Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Bang voor barebackpad!!!

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Bang voor barebackpad!!!

    Even een verhaaltje vooraf... Sinds ruim een maand nu ben ik de trotse eigenaresse van een zwarte merrie van 5 jaar. Ik zocht een onbeleerd paard, en die heb ik gevonden! Er is nooit iets mee gedaan, heeft nog geen halster omgehad, niets. Tja, niet het makkelijkste paard. Ten eerste was daar het probleem vangen, wat al veel beter gaat dan in het begin, maar zeker nog niet super. Leren meelopen aan een halster, voetjes geven, verhuisd naar de nieuwe stal. Daar zijn we alleen maar bezig geweest met veeeeel friendly game, wat andere games, veel wandelen, rustig poetsen, dit soort dingen. Ze is nog erg onzeker, het vertrouwen komt, maar heel langzaam.

    Het ging allemaal prima, dus ik wilde eens proberen voor het eerst iets op haar rug te leggen. Friendly gedaan, met dekentje, met barebackpad, ging allemaal okee. Toen kwam het moment dat de singel omging... PANG!! Ze explodeerde, raakte helemaal in paniek, bokken, door het draad heen. Singel zat nog niet vast, maar wel vast genoeg, hing dus achteraan en ondersteboven. Haar uit laten razen, met heel veel moeite weer gevangen. Hiermee, had ik vooraf beter over moeten nadenken, zijn we een flinke stap terug gegaan. Dit is nu twee weken geleden en het vertrouwen komt rustig aan weer terug, maar zodra ze de barebackpad ziet schijt ze bagger! Doe regelmatig friendly ermee, en dan blijft ze ook wel stilstaan, maar zo gespannen als een boog. Sta echt lange periodes alleen friendly te doen met dat ding, maar de dag erna is ze weer even bang. Om over de singel nog maar te zwijgen.

    Ik ben dus van plan om dit door te zetten, veel friendly doen, veel wandelen, tijd doorbrengen met haar, om in de eerste plaats te werken aan vertrouwen. Een andere mogelijkheid is om de barebackpad gewoon op te doen, in de bak te zetten, en laat maar bokken.
    Wat zouden jullie doen in dit geval??

  2. #2
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Nou gewoon opdoen en maar laten bokken lijkt me geen optie... in iedergeval zal niemand hier bij het parelli-stukje je dat aanraden!!!

    Ik vraag me af waarom je überhaupt al met een bbp in de weer bent? Wat is het idee daarachter? (gewoon nieuwsgierig ) Voor mijn gevoel sla je een flink aantal stappen over namelijk!

  3. #3
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    wanneer je blijft friendly-en met de bbp, is het heeeeeeel erg belangrijk dat jij je zelf ontspant! Jij moet dus met heel jouw lichaamshouding eigenlijk zeggen "geeeeuww... doe rustig joh, er is niks om bang van te zijn" Dus gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

    Verder wat betreft de singel.. ik snap ook nog even niet waarom je hem meteen wilde aansingelen. Ik denk dat je (omdat het zo lekker ging) te snel te veel wilde.
    Ik heb mijn pony laten wennen aan het idee "singel" met de leadrope. Die eerst over hem heen gegooid. En toen met het uiteinde onder zn buik gekriebeld, en toen hij dat in orde vond, de leadrope rond zn buik gehaald, en van daaruit verder gewerkt.
    (het lijkt me overbodig, maar voordat ik verkeerd begrepen wordt zeg ik het toch maar even: de pony stond uiteraard niet vast aan diezelfde leadrope! Lijkt me niet echt handig, stel dattie in paniek raakt, en hij geeft een bok, en het ding geeft dan behalve rond de buik ook ineens nog eens druk op het hoofd... niet echt bevorderlijk voor het vertrouwen.)
    Verder is het uiteraard ook heel belangrijk om je paard goed te lezen. Een paard explodeert niet uit het niets. Daar gaat al een hele spanningsopbouw aan vooraf. En op het moment dat jij die spanning ziet, moet je al beseffen dat je te ver gaat, en dus een stap terug nemen.
    Succes,
    Groetjes, Lacuna

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Welke stappen slaat ze volgens jou dan over, Nienke?

    Lastig zeg, net een stapje teveel en je bent weer een enorme stap terug...

    Wordt ze uiteindelijk wel ontspannen met lange friendly? Anders heeft ze aan het eind van de sessie niets geleerd en zal je inderdaad geen verschil zien volgende keer.

    Neem aan dat je friendly op zich wel goed genoeg is,maar echt friendly met de pad lijkt me te confronterend voor haar nu... Wellicht wat meer approach en retreat invoegen:

    Wat ik ooit bij een angstige ijsco heb gedaan, is heeeele lange afstand approach en retreat. Dit was een paard dat zich niet liet benaderen, maar ik denk dat je de strategie ook kan toepassen met de pad. Dichtbij is blijkbaar al TE ver voor haar.
    Dus neem je 22ft lijn of misschien een 45ft (of longeerlijn) en ga helemaal aan het eind staan en steeds naar haar toe en weer weg met de pad. Kijk of je haar uiteindelijk zo nieuwsgierig kan maken, dat als ze naar je toe komt, dat jij wegloopt en zij de pad kan volgen.

    Nog een strategie die misschien helpt: bbpad ergens op een hek leggen en games spelen eromheen. En vooral rust geven het moment dat ze dicht in de buurt is van de pad, zodat ze die echt op gaat zoeken.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Wat zouden jullie doen in dit geval??
    De bbp de komende tijd in de kast laten liggen!

    Wanner heb jij dit dier gekocht? Sinds wanneer kennen jullie elkaar? Hoe is haar karakter, pikt ze het snel op en begrijpt ze wat er gebeurt of overbluf je haar? Allemaal vragen die in mij opkomen en dan laat ik mijn hoofdvraag nog buiten beschouwing...

    Ik ken dit soort paarden, ik heb er zelf ook zo eentje. Nooit in handen geweest en kom helemaal niets. Ik haalde het de eerste tijd (minstens een half jaar) niet in mijn hoofd om ook maar iets meer van haar te vragen als veel friendly, halsteren, meelopen aan een touw en losstaand voetjes geven. Op het moment dat dat allemaal in orde was, ben ik verder gegaan met achteraf (was toen Parelli-leek) porcupine en driving.

    Toen Kate dit alles door had, heb ik het zadeldekje geintroduceerd door het mee te nemen als ik haar ophaalde uit het land. Eerste tijd droeg ik hem, later (een week later) zij. Daarna op dezelfde wijze het zadel, nog niet aansingelen. Het singelen kwam pas toen Kate niet meer reageerde op een touw rond haar buik (die ik direct verwijderde bij angstige reactie).

    Ik denk dat je veel te snel hebt willen gaan... Jammer, want nu vertrouwt ze niet meer zo als daarvoor... en zul je helemaal opnieuw moeten beginnen. Met een handicap, want haar eerste zadel ervaring is helaas een slechte geworden...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    @ Callippo, Ik bedoel in grote lijnen wat Jossie ook aanhaalt... Als je een groen paard hebt, wat nooit in handen is geweest, zou je denk ik eerst middels de games aan het vertrouwen en het partnership moeten werken vooraleer je iets op de rug vast gaat binden....
    Dunya geeft aan in haar post dat het vertrouwen nog maar heel langzaam komende is... vandaar dat ik me serieus (en niet l*llig bedoeld dus! ) afvroeg wat het idee achter de bbp is....

  7. #7
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Ik denk persoonlijk dat het niet meer dan logisch is dat als een paard voor de eerste keer een bbp of dergelijke op hem heeft, in zijn hele carriere, dat hij dan begint te bokken. Als je de singel rustig wat aantrekt, en vanaf dat het paard zenuwachtig wordt, snel de singel lossen en aaikes geven, en zo langzaam maar zeker opbouwen. Plots zal de singel hard genoeg aangespannen zijn. Dan zou ik hem wegsturen dat hij kan bokken at will. Dan zou ik hem naar mij laten komen, hem belonen. Daarna is het de keuze van de ruiter om al een eerste toerke stap te doen. Maar in elk geval zou het dan al zeker een zeer ervaren ruiter moeten zijn, die zeer zelfzeker is en geen zenuwen heeft. Mocht dat wel het geval zijn, het paard rustig ontzadelen, belonen en hem naar wei of dergelijke brengen. Zo zou ik het in elk geval oplossen. Het zal waarschijnlijk niet zo parelli zijn , maar het is in elk geval zeer effectief. De eerlijkheid gebied mij er toch bij te vermelden, dat ik nog nooit heb meegemaakt, dat een paard voor het eerst een zadel of dergelijke op heeft, niet bokt. Kheb zelf al Merens (zeer kalme paarden) zadelmak gemaakt, en zelf die bokten de aller eerste keer. Daarna hebben ze nooit meer gebokt.
    Horses and Live, It's all the same to me...

  8. #8
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik denk persoonlijk dat het niet meer dan logisch is dat als een paard voor de eerste keer een bbp of dergelijke op hem heeft, in zijn hele carriere, dat hij dan begint te bokken.

    *knip*

    De eerlijkheid gebied mij er toch bij te vermelden, dat ik nog nooit heb meegemaakt, dat een paard voor het eerst een zadel of dergelijke op heeft, niet bokt. Kheb zelf al Merens (zeer kalme paarden) zadelmak gemaakt, en zelf die bokten de aller eerste keer. Daarna hebben ze nooit meer gebokt.
    Wel ja, bokken is logisch...
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan blijkbaar een logische stap heb gemist, aangezien Kate never heeft gebokt met haar allereerste keer zadel op haar rug.

    Als jij nooit hebt meegemaakt dat je paard NIET bokte bij het voor het eerst opzadelen, dan mis je echt een stapje onderwerg mijns inziens. Kate is geen kalme Merens, maar een haflinger (Haflingers zijn net zo koel in het hoofd als Merensen, of juist net niet zo koel in het hoofd).

    Met andere woorden: wij verschillen van mening, want het is niet nodig dat een paard bokt als het voor het eerst gezadeld (of een bbp op krijgt) wordt. Immers een paard wat de "baas" vertrouwt, zal er ook op vertrouwen dat het goed is als deze iets op zijn rug legt en daarvan niet gaan bokken om het enge ding kwijt te raken.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #9

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    huh, wat is Merens???
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  10. #10
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Merens zijn zwarte paardjes. Afkomstig van Zuid-Frankrijk.

    Wel Jossie chapeau als jou dat is gelukt
    En ik hoop als ik alle levels doorlopen heb van Parelli, dat het mij ook zal lukken
    Even nog aan toevoegen dat het zadelmak maken van Merens nog volledig in mijn "normal" periode was

    Ik wou eigenlijk alleen maar zeggen dat het geen doodzonde is als het paard bij de eerste keer een zadel op eens bokt.
    Horses and Live, It's all the same to me...

  11. #11

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Ik heb mijn twee paarden zadelmak gemaakt, voordat ik ooit van parelli gehoord had. Ze hebben beide nooit gebokt, niet toen het dekje er op ging, niet toen het zadel erop ging, en niet toen ik erop ging. Het heeft alles te maken met vertrouwen en niet met het ras en of je nou wel of niet aan parelli doet. Als het paard het (nog) niet vertrouwd en gaat bokken, ben je te snel gegaan.

  12. #12

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Ik zie Eddy regelmatig paarden inrijden en ik zie ze zelde tot nooit (meer nooit dan zelden) bokken....
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  13. #13
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Ik heb heeel veeeeeeel dravers zadelmak gemaakt, ook hengsten - nooit één bok meegemaakt. Verder geholpen bij heeeeeeeel veeeeeeeeel jongedravers voor de kar te beleren. Ging altijd goed. Dit was ver voor mijn Parellitijd.

    Je dient het zo op te bouwen dat het paard geen behoefte voelt om te bokken.

    Dunya, ik denk dat je net even te snel gegaan bent. Je paard voelde zich bedreigd met iets om haar kwetsbare buik, en dacht "vecht voor je leven!". Het kost nu gewoon tijd om het weer rustig op te bouwen. Ik heb hier al veel goede tips langs zien komen. De beste ls: take the time it takes
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #14
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Ik zal volgende keer dan trager gaan werken In april komen er weer een stuk of 4 Merens toe. Dus ik zal de wijze raad dan in praktijk kunnen omzetten

    Toch leerzaam zo een forum

    Hoedje af voor iedereen die hier zo deelneemt
    Horses and Live, It's all the same to me...

  15. #15
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Bang voor barebackpad!!!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Wel Jossie chapeau als jou dat is gelukt
    En ik hoop als ik alle levels doorlopen heb van Parelli, dat het mij ook zal lukken
    Even nog aan toevoegen dat het zadelmak maken van Merens nog volledig in mijn "normal" periode was
    Eh ja... dank voor de chapeau, maar je veronderstelling dat je alle levels moet hebben doorlopen klopt in mijn geval zeker niet hoor! Ik ben net begonnen met level 1.

    Ik heb gewoon mijn nuchtere boerenverstand gebruikt .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •