Vanmorgen is de osteopaat Mariëlle Kamphorst bij Kabriche geweest.
Ik vond/ had een bepaald gevoel dat ik Kabriche na wilde laten kijken.
(zadel is nagekeken, tandarts, myler e.d en nu haar lichaam nog!)
Om 11 uur was M. (M. = Mariëlle, de osteopathe) er en zijn we naar stal gegaan. Kabriche d'r deken ging af en ik moest haar vasthouden. Na wat algemene informatie (leeftijd paard etc.) ging ze Kabriche onderzoeken met haar handen. Tot mijn grote schrik is er wel degelijk wat aan de hand!
Kabriche heeft 3 'oude' blokkades in de rug, bijna achterin. Ook heeft ze een blokkade in haar 1e nekwervel (dit is trouwens iets waar mijn ex-dressuurinstructrice mij ook eens opgewezen heeft). M. vertelde dat deze blokkades iets van lang geleden zijn. Ze is er vrijwel zeker van dat dit goed op te lossen is.
M. vertelde ook dat Kabriche altijd pijn heeft zodra er een zadel op wordt gelegd en je haar gaat berijden, de blokkades zitten onder het zadel.
Toen ze dat zei besefte ik me weer wat voor een ontzettend lief paard ik heb! ik werd er helemaal ontroerd van!
Ook vond M. dat Kabriche een mooi gespierde rug heeft, iets waarvan ik stond te kijken want zo intensief heb ik haar niet getraind! Ze vond het een leuk, meewerkend paard. Maarja Kabriche is natuurlijk ook gewoon de mooiste en beste!!
Dat ze met stang en trens wel redelijk 'aan de teugel' liep komt gewoon omdat je haar dan meer kan 'dwingen'.
Dit verklaart voor mij wel waarom Kabriche zo'n lange (± 3 kwartier) loswerktijd nodig heeft en dan nog niet tot nauwelijks kan ontspannen. Dat ze niet kan ontspannen heeft ook tot gevolg dat ze niet kan nageven, en nog een aantal dingen...
Ik moet Kabriche nu één week rust geven, daarna wat beginnen met longeren en voorzichtig aan met rijden. Vervolgens moet ik M. bellen en vertellen hoe het gaat en waarschijnlijk is er dan nog één behandeling nodig.
Voor Kabriche is het dan een taak om te gaan 'voelen' dat (als het goed is natuurlijk!) het rijden niet meer pijnlijk is en ze kan gaan ontspannen.
Ik vond het een fijne vrouw die duidelijk van wanten weet, ze heeft mij als leek goed uitleg gegeven. Kabriche vond de behandeling wel best, af en toe was het wat ongemakkelijk voor haar, maar er waren ook momenten van totale ontspanning, heerlijk om je paard zo te zien genieten!
Ikzelf had een dubbel gevoel, voelde me schuldig dat ik niet eerder en ook dat ik haar gewoon elke keer pijn heb gedaan! Maar goed ik ben nu goed bezig en dat zei M. ook, je wilt duidelijk het beste voor je paard en dat voelt je paard ook wel!
Al met al was het dus een 'bijzondere ochtend'.
Voor geïnteresseerden de website van Mariëlle Kamphorst is http://www.osteopathiepaard.nl
Bladwijzers