Oorspronkelijk Geplaatst door
cornelie
Nou, dressuurmuts meld zich
Ten eerste, gas en rem gebruik ik nooit tegelijk. dus niet druk/weerstand en been geven tegelijk.
En die korte/zware hals heeft mijn paard ook. Ik heb een tijd les gehad van een grand prix ruiter en hij is een keer op pride geklommen. Hij vond hem van bovenaf een enorme hals hebben terwijl ik dacht dat juist zo'n ruiter dat weleens meegemaakt had, niet dus
Van hem moest ik ook vooral weerstand bieden en iets ronder instellen.
Uhm, ik heb daar geen les meer van. Pride werd vreselijk humeurig en zette zich vast. Hij ging ook kort lopen en zeker omdat hij geen dressuurgefokt paard is ( amerikaanse appaloosa ) heb ik alle beweging nodig die ik er maar uit kan krijgen. Ook de weerstandbiedende hand volgens van loon vind ik nog te streng.
Dus heb ik het roer omgegooid..
Eerst gewoon goed aan het been krijgen. Gas is gas. En daarna voorzichtig wat weerstand op de teugels MAAR geen statisch stille hand maar een meegaande stille hand. Dus niet meer vastzetten etc. Net zoals parelli weleens zegt bij bv porcupine, naar alle kanten meegaan met DEZELFDE druk en nageven als je paard de goede kant opgaat.
En dan nu weer een 2e maar. met alleen de neus op de grond ben je er niet. Dan nog hoeft je paard niet perse nageeflijk te lopen en zijn lijf goed te gebruiken. Ik wil dat hij écht nageeflijk is. Met de neus hooguit op kniehoogte, daaronder vallen ze vaak helemaal op de voorhand. En achter de loodlijn rijden doe ik niet meer. Gewoon het basis vwnw en dan voel je vanzelf wel wanneer je verder kunt. En dan een volte voor een verzamelend effect zodat hij zichzelf op gaat drukken en ik het weer over kan nemen.
Bladwijzers