Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Hoe op bokken reageren???

  1. #1
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Hoe op bokken reageren???

    Het gaat niet over het forum , maar wel over die kleine driftpony van mij (bekend onder de naam Bollie).
    Heb het hier onlangs al geschreven dat hij bokte voor de kar... geen probleem, nu vandaag ik ging hem nog eens in de grote wei zetten (tja door die fructaan index, is hij er twee weken niet meer geweest) hij was echt niet te genieten, geen respect, ging constant voor mij lopen, dus ik wat circling, achterwaarts laten gaan enz. tot hij kalmer was en dan vertrokken de straat op, we waren nog maar net op straat of daar kwam een camion aan (zo één waarvan hij anders nog zijn hoofd niet voor draait) smeet hij zijn gat uit en echt wel gevaarlijk, als daar een fietser was aangekomen dan zat ik dik in de problemen...
    Hoe moet ik daar nu op reageren, omdat hij zo klein is is er niet echt een groot gevaar maar toch vind ik het niet prettig...
    Alle tips zijn welkom....
    "Dromen komen uit..."

  2. #2
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Hoe op bokken reageren???

    omdat hij zo klein is is er niet echt een groot gevaar maar toch vind ik het niet prettig...
    Allereerst ben ik het met deze uitspraak absoluut niet eens. Ik ken bollie verder niet, maar "kleine driftpony" komt bij mij over als shetlander of iets van dat formaat.
    Nou, die kr*ngen trappen precies op je knieschijf. Persoonlijk ontvang ik liever een trap van een groter paard dan van een klein ponytje.

    Maar goed, nu je vraag. Je hebt een aantal opties. Je kunt (en dat is waarschijnlijk de gemakkelijkste, maar gemakkelijk is lang niet altijd goed) gewoon het symptoom gaan bestrijden. Iedere keer als hij bokt, het afstraffen, op welke manier die je daarvoor wilt gebruiken dan ook. Dit heeft een aantal mogelijke uitkomsten, ik zal de twee meest waarschijnlijke opnoemen: 1) Je paard geeft op, en zal, uit angst voor sancties stoppen met bokken. 2) je paard geeft NIET op, en wordt echt link, en beland uiteindelijk als gevaarlijk betitelt bij de slager of op een weilandje achteraf omdat niemand meer wat met hem wil doen.
    De tweede mogelijkheid die je hebt is de oorzaak van het probleem opzoeken, en die gaan wegnemen. De moeilijkste oplossing, maar moeilijk is lang niet altijd slecht. Je moet je gaan afvragen waarom het paard bokt, en daarbij in je achterhoofd houden dat het paard vind dat hij een ontzettend goede reden heeft om te bokken. Die reden kan zijn dat hij pijn heeft, dat hij vind dat je iets onrechtvaardigs van hem vraagt, of bijvoorbeeld omdat hij vind dat hij niet voldoende vrijheid om zichzelf te zijn van je krijgt. Dit zijn slechts een paar voorbeelden, ik ken jou en het paardje in kwestie niet, dus echt iets zinnigs over de redenen van het paard kan ik niet zeggen.
    Maar ik hoop dat ik op deze manier je toch wat verder heb kunnen helpen. Als je nog vragen hebt, kun je ze natuurlijk altijd stellen he.
    Oh en wat ik ook niet begrjip: Je had al gemerkt dat hij op het land zeer weinig tot geen respect voor je had... waarom ga je dan de straat nog op?
    Groetjes, Lacuna

  3. #3
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Hoi,

    ojee niet plezant Liesbet. Ik vind de uitleg van Lacuna wel heel verduidelijkend. Bollie had waarschijnlijk nog niet genoeg respect voor je op dat moment en hij vertrouwde je niet als leider, dus hij nam de taak op zich om zich te verdedigen, terwijl jij dat zou moeten doen of hem op zijn gemak zou moeten stellen. Dus ik zou ook eerst maken dat hij in de wei of zo braaf genoeg is.

    Maar nu dit topic geopend is en ik de titel las kwam er bij mij het voorval van dit weekend in mijn hoofd: als ik met Shiva rijd in groep, op buitenrit, zoals dit weekend op de nieuwjaarswandeling, dan is Shiva in stap wel heel braaf, maar zodra we gaan draven, en zeker galopperen, wordt ze wild en wil ze voorbijsteken of bokken. Vantweekend was ze relatief braaf, braver dan anders, ik kon haar goed achter de anderen houden hoewel ik merkte dat ze wat stress had want ze deed weer zo raar met haar mond zoals altijd als ze haar gestresst voelt. Dus het ging goed, maar net op het einde gaan we nog een drafje doen en dat is niet zo ver van mijn huis -weet niet of het er iets mee te maken heeft- en daar begint ze nu toch te bokken, echt voortdurend, met tussen elke bok een of twee galoppassen. Helemaal niet leuk dus, zo net op het einde. Goed eindigen kan je dat niet noemen.
    Ik dacht dat het beter zou zijn om in kleinere groepjes te oefenen om het haar te leren dat ze braaf moet zijn, maar vorige week had ik dat eens gedaan en dan was het echt veel erger, want dan kan ik haar niet zo goed achter de andere houden. Oké het klinkt allemaal niet op en top savvy ik weet het maar ik weet niet goed wat eraan te doen. Ze hebben mij ook al de raad gegeven er eens goed op te slaan maar dat doe ik dus niet. Iemand die me kan helpen?

    xxx julieke

  4. #4
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Hoe op bokken reageren???

    gheghe, er eens goed op slaan... Dachten die mensen serieus dat je daar iets mee zou bereiken?
    Wat je wil bereiken is dat het paard zijn aandacht bij jou heeft. Op het moment dat jullie in draf overgaan, zijn alle andere paarden vele malen interessanter en leuker dan dat irritante wezentje op zn rug. Je moet heb dus gaan duidelijk maken dat jij wél interessant bent, en dat er geen reden is om jou af te werpen.
    Ook hier zijn er weer een paar mogelijkheden, en deze ronde ga ik het eerst op de ruiter gooien. *bereid je maar voor, ik zal proberen lief te blijven *
    Jij weet vooraf al dat ze zo gaat worden. Ga jij daar niet heel per ongeluk en onbewust al op anticiperen voordat ze het gedrag eigenlijk vertoont? Als in, ga jij je onbewust niet spannen, met in je achterhoofd het idee "oh jee, daar gaat ze weer... oh nee, oh oh..."
    Als dat zo is, is dat het eerste waar je aan moet werken. Zelf ontspannen, en er eigenlijk heel zeker van zijn dat ze het gewooin niet doet. Rustig in en uitademen, en ontspannen blijven.
    Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat je paard het onrechtvaardig vind dat jij haar inhoudt terwijl zij lekker wil rennen. Ga eens na hoe je haar inhoudt. Ben je wel eerlijk in het geven van je hulpen, en ontspan je ook zodra ze een stap braaf loopt?
    En is het diertje wel geheel gecontroleerd op pijn? Het zou behoorlijk jammer zijn als je paard hiermee gewoon wil aangeven dat er toch iets niet goed zit.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Nogmaals, ook hier zie ik het paard niet, en ook de interactie tussen paard en ruiter niet, dus heel veel zinnigs kan ik niet zeggen.
    Toch hoop ik dat je er wat mee kunt.
    Groetjes, Lacuna

  5. #5
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Fantastisch topic! Ik zit namelijk met het probleem dat Bailey steeds naar mij bokt als hij iets niet wilt doen. Hij slaat daarbij zijn benen heel hard uit en kan heel goed mikken (kheb nog steeds een dikke blauweplek ). Alles gaat zo snel waardoor ik geen tijd heb om op het juiste moment te reageren. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

    Groetjes,
    Jolijn

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Liesbeth, zou deze vraag in een ander topic mogen staan dan in jullie belgen-hoekje? Het lijkt mij namelijk ook interessant voor de Hollanders
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Ja hoor, verplaats het maar, ik was hier aan het lezen en toen heb ik het hier ook gezet... maar inderdaad zet het maar waar iedereen ervan kan "meegenieten".
    Al wel een paar goeie tips gelezen, dus ik ga er aan werken...
    Calippo je hebt een pracht van een foto, sorry maar hij lijkt net op een ezel, maar dat vind ik nu juist zo grappig...

    groeten,
    Liesbet
    "Dromen komen uit..."

  8. #8
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Maar nu dit topic geopend is en ik de titel las kwam er bij mij het voorval van dit weekend in mijn hoofd: als ik met Shiva rijd in groep, op buitenrit, zoals dit weekend op de nieuwjaarswandeling, dan is Shiva in stap wel heel braaf, maar zodra we gaan draven, en zeker galopperen, wordt ze wild en wil ze voorbijsteken of bokken.
    Sjo deed dit eerst ook in groepen maar dan in fjordenstyle natuurlijk . In stap was alles goed en in draf en galop ging zijn nek op slot en gaan met die banaan. Toen heb ik eerst heel lang alleen gereden, veel ORS veel stilstaan en weer aanstappen veel overgangen in het bos. Toen langzaam de groepsgroote opgevoerd en rustigge ritten gereden, veel stap en als het goed voelt pas draf etc. Dan weer een persoon extra etc. Dit werkt nu best redelijk zelfs als bijv twee van de drie paarden flippen draaft Sjo oververstoorbaar door (he Karianne ).

    We hebben ook een flipkip arab bij ons op de wei die vaak meegaat op buitenritten. Ook bij haar is alles redelijk prima nu, maar eerst wilde die al inhalen in stap. Wat we met haar hebben gedaan is achter Sjo parkeren (ruiter hoeft dus alleen maar het paard achter de voorganger te houden) en ik zwaaide dan af en toe met mijn cs naar achteren zodat ze niet op sjo's kont zat te duwen. Dit tijdje volhouden in stap tot het paard zelfstandig zijn tempo vast houdt en ruimte laat tot de voorganger, dan langzaam het tempo opvoeren en het proces weer herhalen. Dit werkt echt super bij Hadija (de flipkip ), zij kan nu prima rustig draven en als ze weer een bui krijgt dan passen we dezelfde technieken weer toe totdat ze is gekalmeerd. Het scheelt enorm dat je dat niet de hele tijd als ruiter van de inhaalmonster hoeft te trekken en als Hadija een hekel aan mij krijgt maakt dat niet zo heel veel uit

    Misschien heb je iets aan 1 van bovenstaande technieken
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  9. #9

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Dit werkt nu best redelijk zelfs als bijv twee van de drie paarden flippen draaft Sjo oververstoorbaar door (he Karianne ).
    Sjo is de master of Don't change gate! Nacino op zijn kont geparkeerd (ik had geen stick ) leidde wel tot een behoorlijk SNELLE draf, maar hij bleef keurig uit zichzelf met los teugeltje in draf. Heerlijk! Nogmaals bedankt Maaike voor je superleasefjord!

    May the horse be with you!

  10. #10

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Dit is wel heel leuk om te lezen. Toen ik een paar maanden geleden met mijn knollie (Amy) en buuv met haflinger ging rijden had ik egenlijk ook dat soort problemen. Niet bokken, maar wel zo hard mogelijk willen. Draven was er niet meer bij, het was stappen of galopperen. En achteraan houden was geen optie meer, want dat ging gewoon niet. ors (met stick tegen het hoofd aan de andere kant) was ook niet zo´n optie op een smal pad met bomen aan weerszijden.
    Toen ben ik ook een tijdje alleen gaan rijden, en dat ging wèl goed, daarna weer een paar keer bit ingedaan, en dan merk ik dat ik in zulke situaties (alleen in groepsverband ontstaan deze) het bit moet gebruiken om te gaan remmen, (en dat wil ik dus niet hè!), dus nu bit er maar weer uit en eerst de gehoorzaamheid beter krijgen. Merkte laatst toen ik met Brenda was, wel, dat als zij voorop reed en ze zwaaide die carrotstick over haar schouder, dat drammerige Amy daarachter zoiets had van: IEKS en gauw inhield. Dus Maaike, bedankt voor je tips, dit is echt handig.

  11. #11
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Fantastisch topic! Ik zit namelijk met het probleem dat Bailey steeds naar mij bokt als hij iets niet wilt doen. Hij slaat daarbij zijn benen heel hard uit en kan heel goed mikken (kheb nog steeds een dikke blauweplek ). Alles gaat zo snel waardoor ik geen tijd heb om op het juiste moment te reageren. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

    Groetjes,
    Jolijn
    Hoi Jolijn,

    Het wordt misschien wat eentonig, maar weet je misschien waarom hij datgene wat je van hem vraagt niet wil doen? Is het een probleem met jouw leiderschap, is het een probleem in de vraagstelling, vraag je te veel van hem, kan hij het werk wel aan? Ook hier weer is het een kwestie van de oorzaak opzoeken, en die gaan aanpakken. Niet je gaan concentreren op het feit dat hij bokt, maar je afvragen waarom dat zo is, en die oorzaak ervan wegnemen.
    Oh ja, het gericht trappen is iets waar je je echt zorgen om moet maken. Je meot ook weten dat het bokken vergelijkbaar is met een fase 3 of misschien wel fase 4. Wat dus betekent dat hij voordat hij begint te bokken naar jou toe al enkele signalen afgegeven heeft. (ik kan mij niet voorstellen dat hij het ene moment namelijk met zn oortjes naar voren en lekker ontspannen staat, om een halve seconde daarna je een klap te geven...) Probeer die signalen te lezen, en daarmee het bokken al voor te zijn. Ik bedoel, nu is het een vervelende blauwe plek, straks is het je knieschijf, je buik of je hoofd...
    Succes,
    Lacuna

  12. #12
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Bedankt Lacuna,

    Bailey heeft geen respect voor mij en bokt als ik hem iets vraag. Ik denk dat hij mij gewoon moet aanvaarden als leider want van mijn fases maakt hij gewoon een spelletje. Het is ook steeds een moeilijke opdracht om een effectieve fase4 uit te oefenen. Bailey is een heel slim paard (veel slimmer dan mij...), heeft heeeeel veel geduld en zal dus niet snel opgeven.
    Als ik voor dat hij bokt reageer dan bokt hij gewoon nog harder en wordt erna nog veel sneller (er zijn voor hem nu geen fases meer buiten fase4). Mijn fase4 is waarschijnlijk niet goed genoeg. Ik denk dat ik toch best hulp ga zoeken want zo kan het niet verder. Gisteren heeft hij mij heel hard gebeten en daar was ik toch ook eventjes niet goed van. Ik laat mij gewoon door hem doen en kan er niets aan veranderen

  13. #13
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Tuurlijk wel meid! kop op, blijf in jezelf geloven.
    Het is heel erg vervelend dat hij dat doet natuurlijk, maar niet opgeven hoor!
    Heb je hem al eens gecontroleerd of hij niet misschien ergens pijn heeft?
    Hulp zoeken is zeker wel verstandig, maar zorg dan wel voor iemand die weet waar hij (of zij) over praat. Anders sta je met zn tweeën alleen maar nog harder te tobben, en wordt het uiteindelijk alsnog symptoombestrijding in plaats van het aanpakken van de oorzaak.
    In welke positie kom jij bij je paard? Bij een paard waar ik de leiding (nog) niet over heb, peins ik er namelijk niet over om in zijn space te komen behalve met friendly. Ik zorg altijd dat ik buiten bereik van zijn verdedigingswapens als hoeven en tanden blijf. Puur uit lijfbehoud.
    Het is misschien niet onverstandig om het boek van Hempfling, Natuurlijk paardrijden eens te lezen. En dan met name het stuk over het paard leiden. Ik vind dat Parelli daar te weinig aandacht aan besteed, terwijl het zo'n belangrijk onderdeel is in de dagelijkse omgang met het paard.
    Groetjes, Lacuna

  14. #14
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Ik heb het boek van Hempfling en zal deze zeker en vast lezen. Ik ga enkel naar Bailey wanneer hij mij aankijkt en zijn oren naar voren staan. Vaak is het wel zo dat hij naar mij komt gelopen en dan vlak voor mij steigert. Ik 'jaag' (met stick) hem weg en dan draait hij zich en bokt in mijn richting (hij kan mij dan wel niet meer raken). Reageer ik wel goed op zo een moment? Is het goed om zijn been te raken met de string wanneer hij juist bokt of moet ik het gewoon negeren? Zou het ook kunnen dat hij daardoor bokt bij bv circling game?
    Onze dierenarts kent Bailey al van bij zijn vorige eigenaar. De DA is hier zelfs vorige week geweest (op controle) en alles leek normaal. Bailey lijkt nergens last van te hebben.

    Weet er iemand wie mij zou kunnen helpen?

  15. #15
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Hoe op bokken reageren???

    Het is mijn ervaring, dat er paarden zijn, die uit pure contentement eens een bokje doen in de galop. Vooral paarden die veel op stal staan. Ze zijn dan blij dat ze eindelijk eens mogen lopen en hup, daar gaat het poepie de lucht in. Zo vreugdebokjes zijn makkelijk te vermijden door het paard veel op de wei te zetten, zo krijg je automatisch rustigere paarden ipv zo stresskonijnen.

    (Dit is eigenlijk een late reactie op de aller eerste post )

    Voor Jolijn heb ik niet direct zo een antwoord maar mocht het probleem blijven aanhouden wil ik er altijd eind januari eens naar komen kijken...
    Horses and Live, It's all the same to me...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •