IK ben een absolute dressuurleek en nu vraag ik me het volgende af.
Parelli leert het zo toch ook aan, de soft feel. Doordruk op de teugels te nemen geeft het paard na en dan laat je metteen los.
Is deze methode dan verkeerd of is de soft wat anders dan nageven?
Ik vind dit zo moeilijk, en ik zit nu ook in een serieuze tweestrijd wat betrefd dat hele nageven.
Mijn westerninstructrice verteld me dan ik moet drijven zodat de achterhand actief wordt en dan de teugels van het touwhalster opnemen zodat hij tegen een begrenzing aanloopt en zich ontspant.
Maar Aramis ontspant zich niet en blijft tegen de druk in lopen.
De dressuurinstructice die vaak komt lesgeven aan de anderen zegt dat dat verkeerd is en dat ik hem beter op de grond eerst kan aanleren om op de druk na tegeven naar achteren toe, dus aan de teugel. Zij leert het haar studenten aan zoals de instructrice van miss me, door druk op de teugels te nemen waardoor het paard nageeft, maar is dit ook niet wat Parelli doet?
Ik snap het even niet goed meer en weet nu ook niet meer hoe ik het nu het beste aanleer. Dit is wel nodig want hij loopt nog steeds met weggedrukte rug en begint er zelfs al wat stijf door te worden dus ik moet hem leren ontspannen maar hoe nu?
Bladwijzers