uitleggen waarom niet)!
    Verdiep je in de kennis die er is en maak dan een keuze, dat bespaart jezelf en je paard een hoop ongemak.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  8. #23

    Re: zeer gevoelig na traditioneel bekappen,tijd voor natuurl

    Bedankt voor de reacties!
    Ik heb verder nog niks ondernomen.
    Maar nog steeds vind ik het erg lastig om precies te zien wát er nou gaat gebeuren, heb ook verder absoluut geen verstand van hoeven. Ben me nu momenteel dus erg aan het verdiepen hoe de hoef in elkaar zit en wat er dan precies gaat gebeuren met het natuurlijke bekappen..

    @ xena: Je hebt een pb

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •