nou eventjes een klikker"concept" op maat.
1) je klikkert met je stem (je handen heb je nodig voor de stick&string). Dus je roept heel enthousiast het beloningswoord wat je altijd gebruikt op het moment van; JA! Ik blijf even het woord KLIK gebruiken (da´s voor mij handiger)
* Je begint met het doen van datgene waarbij het op het laatst misgaat. In dit geval is dat een touwtje over de rug leggen.
Je begint zachtjes met het naar je toe trekken.
Na 5 cm: KLIK + beloon (beste = voedsel in dit geval)
* Overnieuw beginnen; touwtje weer terug in beginpositie.
nu na 6 cm: KLIK + beloon
* bouw dit heeeel rustig op. Iedere keer een cm langer trekken. Raak niet in de verleiding om het heel snel te doen.
* Het gevaarlijke moment komt als je op het laatste stukje bent aangeland. Pas nu op, dat je er NIET OVERHEEN TREKT! Je stopt Vóór het cruciale punt: KLIK + beloon.
* op dit niveau blijf je heel lang hangen. Ga er niet overheen. Probeer je pony in te schatten, en HET MOMENT nèt voor te zijn: KLIK + beloon
* dat laatste stukje overwin je door telkens te klikken + belonen, net voor hij bang wordt.
Dit is tevens je geheim.
Hopenlijk overwint ie de angst door de gewenning en de herhaling + het feit dat hij zich concentreert op jouw KLIK + beloning (want ieder paard wordt graag gecomplimenteerd).
Belangrijk: neem een beloning waar Bruut echt dol op is
Begin telkens vanuit de eerste positie, dus het touwtje bij iedere trek helemaal terug naar het begin, zodat het "trek" gevoel voor Bruut telkens langer wordt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Neem de tijd, doe het niet in één dag, maar liefst 5 sessies per dag van ongeveer 5 minuten.
GÃ*Ã*t het een keer mis, en ben je te laat met KLIK + beloning, doe dan een stapje terug in het proces en leg de lat (tijdelijk) lager
Bladwijzers