Ik mocht gisterenmiddag Bertje rijden, mijn vroegere verzorgpony, waarmee ik met Parelli ben begonnen en waarmee door de eigenaar nog steeds mee wordt gespeeld.
Eerst natuurlijk grondwerk, wat heel lekker ging. Toen mn nieuwe barebackpad weer uit de kast gehaald en lekker wat rond gereden. Helaas moet ik rijden in het weiland, dus had ik wat autobanden opgehaald en deze in een 4kant gelegd, voor het cloverleafpatern.
Die had ik met Chip nooit kunnen oefenen.
Ik heb het figuur zo'n 20 minute gereden in draf en hoopte dat Bertje op ten duur zelf het figuur zou gaan rijden, zonder teugelhulp van mij...
maar helaas, ik bleef veel teugelhulp nodig hebben om dat voor elkaar te krijgen...
Het is toch wel zo, dat het de bedoeling is dat je het figuur uiteindelijk zonder teugelhulp kan rijden?
of heb ik dat verkeerd begrepen...?
Verder wilde ik bertje graag leren om achterwaarts te gaan zonder teugelhulp, met je benen op/voor de drivingline. Chip snapte dat al meteen, maar bij Bertje had dat meer voeten in aarde...
Ik begon met stil te staan, vooruit kijken, benen naar voren, achtieve zit. Vervolgens mn begon ik in 3 fases te "bumpen". Maar eenmaal bij fase 4 bleef hij alleen ongelukkig kijken. Hij zocht verder geen oplossingen... Na een paar minuten, en moeie benen hielp ik hem maar een handje met mn teugels, om gelijk bij gewichtsverplaatsing te "releasen"...
Zo moet het toch? of heb ik dat verkeerd aangepakt? hoe kan ik het hem leren, want na 10 keer op deze manier oefenen, leek hij er nog geen bal van te snappen. Ja, soms ging hij dan toevallig een stapje achterwaarts, maar ik had niet het idee dat hij begreep wat ik bedoelde...
uiteindelijk gestopt met een uitgebreide "plukbeurt". Hij is gagantisch in de rui, na een winter zonder deken op het weiland te hebben doorgebracht. Tot mijn verbazing wordt de anders zo oranje stekelvos deze zomer bijna zwart. Grappig hoe paarden soms veranderen van kleur.
groetjes sandra
Bladwijzers