Je kunt een paard leiden uit verschillende posities, daarmee geef je niet direct het leiderschap op. Wanneer jij dat namelijk "verdient" hebt, kun je nieuwe posities gaan innemen waaruit je je paard zonder problemen kunt leiden. Zo leid ik mijn pony zowel los als aan een leadrope door voor hem uit te lopen, door links en rechts naast hem te lopen, en door (schuin)achter hem te lopen. Het blijft allemaal leiden.
Mijn pony loopt ook keurig voor de kar (met bit, maar hij is opgeleerd binnen een veilige omheining zonder bit) maar wijkt nog altijd heel netjes voor druk. Waarom zou hij achteruit gaan als er iets achter hem aankomt? *tenzij je meteen begint met een blok beton natuurlijk, maar ik neem aan dat je gewoon met een autoband of iets dergelijks begint...* Hij put zijn vertrouwen uit jou. Jij leid hem toch, en jij vraagt hem toch om mee te lopen? Ik heb er in elk geval nooit problemen mee gehad.
En ik denk dat je binnen een veilige omheining best zonder bit kunt mennen. Zorg wel dat je een duidelijk verschillende hulp hebt voor links en rechts. Wanneer de leidsels door de geleideringen heen lopen kun je heel moeilijk bewust het touw tegen de hals leggen om af te slaan. Daar moet je wel goed over nadenken. Ik mende hem eerst altijd met een stalhalster en de teugels aan de zijringen van het halster, zodat ik duidelijk verschil kon maken tussen links en rechts.
Groetjes en veel succes,
Lacuna
Bladwijzers