Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Rennen

Forumlid e_horse's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Rennen

Wat doe ik met een paard dat ineens de spurt neemt? Ik doe vrolijk een driving game met de achterhand wegdriven zonder hem aan te raken; gil en spurt weg istie! En maar rondjes rennen met de staart in de lucht.
    Mijn reactie hierop? Laat maar gaan en ben ik het midden blijven staan met heel “low energie uitstraling” en beetje gebogen, zo van; kom maar hier.
    En na heen en weer rennen en richting uitgang bak staren met veel vertoon en af en toe hapje gras langs de rand komt ie na een minuut of 10 met hoofd naar beneden naar me toe, bedenkt zich op het laatste moment, neemt weer een spurt; zelfde verhaal nog een keer en uiteindelijk loopt ie weer naar mij. Ik aai hem en loop weg.. Huh? Paard in de war en loopt weer verdwaasd naar uitgang en toch maar weer naar mij.
    En weer van mij weg na een aai.. Ik drive zijn achterhand weg en meteen neem ik de ‘kom maar – houding’ aan en…… hij komt smakkend naar me toe en ik doe zijn halster om en we lopen heel relaxed naar de uitgang van de bak…

Wat heb ik goed en wat fout gedaan? Voorheen was mijn reactie; Oh wil je rennen? Dan ga je rennen> zweep! En Sjoef ging het dan voor een kwartier. Nu heb ik dat dus anders op proberen te lossen, maar heb ik het goed gedaan?

En gaat dit soort gedrag over bij vordering van de Parelli-cursus of is dit een deel van het karakter van mijn paard? Hij rent trouwens niet als ik hem rij, maar we rijden nu al even niet, omdat ik helemaal opnieuw ben gestart en nu op de Parelli manier.
    Dit rennen deed hij voorheen alleen als ik hem wilde longeren, dat vond ie niet leuk (of te leuk??) en dan rukte hij zich los en ging rennen. Het is trouwens meestal een "luie" haflinger.
    www.harlie.nl

Re: Rennen

Ben je bezig met level 1?
    Zoja waarom doe je dit los???

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jan 2006

Eh.. ik deed 't niet los, maar Harlie dacht van wel.. Als hij zo hard wegspurt kan ik hem niet houden. Ik zat te denken aan een kleinere ruimte en een langer touw, zodat hij niet zo'n vaart kan maken? Is dat wat?

Ja level 1 het allereerste begin..
    www.harlie.nl

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door e_horse
    drive zijn achterhand weg en meteen neem ik de ‘kom maar – houding’ aan en…… hij komt smakkend naar me toe en ik doe zijn halster om en we lopen heel relaxed naar de uitgang van de bak…
    Zoals je het hier schrijft, lijkt het alsof je hem wel los hebt.

Kleinere ruimte is idd een goed plan. Je zou een stukje kunnen afzetten met de diameter van 2x de 12ft lijn, dan kan hij het touw niet uit je handen trekken.

Misschien helpt het ook als je hem eerst ff lekker losgooit voor je begint? Klinkt als een paardje met lekker veel energie namelijk. Of staat hij al de hele dag op de wei?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Kleinere ruimte en erop voorbereid zijn dat hij wil gaan rennen. Touw stevig vasthouden dus. Je kan ook je touw wat korter nemen en zijn hoofd naar je toe vragen als je de achterhand drijft. Dan kan hij niet vooruit, of toch niet met zo'n snelheid.

Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door e_horse
    drive zijn achterhand weg en meteen neem ik de ‘kom maar – houding’ aan en…… hij komt smakkend naar me toe en ik doe zijn halster om en we lopen heel relaxed naar de uitgang van de bak…
    Zoals je het hier schrijft, lijkt het alsof je hem wel los hebt.
    Ja, dat klopt, was vergeten bij het hele verhaal te melden dat ik tijdens het rennen zijn halster afgedaan heb (ja toen ie heel even stil stond ). Met die lijn tussen z'n benen leek me niet zo'n goed idee... Ik had 'm toen ook vast kunnen houden, maar dacht dat hij nog wel meer zou gaan rennen, vandaar..
    En dat deed ie dus ook..
    www.harlie.nl

Aangemeld
    Jan 2006

[quote="Callippo"]Misschien helpt het ook als je hem eerst ff lekker losgooit voor je begint? K]
    Het is meestal een rustige haflinger... maar af en toe... Hij staat op stal en overdag gaat ie met twee andere paarden in een zandpadock naar buiten. Helaas niet de hele dag.. ze worden afgewisseld. Hoe lang ze precies buiten zijn dat wisselt, ik weet het niet precies..
    Als hij buiten is dan speelt hij de hele tijd met een van de twee andere paarden, ze zijn aan elkaar gewaagd, leuk om te zien!
    www.harlie.nl

Het ergste wat je kan doen bij een rightbrained paard (jouw paard dus, als die gaat rennen) is ´m op de circel laten. Paarden worden niet leftbrained van doorrennen. Het beste om te doen in zo´n situatie = met een slinger aan het touw en life-down het tempo vertragen, hoofd naar je toe vragen door a) de achterhand te disengagen
    b) het hoofd naar je toe vragen, en meteen iets anders laten doen; bij voorkeur iets waarbij hij moet nadenken zoals achterwaards, zijwaards, iets met een opstacle, alles wat je maar kan verzinnen om hèm te laten nadenken etc. Dan moet je paard namelijk nadenken waar hij zijn voeten neerzet, en dat kan niet als ie rightbrained is.

Aangemeld
    Jan 2006

Ik mocht hem dus niet door laten rennen? En losgooien dan? Zoals Calippo zei? (zonder op te jagen). Toen ik zijn halster af deed had ik hem eigenlijk vast moeten pakken en de games moeten doen? Hier was het probleem dan geweest dat ik nog maar net gestart ben en niet goed had geweten wat ik had moeten doen..
    www.harlie.nl

Bladwijzers

Forum Rechten