Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: [L1] Moet ik door naar level 2 of juist niet?

[L1] Moet ik door naar level 2 of juist niet?

Ik ben nu sinds september bezig met mijn paard met level 1. Dit lijkt wel heel lang maar ik Parelli maar 1 á 2 keer in de week met hem. Nou zit ik met het volgende probleem;
    Mijn paard, Acoya, reageerd heel dominant op Parelli en het lijkt alleen maar erger te worden. Wat in het begin goed ging gaat nu steeds minder goed omdat hij zich steeds dominanter gaat opstellen naar mijn idee. Ik ben nu bij het laatste deel van level 1 (lateral reflection) en ik weet nou niet of ik juist wel door moet naar level 2 of juist niet.
    Aan de ene kant lijkt het mij van niet omdat de games simpelweg niet goed gaan en hij nog steeds probeert te winnen. Hij geeft zich duidelijk nog niet 'gewonnen' en gaat dan ook erg ver met zijn dominantie waardoor het soms gevaarlijk wordt. Aan de andere kant moet ik misschien verderleren om er beter mee om te kunnen gaan.

Wie kan mij hierin adviseren?
    Deze problemen doen zich al een tijdje voor en ik heb ook al het advies gekregen om een filmpje te maken en die op te sturen naar Eddy, wat ik dus ook van plan ben. Alleen de keer dat ik het liet filmen was er dus niets aan de hand, vandaar dat dat er nog niet van gekomen is.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Re: [L1] Moet ik door naar level 2 of juist niet?

Hoi Juliette,

waardoor denk je dat hij dominant is? want zonder beeld is het zo moeilijk voor te stellen wat hij nu precies doet. Kan je het een beetje beschrijven?

Als het zo is dat hij nog steeds de games probeert te winnen zou ik net wel doorgaan naar level 2 omdat je daarin gaat leren om zelf de games te winnen. (de oude level 2)
    Hierin leer je je fases anders gebruiken, sneller eigenlijk maar met een hele lange fase 1.

wat ik nog harder aanraad is dat je de nieuwe level 1 en 2 bekijkt. Misschien kan je hem van iemand lenen? Maar ze zijn zo de moeite waard omdat het paard en zijn gedrag helemaal anders wordt bekeken dan in de oude level 1 en 2. Veel meer psychologie, gewoon veel meer kennis dan in de oude pakketten. Ik geloofde het ook niet voor ik ze had.

Een flmpje naar Eddy kan zeker helpen, dan heb je raad van de bron hè

Ik weet niet wat je de rest van de week met hem doet, maar als je dan "normaal" met hem gaat rijden en omgaat kan ik me wel voorstellen dat hij daar van in de war raakt en daardoor juist extra uit gaat proberen wie er nou eigenlijk de baas is en wat je precies bedoeld.
    Als je dan een tijdje alleen maar gaat parelliën denk ik dat dat al een stuk beter zal gaan. Dat hoef je volgens mij maar een paar weken te doen voordat je alles weer duidelijk hebt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Hoi Juliette,

waardoor denk je dat hij dominant is? want zonder beeld is het zo moeilijk voor te stellen wat hij nu precies doet. Kan je het een beetje beschrijven?

wat ik nog harder aanraad is dat je de nieuwe level 1 en 2 bekijkt.
    Ik heb er al eerder een topic over geopend het heet' waarom vecht mijn paard nog steeds tegen de 7 games' en staat onder persoonlijks probleem/succes verhaaltjes. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet linken, maar daar krijg je er een duidelijker beeld van.

Het pakket dat ik heb is het nieuwe, maar bedankt voor de tip.

Verder rij ik de rest van de week voornamelijk recreatief, maar ik probeer zoveel mogelijk van het Parelli toe te passen. En dat gaat ook heel goed. Het rijden is dan ook geen enkel probleem, ik rij hem meestal met een helemaal lange teugel, hij reageert echt perfect op mijn zit, been, stem en ik gebruik mijn teugels nauwelijks.
    Wanneer is Parelli toe pas in de dagelijkse omgang is het ook meestal geen probleem. Dat is ook de reden dat ik het niet begrijp. Alleen wanneer we echt de games gaan spelen wordt hij dominant, verder niet.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Zou het niet kunnen dat uw paard zich begint te vervelen bij de games? Omdat hij het al zo vaak heeft moeten doen?

Mss eens kijken bij de nieuwe challenges, en wat nieuwe dingen proberen. Tis maar een tip hé
    Horses and Live, It's all the same to me...

Eens met Skey en Jarno: ga vooral WEL door naar level 2!! (Naast dat filmpje insturen aan Eddy wat nog steeds een goed idee lijkt).

Je hebt met je paard nu een spoort kleuterschooltaal opgebouwd. Hij wil natuurlijk niet in de kleuterschool blijven! Hij weet dat 1 plus 1 2 is, maar als je dat op level 1 niveau blijft vragen, ga je hem irriteren. Zeker als de games steeds slechter gaan, zou ik vlot naar level 2 gaan: interesseer hem door nieuwe dingen, een nieuw niveau!

May the horse be with you!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik ken het wel een beetje.... mijn haflinger gaat nu, omdat de games haar gaan vervelen, dingen verzinnen om de games voor haar interessanter te maken.... dit is al een heel stuk minder toen ik na de les van Sanne wat nieuwe dingetjes kon doen en de fases op level 2 manier toepas....

en ik heb ondertussen het nieuwe level 2 besteld kan niet wachten tot het binnen is
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Oké ik denk dat ik een beetje een idee heb wat mij te doen staat. Hoewel ik nog wel een beetje twijfel omdat het op dit moment gewoon allemaal niet meer lukt en level 1 er echt nog niet in zit. Maar aan de andere kant is het inderdaad ook logisch dat het hem nu misschien gaat vervelen.
    Gelukkig heb ik level 2 al in huis....op naar level 2 dus!
    Bedankt allemaal voor de adviezen zover.

Bladwijzers

Forum Rechten