Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 66

Topic: Re: nageeflijk?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: Hoe nageeflijk rijden?

Een vroegere instructrice heeft dat ook eens over mijn pony gezegd, dat haar hals te kort en te dik was om nageeflijk te rijden.

Bij mijn latere instructeur gek genoeg toch M2 met die speknek geworden, inclusief nageeflijkheid. Ik hecht daarom niet zoveel waarde aan zo'n uitspraak .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Er zijn idd zoveel paarden die van nature hun hoofd heel hoog dragen. Wat niet zo heel veel uitmaakt als ze niemand hoeven te dragen maar wat wel een flinke belasting is als ze dat wel moeten doen.
    Het vanuit de achterhand er meer onder zetten nagefelijkheid krijgen gaat soms niet altijd op (bovendien dacht ik dat er een onderscheidt is tussen nagefelijk en steeds meer oprichting naar mate de achterhand beter onder de massa wordt geplaatst?).
    Bij veel arabieren is het soms nuttiger om die techniek van Wim toe te passen, heel langzaam en dan soort van monkey riding. Alleen om het paard te laten zien dat ie zijn hoofd ook laag kan houden en dat dat fijner loopt als met het koppie de lucht in.

Bij Sjobrend heb ik daar met Wim helemaal niet aan gewerkt omdat die in stap zelf een lage hoofd halshouding heeft, maar ik merk wel dat die lichte druk en zelf nageven als hij nageeft heeft geresulteerd in een paard dat nu in draf met zijn neus over de grond schuift en daar ook wil blijven ipv neus eruit, schouders vast etc. Het is misschien nog wel een beetje op de voorhand maar hij durft nu eindelijk dat los te laten en merkt ook dat het fijn is om daar te lopen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

skey,
    als ik naar de foto's van je paardje gaat zien in je profiel, denk ik dat het probleem niet zozeer in de korte hals zit. Persoonlijk vind ik dat de hals en nekpartij heel correct zijn. Ik denk eerder dat je aandacht moet besteden aan zijn rug. Deze is vrij kort, paarden met een kortere rug gaan deze veel minder snel ontspannen dan deze met een langere rug.
    Ik weet dat Parelli zegt dat je het zadel ver naar achter moet leggen, maar let erop dat je het niet te ver naar achter legt bij jouw paard.
    Met het grondwerk zoals hier reeds gezegd zijwaarts EN voorwaarts , dan gaat hij makkelijker ontspannen. Ook in het achterwaarts gaan, vermijd het snelle achteruit gaan maar liever een rustige achteruit waar het paard zich ontspant
    Bij rijden is het voorwaartse het belangrijkste (zonder te gaan rennen). Door de stuwing van het achterbeen zal de achterhand meer onder treden en de rugspieren "omhoog " (daar waar het zadel ligt) komen en de hals zal zakken en het paard zelf contact zal gaan zoeken en nageeflijk wordt. Vooral niet teveel gaan prutsen vooraan met de hand.

interessant topic..

ik heb een jong paard, 3,5 jaar, een ex renpaard. En renpaarden leunen op het bit, zo rennen zij. Dus dit paardje moet het ontspannen lopen helemaal opnieuw leren. Daarom heb ik nu een instructeur gezocht die les geeft in dubbele longe. Hij is daarnaast ook heel natural ingesteld.Hij vindt dat het paard eerst geheel ontspannen op eigen benen moet leren lopen en het nageven al kent etc. voordat ik er aan kan denken om er op te klimmen. Klinkt ook wel logisch in mijn oren.

tis echt heel mooi om te zien hoe zich dit ontwikkeld. Mijn paard is een links gebogen paard en rechts om ging hij altijd als een plank met `zijn hoofd hoog in de lucht door de bochten. En nu na 3 lessen kan hij al zelf stelling aannemen op de rechterhand en loopt hij enkel door de teugelgewicht al hele stukken nageefelijk. Tuurlijk doet hij dit nog niet constant, maar hij is nog jong en ik heb geen haast, dus we bouwen langzaam op.

Maar wat is dat moeilijk zeg, dat dubbele longe gedoe... of eigelijk het kijken en het zien hoe het paard loopt en dat in combinatie met beetje teugel meer, beetje minder... en ook nog zorgen dat het paard op de cirkel blijft.. echt heel moeilijk.

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag Skey. Maar misschien heb je er iets aan..

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

Ik heb dit stukje 3 keer overgelezen, voordat ik snapte wat je ermee zei. En wat je zegt dat klopt! Samen moet je gaan zoeken naar de manier (=inspanning), waardoor jullie samen in harmonie kunnen gaan beweging (=ontspanning).
    Dank je Jossie, dat was hetgene wat ik er onder verstond, maar ik denk wel dat er gewoon nog andere mogelijkheden zijn. Lacuna verstaat er wat anders in en volgens mij klopt dat ook heel erg. Dus je kan het zien zoals je wil denk ik.

Verder ga ik dus niet mee in het korte halzen verhaal. dit zou namelijk betekenen dat rassen met een korte en stevige nek (oa Fjorden en haflingers) nooit nageeflijk kunnen lopen. Wat ze waarschijnlijk niet kunnen door hun bouw is een halshouding (de "krul") zoals een bv Andalusiër dat kan, maar dan nog heb je het over de houding en niet of het nageven op het bit, lijkt mij hoor...
    Ik vind het ook heel gek, maar goed, als sommige mensen het echt denken. Ik ga natuurlijk de check up van de osteapaat niet afslaan komt altijd van pas.

Maaike, dat monkey riding klinkt zeer logisch. Ik heb het zelf moeten doen van de westerinstructrice. Maar jammer genoeg werkt het blijkbaar voor aramis niet Hij begrijpt er geen snars van en loopt nog hoger met zijn hoofd. Ik heb het een half uur aangehouden (met tussenpauzen) en toew werd hij het echt beu, begreep er niets meer van en werd echt verward dus ben ik er maar mee gestopt. Toch denk ik dat het echt goed werkt voor sommige paarden.

Wat fijn dat sjootje zo gode loopt, ookal is het dan wat op de voorhand. Hij ontspant zich toch en das wel heel goed.

Enzo, je ziet het goed, hij heeft een hele korte rug. het korste westernzadel dat er is past net. Het slecht 5 cm van de laatste rib af maar dan ligt hij net ietjes te veel naar voor. heel moeilijk hoor. Misschien dat ik een ander soort zadel ga nemen als deze niet meer past. (want dat komt er ooit nog van, hij is nu zo aan het veranderen in bouw)
    Zijwaart/voorwaarts zal ik wat meer toepassen, lacuna zei het ook al denk ik. Achterwaarts gaat goed en met het hoofd lag en dat moet ik van de westerninst. ook vaak doen.

Wat bedoel je met vooral niet te veel prutsen vooraan met de hand? Aan zijn voorhand of met mijn handen? Ik ben even het zicht kwijt hier.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb er zeker wat aan. Ook aan de jouwe Maya, ik kan van alles wel wat leren.
    Ik ben hem nu ook eerst op de grond aan het leren dat hij moet nageven dus met zijn hoofd laag. En hij snapte het metteen. Dat ga ik stilletjes uitbouwen tot hij het kan in stap en dan steeds wat verder.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

niet teveel prutsen met jouw handen wordt bedoeld denk ik. Je paard moet zelf leren correct te lopen, en door met jouw handen in te werken, voornamelijk op de houding van het hoofd verstoor je zijn pogingen om zelf die balans te zoeken. Je mag hem natuurlijk met de hand uitnodigen om omlaag te komen (en omlaag gaan wordt ALTIJD beloond door zelf na te geven!) maar hij moet zelf zn balans eerst vinden.
    Goede oefening als afwisseling op het voorwaarts-zijwaarts is ook het openen en sluiten van een volte. Dat doe ik bij jonge paarden altijd voordat ik begin met wijken (vw-zw over een diagonaal-lijn) of schouderbinnenwaarts (vw-zw over een rechte lijn)
    Succes,
    Groetjes, lacuna

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

Heel goede tips. die ga ik zekerr gebruiken. Bedankt!

Wat ik gisteren gedaan heb is door het princiepe van wijken voor druk hem geleerd dat de minste teugeldruk van twee teugels betekend: hoofdje laag. Om naar achter te gaan zou daar dan nog energie bijkomen en bij de check bleek dat hij de twee goed uit elkaar kan houden.

Vandaag ga ik proberen of het ook werkt als ik erop zit. Dan volgende keer proberen of het instap lukt en het hangt er dan maar vanaf hoe goed hij het begrijpt hoe snel het zal gaan.

Het is wel zo handig om het eerst ff op de grond uit te leggen. En nu maar hopen dat hij het op halster wil doen, dan hoef ik nog niet te beginnen aan de soft feel met bit in (zoals parelli)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Nou, dressuurmuts meld zich
    Ten eerste, gas en rem gebruik ik nooit tegelijk. dus niet druk/weerstand en been geven tegelijk.
    En die korte/zware hals heeft mijn paard ook. Ik heb een tijd les gehad van een grand prix ruiter en hij is een keer op pride geklommen. Hij vond hem van bovenaf een enorme hals hebben terwijl ik dacht dat juist zo'n ruiter dat weleens meegemaakt had, niet dus
    Van hem moest ik ook vooral weerstand bieden en iets ronder instellen.
    Uhm, ik heb daar geen les meer van. Pride werd vreselijk humeurig en zette zich vast. Hij ging ook kort lopen en zeker omdat hij geen dressuurgefokt paard is ( amerikaanse appaloosa ) heb ik alle beweging nodig die ik er maar uit kan krijgen. Ook de weerstandbiedende hand volgens van loon vind ik nog te streng.
    Dus heb ik het roer omgegooid..
    Eerst gewoon goed aan het been krijgen. Gas is gas. En daarna voorzichtig wat weerstand op de teugels MAAR geen statisch stille hand maar een meegaande stille hand. Dus niet meer vastzetten etc. Net zoals parelli weleens zegt bij bv porcupine, naar alle kanten meegaan met DEZELFDE druk en nageven als je paard de goede kant opgaat.
    En dan nu weer een 2e maar. met alleen de neus op de grond ben je er niet. Dan nog hoeft je paard niet perse nageeflijk te lopen en zijn lijf goed te gebruiken. Ik wil dat hij écht nageeflijk is. Met de neus hooguit op kniehoogte, daaronder vallen ze vaak helemaal op de voorhand. En achter de loodlijn rijden doe ik niet meer. Gewoon het basis vwnw en dan voel je vanzelf wel wanneer je verder kunt. En dan een volte voor een verzamelend effect zodat hij zichzelf op gaat drukken en ik het weer over kan nemen.

Cornelie.. hier kan ik nou helemaal in meegaan. Wat je hier beschrijft is zó herkenbaar. Dit heb ik nou zóvaak gehad met Enya. Wilde ik haar "bij-elkaar" gaan rapen, wordt ze chaggerijnig, heel kort in haar gangen en hangerig op het bit. Ik vond dit ook absoluut geen vooruitgang. Bij een paard als Enya wil je ook juist zovéél mogelijk beweging, en bij haar werkte het fantastich door haar inderdaad eerst voorwaards te gaan rijden, lekker los (waardoor ze neerwaards ging), en gevoelig te maken op t been.. zo gevoelig mogelijk. Nu ben ik met haar op een punt waarin ze zó lekker loopt, met haar kont eronder, en daar ga ik helemaal niet meer verder aan klooien! Dit is alles wat ik met haar wil. Grandprix hoef niet. Gewoon goed lichaamsgebruik en gevoelig op de hulpen.. dát is wat ik wil.
    Alleen... werkt het bij ieder paard zo? Met Amy ben ik zover nog niet, en ik weet niet of ik er op deze manier ga komen met haar, of dat zij misschien wel een wat meer weerstandbiedende hand nodig heeft. De tijd zal het uitwijzen denk ik..

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cornelie
    Nou, dressuurmuts meld zich
    Ten eerste, gas en rem gebruik ik nooit tegelijk. dus niet druk/weerstand en been geven tegelijk.
    En die korte/zware hals heeft mijn paard ook. Ik heb een tijd les gehad van een grand prix ruiter en hij is een keer op pride geklommen. Hij vond hem van bovenaf een enorme hals hebben terwijl ik dacht dat juist zo'n ruiter dat weleens meegemaakt had, niet dus
    Van hem moest ik ook vooral weerstand bieden en iets ronder instellen.
    Uhm, ik heb daar geen les meer van. Pride werd vreselijk humeurig en zette zich vast. Hij ging ook kort lopen en zeker omdat hij geen dressuurgefokt paard is ( amerikaanse appaloosa ) heb ik alle beweging nodig die ik er maar uit kan krijgen. Ook de weerstandbiedende hand volgens van loon vind ik nog te streng.
    Dus heb ik het roer omgegooid..
    Eerst gewoon goed aan het been krijgen. Gas is gas. En daarna voorzichtig wat weerstand op de teugels MAAR geen statisch stille hand maar een meegaande stille hand. Dus niet meer vastzetten etc. Net zoals parelli weleens zegt bij bv porcupine, naar alle kanten meegaan met DEZELFDE druk en nageven als je paard de goede kant opgaat.
    En dan nu weer een 2e maar. met alleen de neus op de grond ben je er niet. Dan nog hoeft je paard niet perse nageeflijk te lopen en zijn lijf goed te gebruiken. Ik wil dat hij écht nageeflijk is. Met de neus hooguit op kniehoogte, daaronder vallen ze vaak helemaal op de voorhand. En achter de loodlijn rijden doe ik niet meer. Gewoon het basis vwnw en dan voel je vanzelf wel wanneer je verder kunt. En dan een volte voor een verzamelend effect zodat hij zichzelf op gaat drukken en ik het weer over kan nemen.
    één woord:
    AMEN!
    eerst op zn eigen pootjes lopen, en niet aan de voorkant zitten. Daarna een grens instellen die haalbaar is voor jou en je paard. En inderdaad meegaan in de bewegingen met je hand, zodat de verbinding (of de druk) constant blijft.
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

Cornelie, dank je voor de goede uitleg. daar kan ik wat mee. Ik vind het knap dat je zo bent omgeschakeld en dat je nu zover bent met je paard. Echt
    Ik hoop dat wij er ook ooit zullen raken.
    Iig vandaag ben ik erop gegaan en heb geoefend wat ik gisteren hem op de grond heb geleerd.
    Gewoon nog maar licht aan de teugels komen (van de hackamore) en hij geeft na, hoofd gaat naar beneden ongeveer kniehoogte. knap toch.
    T'lukt alleen nog maar in stilstand want eenmaal in stap komt hij weer omhoog. Ik beloon nu elke stap dat hij laag blijft en normaal moet de euro dan wel snel vallen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Nou dank je, maar ik ben dan ook al 10 jaar met pride bezig
    En ja, ik ben van mening dat dit met elk paard werkt.
    Ik heb nog een bijrijdpaardje, kwpn, mega lange hals en het totale andere uiterste van pride. Pride is ook een 100 % go paard, mijn bijrijdpaardje is 100 % een whoa paard. En daar heb ik hetzelfde mee gedaan. Waar pride bv het liefst met zijn snufferd over de grond loopt, loopt dit paard het liefst sterren te kijken. En tóch werkt het weer. En je ook niet teveel aantrekken van de omstanders. Soms ben ik een half uur aan het rondcrossen voordat er wat nagegeven wordt. Dan voel je die blikken prikken onder het mom, doe er wat aan. Tja, gewoon volhouden en de volgende dag duurt het maar 25 min etc etc. En ook in de wedstrijden zie ik het terug. Ik ben ruim 4 jaar geleden in de B dressuur begonnen, daar reed ik afgelopen juni nog in met maar 2 wp ofzo. Ik ben toen mijn eigen manier gaan volgen en het is ongelofelijk wat er gebeurde. Heel veel oranje lintjes en de laatste B proef met 172 punten afgesloten ( 2 winstpunten dus ) Onze eerste L1 wedstrijd zijn we meteen weer eerste geworden. Tuurlijk, de wedstrijdresultaten is echt niet alles dat telt maar het voelt wel goed als je eigen idee over een goedgaand en voelend paard overeenkomt met wat de FEI verstaat onder een goedgaand paard

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

heel interessant allemaal, weet niet meer waar ik op moet reageren.
    Ik zie het zelf eigenlijk zo: nageeflijkheid zie ik alleen als nageven op hele lichte druk op het bit/halster, een soort porcupine dus, het paard beweegt zijn hoofd op een hele lichte suggestie van jouw hand, een bootje dat je door het water duwt

Het hele van achter naar voor snap ik nooit helemaal, ik weet alleen dat je niet te veel aan de teugels moet zitten, dus niet van voor naar achter.

Het hoofd laag houden zie ik als ontspanning. Tas is bijv een tuiger, heeft jaren uit gebrek aan ontspanning met een dikke hals lopen sterrekijken. Maar sinds die ontspanning er is (dmv ,respect, impulsion games, betere zit, goed zadel etc) houd ze d'r hoofd ook laag, daar hoef ik niet voor te doen. Ik denk dus dat ontspanning er eerst is, daarna kan je pas gaan werken aan het hoofd. Zonder mentale/emotionele ontspanning kan je nooit aan het fysieke gaan werken.
    Ik heb zelf gemerkt dat d'r hoofd nog beter laag houdt (echt neus over de grond) als ik werk aan het rechtrichten, op links boog ze altijd moelijker, daar houdt ze haar hoofd ook iets hoger, als ik vraag om te buigen dan doet ze zelf haar hoofd naar beneden (net als bij de demo van karen rolf).
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Hier ben ik ook nog eens, heb het hele topic gelezen en amai, er komen alleen maar meer vraagtekens bij. Ik snap het gewoon niet, ik denk dat ik beter maar eens dressuurlessen ga volgen. Hoewel, ik heb vorige week mijn eerste westernles gehad en daarbij moest ik ook werken op soft feel en stelling, en de inside en outside arc. Bleek dat Shiva enorm rechtsgebogen is, waardoor ze heel erg op het bit ging duwen als ik haar in linkerstelling vroeg. Nageeflijk ging ook moeilijker dan in het algemeen erna, omdat ze veel meer duwde op het bit. Ik doe waarschijnlijk veel dingen verkeerd, maar ik snap het gewoon niet helemaal.
    Dus je moet je paard eerst goed ontspannen laten lopen, hoofdje laag, dat doet Shiva allemaal heel goed met losse teugel. Daarna heb ik gewoon, volgens Parelli, het monkey riding gedaan en daar was eerst veel verzet maar na een paar keer ging dat goed, en nu gaat het al goed in alle gangen eigelijk, maar niet altijd, en nu dus verslecht door die westernles. Wat niet wil zeggen dat die les mij slecht bevallen is, helemaal niet!

Maar als je paard ontspannen loopt, is het dan goed van hem dan vooraan te begrenzen? Of moet je echt meer de achterhand activeren? Zo ja, hoe doe je dat dan? Met welke oefeningen? Ik heb het gevoel dat ik zo veel fout doe en daardoor Shiva pijn of slechte gevoelens aandoe, door onkunde gewoon. Het is gewoon eens tijd voor een Wimles denk ik...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cornelie
    Soms ben ik een half uur aan het rondcrossen voordat er wat nagegeven wordt. Dan voel je die blikken prikken onder het mom, doe er wat aan. Tja, gewoon volhouden en de volgende dag duurt het maar 25 min etc etc.
    Nog een vraagje Cornelie: wat doe je hier dan specifiek voordat je paard nageeft? Vond het nogal vaag...

Pff hopelijk kan iemand mij een beetje helpen want zoals je waarschijnlijk wel merkt ben ik ook een erge dressuurleek .

xxx julieke

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Toch nog een berichtje posten hier: vandaag heb ik geoefend op het voorwaarts-neerwaarts. Dus ik nam bit aan en elke keer ze naar voor-beneden ging mocht ze stilstaan. Verbazingwekkend hoe snel ze dit doorhad! Na twee keer of zo wist ze het al goed. Dit deden we in stap en in draf, bij draf had ze het gelijk meteen door van de eerste keer! Slim paard?
    Maar nu mijn vraagje: wat nu? Wat moet ik hier nu mee? Het is zo belangrijk naar het schijnt dat vw-nw, maar hoe krijg ik van daaruit mijn paard nageeflijk, en verder dan ook verzameld?

xxx julieke

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten