Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: ors prima in de bak, lukt niet buiten (ivm leidmerrie)

  1. #1

    ors prima in de bak, lukt niet buiten (ivm leidmerrie)

    heeft iemand tips om dit op te lossen?
    mijn paardje doet level 1 prima in de bak, ors ook, level 1 prima buiten, ors ook, voor zover de leidmerrie niet de andere kant oploopt..
    dus de vraag is tweeërlei: hoe werk je aan de ultieme leiderspositie, als ons andere paardje (de leidmerrie) nu eenmaal 24/7 erbij is, en ikke niet?
    in de bak is het allemaal geen probleem; maar buiten is het kuddegevoel te sterk. Ofwel wil ze bij de leidmerrie blijven, ofwel wil ze zo snel mogelijk terug naar de leidmerrie (als we alleen op stap zijn)
    ik kan niet meer bedenken dan ze tijdelijk uit elkaar te halen.. maar dat vind ik ook sneu, twee paardjes alleen laten staan?

    tweede probleem: ors dus, als de andere merrie verder gaat, of een ander padje in slaat.. t probleem is dus dat one rein stop prima lukt in de bak (alle gangen), maar buiten niet meer als de paarden uit elkaar gaan; en nu komt: ik kan daar enkel op oefenen als we die situatie ensceneren, of nie? stoppen lukt dus totaal niet meer en t gevolg van het korte buitenritje deze zaterdag is een gebroken been (emergency dismount is moeilijker op een hobbelig parcours dan in een binnenbak. neem het van mij aan.. )
    Nieuwe foto's in profiel.

  2. #2
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: ors prima in de bak, lukt niet buiten (ivm leidmerrie)

    Parelli adviseert niet voor niets om pas buiten te gaan rijden als je level 2 hebt afgerond. Je paard is blijkbaar nog niet van jouw leiderkwaliteiten overtuigt en zal ze dus liever bij de leidmerrie willen zijn. Lekker verder gaan met het Parelli programma lijkt mij een oplossing voor jullie! Zo krijg jij nog meer savvy en voelt je paard zich op een gegeven moment ook helemaal veilig bij jou .
    Succes ermee!

  3. #3
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: ors prima in de bak, lukt niet buiten (ivm leidmerrie)

    Ik ben het met Nicolien eens, de paarden uit elkaar halen is absoluut geen oplossing. Erg oneerlijk tegenover de paarden en daarbij moet jij aan jezelf (je eigen leiderskwaliteiten) werken.
    Ga je ook weleens alleen met jouw paardej wandelen? Want als je het alleen meeneem om te rijden zal ze er vast niets aan vinden. Je moet zorgen dat ze het buiten leuk vind met jou. Eerst een klein stukje van huis, laten grazen en weer terug. Zorg dat haar comfortzone steeds iets groter word zonder dat andere paard erbij.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #4
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: ors prima in de bak, lukt niet buiten (ivm leidmerrie)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door yole & urga
    heeft iemand tips om dit op te lossen?
    mijn paardje doet level 1 prima in de bak, ors ook, level 1 prima buiten, ors ook, voor zover de leidmerrie niet de andere kant oploopt..
    dus de vraag is tweeërlei: hoe werk je aan de ultieme leiderspositie, als ons andere paardje (de leidmerrie) nu eenmaal 24/7 erbij is, en ikke niet?
    Gelukkig is het antwoord eenvoudig; zorgen dat je de leider wordt van je kleine kudde van 2. En dat doe je weer door de 7 games in allerlei variaties. Wanneer je de 7G onder de knie hebt, kan je gaan wandelen aan de 12ft-lijn, in plaats van buitenrijden met anderen. Onderweg kan je de 7 Games spelen met natuurlijke hindernissen. En later ook met de 22 ft lijn. Daardoor gaat je paard je steeds meer als leider zien, óók al staat die 24 uur met vriendjes. Ga zorgen dat hij zich veilig voelt bij jou (door de 7 games buiten), en je zal gaan groeien in je leiderspositie. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #5

    Re: ors prima in de bak, lukt niet buiten (ivm leidmerrie)

    thanks voor de tips Els

    ik deed de 7 games vroeger vaker buiten dan nu, daarmee dat het misschien verslecht is.
    de paarden staan nog maar 6 maanden samen (de leidmerrie is nieuw) daarvoor stond mijn paardje alleen en had ik dat probleem natuurlijk niet.
    los daarvan, ik ga nog genoeg alleen met haar buiten, ook voor enkel te grazen etc, dus samen buiten vindt ze leuk genoeg hoor.
    alleen als we alleen samen buiten rijden, vindt ze de terugweg gelijkend op een snelweg -niet altijd trouwens, ik heb de indruk: vooral als ze hengstig is;
    maar ik zal de 7 games weer meer buiten onderweg doen

    ik wist trouwens niet dat je van parelli pas buiten mocht na level2? moet ik dan onderweg op cursus en in de boekjes toch verkeerd begrepen hebben...
    Nieuwe foto's in profiel.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •