Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: [L1] staken bij meewandelen

[L1] staken bij meewandelen

hai hebben jullie nog tips voor mij?

ivm hoefkatrol moet ik elke dag over het verharde wandelen voor de hoefstand die nu wordt bijgewerkt.
    Ik ben zelf nog maar net begonnen met L1 maar ik kan nu niet anders en ze begint te staken. Ze dreigt ook met steigeren (al hoofdschuddend over mij heen) als ik haar een tikje geef. ik ben bekend met de fases en hanteer die nu in alles, hebben jullie nog tips?

groetjes Rachelle

[size=99px]edit callippo: titel aangepast[/size]

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: [L1] staken bij meewandelen

Hoi, leuk dat je hier nu ook bent

Ik heb je al antwoorden gegeven via bokt, zal het ff in het kort hierneer zetten zodat mensen weten wat jij al als adviezen hebt gehad:

Ohh, heel bekend probleem, een paard wat niet wil lopen op wandeling.
    Ik heb die vraag 2 jaar geleden op een Parelli forum gesteld en toen kreeg ik als antwoord dat ik eerst in de wei de games goed moest kunnen uitvoeren voor ik ging wandelen.

Verder zal het misschien helpen als je zorgt voor een positieve beloning op een afstandje vanaf huis (bijvoorbeeld een emmertje bix, als ze dat mag, of anders wat wortels) want als ze nog niet echt vertrouwen heeft bij jou, dan kun je wel op een andere manier zorgen dat ze het fijn vindt om naar een nieuwe plek te gaan hoor (is eigenlijk een Level 2 techniek)

Urs heeft ooit een mama-papa techniek uitgelegd voor als je paard niet mee wil lopen:

Dit is de uitleg wanneer je aan de linkerkant loopt, voor de andere kant alles omdraaien natuurlijk.

1) je staat aan de linkerkant naast het hoofd van je paard. Leadrope redelijk kort in je rechterhand (ongeveer een halve meter)
    Carrot stick met string in je linkerhand, op de grond laten rusten.
    2) je strekt je rechterarm arm naar voren (als 'leidende' hulp) tot het paard druk op het touw voelt, via het halster.
    3) je begint zelf vooruit te lopen
    4) je paard loopt niet mee --> zwaai je Carrot stick met string eraan horizontaal in een boogje naar achteren, zodat je je paard op zijn zone 4 of 5 raakt (de achterhand dus)
    Eerst zachtjes en dan steeds iets harder (Wel ritmisch)

Zodra hij reageert door mee te lopen naar voren, laat je de druk op het touw vallen. De druk op het halster moet niet meer dan fase 3 zijn, fase 4 is het 'zwiepen' tegen zijn achterhand.

Het heet Mama-Papa omdat je met je leidende hand de mama bent en met je drijvende hand de papa
    Mama zegt: "kom, we gaan vooruit" Papa zegt: "Luister naar mama!"

Als je nu op een paar honderd meter van huis een emmertje met worteltjes neerzet, krijgt je paard ook gelijk een doel om heen te lopen.

En verder:
    als ze dreigt te steigeren NIET stoppen met de fase die je uitoefent omdat je paard dan beloond wordt voor het steigeren.

Verder is het vooral een kwestie van geduld en consequent volhouden van de fases.

Misschien hebben anderen hier er nog een verfrissende kijk op.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

heel goed idee met voer, het is al heel vervelend voor haar om te lopen, zo leuk mogelijk maken voor d'r.
    vooral geen hengstenketting met zweep

doe je trouwens strasser??
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Ja ik doe strasser ja. ze loopt nu gelukkig weer heerlijk in de wei! dag en nacht, daar ben ik heel blij om (van de dierenarts mocht dat niet).
    Ennuh het werkt idd goed met wat lekkers.
    groetjes Rachelle
    ps: ik laat weten wanneer het vlekkeloos verloopt en op welke manier.

groetjes Rachelle

vandaag met lopen. alleen de eerste keer stil gestaan. ondertussen gingen alle paarden naar binnen, ze was bang dat ze alleen over zou blijven en werd woest op mij. ze maakte 1 keer zo'n steigeersprongetje achter me, dat was best link. ik heb haar daarna telkens op haar gerust gesteld en veel friendly games gedaan. op het moment van steigeren eerste een volte laten draven. voor de rest was ze aardig braaf. en lekkers na de probleemzone, werkt nog steeds goed. morgen ga ik het emmertje iets verder weg zetten. en de strasser komt weer!

Bladwijzers

Forum Rechten