Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Ponys komen altijd in 'mijn persoonlijke ruimte'

Ponys komen altijd in 'mijn persoonlijke ruimte'

Ik heb een paar vraagjes:
    * Mijn ponys komen altijd in mijn persoonlijke ruimte. Ik zet ze dan achteruit door op hun borst te drukken, direct in fase 3. Maar na een second staan ze weer tegen mij aan. Hoe kan ik dit best oplossen?

* Ik heb een 2-dehands pakketje gekocht, maar dit zijn enkel de pocketguides. Heb ik hier genoeg mee???

groetjes,
    Elineke
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Re: Ponys komen altijd in 'mijn persoonlijke ruimte'

Als ze meteen weer terug komen, is het niet duidelijk voor je pony´s. Wat je kunt doen is een stevige fase 4 geven, dmv een harde zwieper aan het touw, of als je met je rug ernaar toe staat "toevallig" een keer met je stick naar achter zwaaien, waardoor je ze vol op de neus raakt (of daar in de buurt). Als je niet duidelijk genoeg bent, of geen goede fase 4 durft te geven, nemen ze je dalijk helemaal niet meer serieus. JIJ bent de alfa en ze hebben rekening te houden met jouw bubble.
    Ik weet niet hoe het zit met het oude pakket (en dan nog maar de helft ook), maar als ik jouw was, zou ik doorsparen voor het nieuwe (complete pakket). Je komt nu in het begin al best wel problemen tegen, wat ik zo lees, en het zou jammer zijn als je het gevoel krijgt dat het PNH niet werkt voor jullie, terwijl het eigenlijk ligt aan je materiaal.
    Een goede dosis psychologie kun jij wel gebruiken met je ponny´s en die vind je in het nieuwe pakket.
    Als je het nieuwe hebt, kun je proberen of je van iemand de dvd´s kunt overbranden (het schijnt heel gemakkelijk te gaan, en IK vind ze onmisbaar)

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Wat zonde dat je alleen de pocketguides heb gekocht. Het is namelijk niet voldoende om het echt te begrijpen en de elementen van de pakketten worden niet vaak los van elkaar verkocht. De kans dat je het theorieboek, het bandje en de video's erbij kunt kopen, is heel klein.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Sja, maar 16 jaar zijn, weinig geld hebben, en dure spullen kopen gaat niet echt samen !!!! Maar ik heb wel hulp van iemand die ermee bezig is. Ik zal eens heel goed sparen, maar nu ik eerst lr, touwhalsters, stick en string heb gekocht, zal het toch een aantal maanden duren. Ik denk wel dat ik voorlopig vooruitkom, maar ik spaar er zeker voor. Misschien binnen 2 maanden, of gewoon eens heel mooi lachen naar mijn ouders !!!
    Over het feit dat mijn ponys altijd in mijn ruimte komen: Het is moeilijk voor mij om een goede fase 4 in te zetten omdat ik redelijk korte armen heb, en kan daardoor niet makkelijk bij de borst komen . Maar kan altijd eens proberen. Met de CS kan ik er ook moeilijk aan, daarom doe ik het met mn handen terwijl ik ernaast sta, maar weet niet of dat goed is....
    slu

Om een stevige zwieper aan je leadrope te geven heb je geen lange armen nodig hoor. Hang je halster met leadrope maar eens om een hek en ga oefenen. Door een bepaalde techniek (die uitgelegd wordt op één van de dvd´s) kun je het paard flink raken met het twistlock.
    Ook raken met de stick.. daar zie ik helemaal niet in wat het met je armen te maken heeft. Ga gewoon met je rug naar je paard toestaan en op het moment dat ie met het hoofd over je schouder komt, zwiep je, (zonder te kijken) je stick omhoog over schouder. Succes gegarandeerd. Een fase 4 is ECHT heel belangrijk. Er wordt (evenals een goede fase 1), heel veel over gezegd.

Aangemeld
    Nov 2004

Maar dan is de tip van Trea nog wel heel bruikbaar. Zonder boos te worden en zonder al te veel aandacht te schenken aan je paard kun je ervoor zorgen dat hij toch heel graag een stapje terug wilt doen. Dit kun je met een touw/stick doen of wat je dan ook in je handen hebt - emmer, bezem etc.
    Hij zal er dan achter komen dat het niet verstandig is om heel dichtbij te staan als jij hem niet gevraagd heb om zo dichtbij te komen. Lucht is vrij; je paard zal zich niet snel beledigd of bedreigd voelen wanneer je met een neutrale houding jou personal space verdedigd.

Aangemeld
    Nov 2004

Oops bijna tegelijk gepost trea

Ik wilde trouwens nog toevoegen dat je het 'wegjagen uit je personal space' ook in fases kan opbouwen, zodat je ponies straks genoeg hebben aan subtiele bewegingen om de essentie te begrijpen

Kga eens iets vertellen hé (nu denken jullie vast van oei-oei-oei ).
    Ik heb iemand om mij af en toe eens te helpen in noodgevallen of met de paddok open en toe te doen. Awel, mijn kalinine deed weer iets da nie mogt, en dat meisje zegt zo van ja, onozel staan doen tot ze achteruit gaat. Ik maar onozel staan doen (allez, gwn zorgen dat ze zonder contact ofzo achteruit gaat), maar nie achteruitgaan. Dat meisje doet hetzelfde, en ze gaat mooi achteruit. Dan op de wei weer. Ze zet haar neer voor Kalinine en doet onozel. Wat blijkt?? Ze gaat NIET achteruit. Conclusie: Als je geen halve meter groter bent dan hen, dan ben je niet interessant. Dit even om duidelijk te maken dat de grote degelijk een rol speelt VOORLOPIG. MAAR ik ben ervan overtuigd dat het met Parelli gaat beteren, het MOET beteren!!!!
    slu

Laat me je geruststellen Elineke, het heeft NIKS te maken met je grootte, maar alles met jouw lichaamstaal. En die wordt beter naarmate je meer en meer met parelli bezig bent en er alles van snapt en kunt toepassen.
    Er is nog hoop voor je

oef

Aangemeld
    Nov 2004

Conclusie: Als je geen halve meter groter bent dan hen, dan ben je niet interessant.
    Ik vind jou conclusie wel snel getrokken en nogal naïef. Misschien wÃ*l je graag dat je grootte een belangerijke rol speelt zodat je een makkelijk excuus omhanden hebt om ontoelaatbaar gedrag van de ponies te verklaren, maar dat zou niet eerlijk naar jezelf zijn.

Ik ken kleine mensen die zo weglopen en alles kunnen met een joekel van 175cm en ik ken grote mensen die niets kunnen beginnen met een onderdeurtje van amper een meter. Het feit dat die pony wel reageert op het andere meisje en niet op jou, heeft naar mijn mening alles met respect te maken en niets met onze "stokmaat".

Misschien intressant om te weten dat paarden onderling ook weinig aantrekken van grootte. In de kudde waarin mijn pony stond was een ruin van nabij 130 de baas, ook over de grote paarden.

Daarnaast snap ik niet hoe 'onnozel' doet, in poging om je pony naar achteren te laten lopen, maar dat buiten beschouwing gelaten.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Dan zou ik met de meeste paarden een serieus probleem hebben aangezien ik ook niet behoor tot de mensen met een gemiddelde lengte...
    En ik heb absoluut geen problemen met grote paarden, terwijl mensen van 1.80 dat wel hebben. Kortom, de gedachte dat jouw lichaamslengte van invloed is doet niet ter zake, wel de gedachte dat jij jezelf klein opstelt. Blaas je op, maak je groot! Recht die rug, kin omhoog en schouders breed, kijk het verschil maar eens!

De meeste mensen schatten mij meestal groter in als dat ik feitelijk ben, ik heb een opgeblazen figuur tot een tweede natuur gemaakt .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Rug recht zal al moeilijk gaan als je snapt wat ik bedoel !!! Maar jullie hebben overschot van gelijk!!!! Omdat ik nu al jaren aan het sukkelen ben (en zo overdreven oud ben ik al niet), zie ik alles pessimistisch in. Aan de andere kant vind ik wel dat ik innerlijk toch sterk geloof in een goede oplossing, want anders had ik ze al lang verkocht. Overlaatst stond ik nog op het punt om dat te doen, maar ik wist in mn achterhoofd dat ik dat toch niet over mn hart ging krijgen en met een beetje peptalk toch maar niet gedaan . Maar met Parelli en jullie tips gaat dat zeker wel lukken....
    slu

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Natuurlijk gaat het je lukken Eline, al snap ik best dat je het voor jou moeilijker vindt. En je pony's zijn natuurlijk al een hele poos gewend hun zin bij jou te doen, dus die zul je extra moeten overtuigen .

Het zou echt fijn zijn als je dat nieuwe level 1 pakket met die DVD's in handen zou kunnen krijgen, desnoods eens lenen van iemand, dan krijg je een beetje een idee wat er bedoeld wordt. Ik leer zelf altijd het makkelijkst als ik iets eerst gezien heb, misschien werkt het voor jou ook wel zo. Ik vind het in ieder geval super dat je er zoveel aan wil doen. Het begin is al gemaakt - nou even de tijd om de rest ook te laten komen.

Stel je zelfverzekerd en energiek op tegenover je pony's, ze merken het gelijk als je wat aarzelend of twijfelachtig bent. Volhouden hoor, ook jij gaat succes krijgen .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja Elineke de lengte van iemand heeft niks met respect te maken. Ik weet niet of je Silke kent in Parelliland, level 3.

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... %203&t=lit

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ilke&t=lit

http://www.angelfire.com/az2/iceryder/silke.html

Ook bij ons in de kudde van 27 is de meest dominante de kleinste pony, die wel drie keer in Amon past, maar hij hoeft alleen maar zijn oren naar achteren te leggen en Amon is al foetsie.
    Ik denk als je concequent met de tips hier aan de slag gaat, en misschien van iemand een keer de Level 1 mag lenen dat je wel degelijk het vertrouwen en respect van je paardjes gaat krijgen.
    www.crystal-carving.com

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten