Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Hoe op bokken reageren???

  1. #16
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Zo vreugdebokjes zijn makkelijk te vermijden door het paard veel op de wei te zetten, zo krijg je automatisch rustigere paarden ipv zo stresskonijnen.
    Ik denk dat alle mensen op dit forum wel natural zijn ingesteld en twijfel er zeer sterk aan dat er paarden op stal staan en er alleen uitkomen om te werken. Ik vind dit dan ook een hele rare opmerking... als je weet wat ik bedoel?

  2. #17
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Bovendien zijn lang niet alle buitenpaarden duffe stuffkonijnen (om maar in dezelfde style termen te praten ) En gelukkig maar!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  3. #18
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Twas gewoon even ter zijde

    Toen ik vroeger nog in een manége reed, stond men paard weinig op de wei, en als ik dan reed was het een rodeo van je welste. Gelukkig nu de paarden thuis staan en ze alle dagen op de wei lopen, zijn ze toch wel wat rustiger op dat gebied, tzijn geen "duffestuffkonijnen" maar ze zijn toch heel wat minder nerveus.

    Je kan niet weten dat er iemand het forum doorbladerd, die een paard heeft dat veel op stal staat, en als hij rijdt, dat het paard nogal bokkerig loopt, en die vraagt hem mss af hoe dat komt. Wel voor die mensen is deze opmerking
    Horses and Live, It's all the same to me...

  4. #19
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Het is mijn ervaring, dat er paarden zijn, die uit pure contentement eens een bokje doen in de galop. Vooral paarden die veel op stal staan. Ze zijn dan blij dat ze eindelijk eens mogen lopen en hup, daar gaat het poepie de lucht in. Zo vreugdebokjes zijn makkelijk te vermijden door het paard veel op de wei te zetten, zo krijg je automatisch rustigere paarden ipv zo stresskonijnen.
    Bollie staat constant in een kleine wei, maar als ik hem naar de grote wei breng en dit (naar zijn goesting) te lang geleden is dan "vergeet" hij dat ik er naast loop. Op zo'n momenten speel ik eerst in de kleine wei tot hij gekalmeerd is maar als we dan terug op weg gaan (op de weg) dan is hij toch te over-enthousiast...
    Ik weet dat het dan ligt aan de tijd die er tussen is (dat hij in de grote wei mag) maar ik vind dat hij ook op zo'n moment zijn emoties (of hoe noem je dat) moet kunnen bedwingen tot we op de wei zijn....
    En dat is nu net zo moeilijk, hoe bereik je dat???
    "Dromen komen uit..."

  5. #20
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Zo klein is de kleine wei toch niet Liebet, hij heeft in ieder geval plaats om zich af te reageren. Verder heb ik er al erg over nagedacht omdat ik ook met bokken te maken heb gehad toen Aramis net onder het zadel was.
    Ik ben gaan vergelijken en zoals ik Bollie heb gezien denk ik niet dat hij het doet om onder iets uit te komen of zo.
    Het lijkt eerder puur enthousiasme gemixt met wet deugnietigheid, hij is dan ook nog een echte puber.

    Wat ik deed met Aramis als hij bokte was eraf gaan (of eraf vallen ) maar hem dan wel goed aan het werk zetten. Zo werd rijden toch makkelijker dan dat ik eraf was en op de grond stond. Dan moest hij echt lopen van mij.
    Moeilijk om dat op Bollie toe te passen op straat hè? Toch misschien eerst zorgen dat je niet te ver gaat, een klein stukje de straat op maar kort genoeg bij huis blijven zodat je op een rustig stukje zonder auto's het kan oplossen.

    BV. bokken = circling in galop tot jji zegt dat hij mag stoppen. dan wordt het voor hem makkelijker om braaf mee te stappen want elke keer als hij bokt moet hij gaan galoperen. Dit is maar 1 optie maar je kan natuurlijk gaan doen wat het beste werkt, ik zou een oefning kiezen die hij echt niet leuk vind.
    Maak het verkeerde moeilijk en maak het goede makkelijk...

  6. #21
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Hey,

    ik zie nu pas dat dit topic verzet is naar hier.

    Maar wel bedankt voor de interessante antwoorden, vooral Maaike, die tips van jou zijn echt interessant, ik zal het ook geleidelijk aan opbouwen. Als ik alleen ga rijden is ze echt perfect, kan ik op fase één overgangen rijden, bokt ze nooit (nog nooit gedaan ook). Het is wel al lang geleden dat ik met één iemand samen ben gaan rijden, zal ik nog eens moeten doen. Met drie is al te veel want dan wil ze ook al voorbij steken.

    Lacuna, ook jouw antwoord is erg interessant. Ik bereid me inderdaad al voor dat ze het gaat doen, misschien is kalm blijven wel het beste, maar dat probeer ik ook maar is niet zo simpel. En haar tegenhouden: dat is met één teugel trekken eigelijk als ze te snel gaat, of soms met twee (op touwhalster allemaal). Lichamelijk zal er wel niets mankeren want anders zou ze het op andere momenten ook moeilijk hebben, wat niet het geval is.

    @jolijn: wil je dat ik anders nog eens langskom?

    xxx julieke

  7. #22
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Lichamelijk zal er wel niets mankeren want anders zou ze het op andere momenten ook moeilijk hebben, wat niet het geval is.
    Nou... dat is nog maar de vraag Daar kun (en mag) je nooit van uit gaan. Zo ken ik een paardje wat regelmatig bokt in de bak, maar niet op buitenritten, en ook niet met longeren. Dat bokken kwam weldegelijk door pijn, omdat het dier in de bak andere bewegingen moest uitvoeren dan met longeren of met buitenrijden. Dus het is nooit verkeerd om het even na te kijken. Zelf kun je al een heleboel zien.

    En inderdaad, kalm blijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je bij jezelf spanning voelt opkomen is het verstandig om even te geeuwen of heel diep te zuchten. Lachen wil bij sommige mensen ook weleens helpen, en wat bij mij persoonlijk erg goed werkt is gaan zingen. alleen in draf krijg je dan een beetje een vreemd effect, maar daarvan ga je dan weer lachen, en dat is ook niet verkeerd

    Succes,
    Groetjes, Lacuna

  8. #23
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Hey Julie,

    Ik ga sowieso iemand moeten laten komen want Bailey is nu echt onhandelbaar. Gisteren ben ik met hem naar de manege geweest maar heb niet eens kunnen rijden en van spelen kwam er ook niet veel in huis... Hij valt mij echt aan Toen hij niet wou spelen werd het zelfs zo erg dat hij zich constant liet vallen (niet rollen maar echt vallen).
    Als je wilt komen mag je maar ik dwing je natuurlijk niet he, hij slaat de laatste tijd ook naar vreemde mensen

    Groetjes,
    Jolijn

  9. #24
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Hoi Jolijn,

    dit klinkt wel serieus. Zo serieus dat ik twijfel of een paard zoiets doet om 'vervelend' te doen of om onder het werk uit te komen.
    Zou hij misschien pijn hebben en als jij komt denken dat hij moet werken en als redmiddel dan slaan of zich laten vallen?

    Ik kan je een super goede osteopaat aan raden, als je wil pm ik haar nummer naar je door. Zij doet drukpunt maar ook iets met energiebanen in het lichaam en nog wat waarvan ik naam alweer niet ken.
    Als ik jou was zou ik hem eerst volledig laten checken voor je wat anders gaat proberen.

  10. #25
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Hey Kim,

    Ik ga meestal naar Bailey om gewoon hallo te zeggen of te borstelen (niet werken). Ook durft hij lastig te doen tegen mijn pa en hij werkt nooit met Bailey.
    Wanneer ik op de wei ga komt Bailey naar mij gelopen en begint mij te bijten en durft steigert. Ik drijf hem weg en dan bokt hij, loopt naar een ander paard en valt die aan. Na dit komt hij weer 'lief' naar mij gelopen en zet zich (weer) kaarsrecht....
    Morgen komt de DA en zal het hem zeker eens vragen. Je mag me haar nummer doormailen, ik zal het bespreken met mijn ouders!

    Groetjes,
    Jolijn

  11. #26
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Aj aj dat klinkt helemaal niet goed Jolijn! Ik zeg niet dat ik er alles van weet maar ik ga toch proberen eens te komen, alle hulp kan helpen denk ik op dit moment. Dit weekend kan ik niet, ik zal je nog eens pb'en anders.

    xxx julieke

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •