Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Help! Er zaten dode muizen + nesten in de voerton!!

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Help! Er zaten dode muizen + nesten in de voerton!!

Hallo,

Ik geef Marinde hardvoer (biks) met Muesli.
    Marinde krijgt ruim anderhalf kilo op een dag aan muesli, ik hoor nu net (tot mijn schrik, want ik weet begod niet wat ik nu moet doen en sta er zelfs van te trillen) dat er in deze ton dode muizen lagen en muizennesten (en wat papiersnippers).
    Als ik dit eerder had geweten, had ik haar nooit van deze zakken muesli laten eten.

Ik weet niet wanneer voor het laatst de ton is gevuld, dus ik weet ook niet hoe lang ik Marinde al voer vanuit deze ton.
    Hoeveel kwaad kan dit? En wat kan ik doen?

Wat ik wel ga doen, is zometeen even naar stal rijden om de bakjes te legen in de kliko, dit waren de bakjes die ik voor vanavond, morgenochtend en morgenavond klaar had staan. :\

(Edit: Ik hoorde het trouwens net van mijn zus, waar ik ook vandaag knallende ruzie mee heb gehad, mijn vader zegt dat ik me niet heel veel zorgen hoef te maken en dat ze dit alleen zegt om te stangen... Ze verteld me net dat ze het de andere meiden van stal ook heeft verteld, dus ik weet niet wat ik moet geloven..
    Stel dan, dat het wel echt zo is)
    No one can teach riding as well as a horse.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Help! Er zaten dode muizen + nesten in de voerton!!

Klinkt als een zeer flauwe grap!

Als er wel muizen inzitten ,onmiddelijk weggooien en nieuw voer kopen.

Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb vandaag eens met mijn vader de hele ton nagekeken, muizen vond ik niet, maar wel veel papier, plastic en textiel (heel apart!).
    De voerzakken worden ingekocht, gelukkig hebben we zelf nog een zak muesli staan dus krijgt ze daar nu van.

(Als het zo is dat het een grap is, weet ik ook gelijk waarom die is gemaakt.. maar flauw vind ik het wel) :\

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor. Volgens mij kan het weinig kwaad (je wilt niet weten wat paarden op het land allemaal eten..)
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Aug 2005

Daar heb je inderdaad wel gelijk in.
    Ik zat gelijk te denken aan ziektes tussen het voer... oei!

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Kadavers van een onnozel klein muisje kan al gauw botulisme veroorzaken bij paarden!
    Botulisme treed op,stuiptrekkingen en je paard is binnen 5min dood.

Dus weggooien dat voer!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Kadavers van een onnozel klein muisje kan al gauw botulisme veroorzaken bij paarden!
    Botulisme treed op,stuiptrekkingen en je paard is binnen 5min dood.

Dus weggooien dat voer!
    Even nuanceren...
    Het is inderdaad zo dat dode dieren in het voer borulisme kunnen veroorzaken, maar... dan moet er wel een rottingsproces plaatsvinden in het dier en het voer én het dier moet die botulisme bij zich dragen. Brok is vrij droog, dus de rotting van het kadaver gaat ten eerste niet snel en ten tweede kun je dat heel goed ruiken. Dus riekende muizen oid in het voer, is inderdaad weggooien. Wat ook kan, en wat je dus amper kunt ruiken, is een kadaver in het ruwvoer. Dit geeft een grotere kans op botulisme en dus altijd alert zijn op kadavers in het ruwvoer.

De dode dieren in een voerton drogen vaak in, waardoor de botulima geen kans krijgt. Bovendien kan het ook zo zijn dat het vergiftigde muizen waren, die overleden in de voerton. Deze muizen zijn niet fris, maar relatief ongevaarlijk. Het handigste om dit te voorkomen is dus je voer zo bewaren dat ongedierte er niet bij kan .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

En als wij het zelf niet ruiken lijkt de kans me groot dat de paarden het wel ruiken. Het paard van een stalgenootje van mij wilde laatst haar slobber niet eten. Dus zij haar voorraad checken en jawel hoor: keutels en troep erin. Dus alles weggegooid en de nieuwe voorraad beter opgeslagen.
    Ik zeg niet dat elk paard onder alle omstandigheden z'n eten zal weigeren, maar er zijn er toch zat die hun eten zullen laten staan of ook minder subtiel hun beklag doen als er iets niet klopt. Zo zijn er bij ons ook van die viespeuken die in hun drinkbakje poepen, maar als ze dat gedaan hebben trekken ze ook net zolang de aandacht tot een mens het bakje schoonmaakt.

Aangemeld
    Aug 2005

Voor alle zekerheid heb ik toen de tijd niets meer van dat voer gegeven, wel de hele ton nog nagespitst maar ik heb niets kunnen vinden (er waren toen al wel een aantal dode muizen uit inclusief een nestje dode baby's)
    Ik heb mijn eigen voer aangeschaft en dat toen gegeven

Alsnog bedankt voor de reacties, het is weer een stuk informatie waar ik wijzer van geworden ben

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Even nuanceren...
    Het is inderdaad zo dat dode dieren in het voer borulisme kunnen veroorzaken, maar... dan moet er wel een rottingsproces plaatsvinden in het dier en het voer én het dier moet die botulisme bij zich dragen. Brok is vrij droog, dus de rotting van het kadaver gaat ten eerste niet snel en ten tweede kun je dat heel goed ruiken. Dus riekende muizen oid in het voer, is inderdaad weggooien. Wat ook kan, en wat je dus amper kunt ruiken, is een kadaver in het ruwvoer. Dit geeft een grotere kans op botulisme en dus altijd alert zijn op kadavers in het ruwvoer.

De dode dieren in een voerton drogen vaak in, waardoor de botulima geen kans krijgt. Bovendien kan het ook zo zijn dat het vergiftigde muizen waren, die overleden in de voerton. Deze muizen zijn niet fris, maar relatief ongevaarlijk. Het handigste om dit te voorkomen is dus je voer zo bewaren dat ongedierte er niet bij kan .
    Toch zou ik geen risico's nemen en alles weggooien.
    Je weet immers niet of deze muizen al in de staat van ontbinding zijn.
    Daarbij eten veel paarden hun voer dan niet op,maar dat is niet bij alle paarden.Oppassen dus!

Forumlid Mirthe's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2006

Toen ik laatst melk moest maken voor een jong geitje en ik de melkton opendeed, lagen er dus ook 2 dode muizen in. Geen idee hoe die er kwamen, het stonk niet ofzo, maar ik vind het helemaal niks en wil geen risico´s nemen. Echter, het ging niet om mijn eigen paard maar om een jong geitje van de boer zelf, dus ik moest die melk alsnog maken. Schadelijk of niet, ik zou het risico zelf niet nemen en het voer weggooien..

Ik heb het ook gehad met ladingen muizenkeutels in m´n slobber, ook weggegooit.
    Katie
    Learn the secrets to succes with horses

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb ooit eens gelezen op het internet dat paarden maanblind kunnen worden van muizenkeutels. Ik weet niet of het waar is, maar ik kreeg een partij hooi van 100 balen, waar echt heel veel keutels uit kwamen vallen. De vloer zag er zwart van zeg maar. Vlak hierna is mijn paard maanblind geworden. Het hoeft niets met elkaar temaken te hebben, maar je weet het maar nooit. Die maanblindheid kan ook ergens anders door gekomen zijn, maar ik zou in ieder geval voorzichtig zijn.

Groetjes, Sarah

Bladwijzers

Forum Rechten