Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: L1 steeds stoppen

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    L1 steeds stoppen

    Goed ik heb de angst nog een klein beetje in mijn benen na mijn laatste vliegles maar vandaag tijdens het rijden had ik toch een probleem.

    Mijn palo moet vaak plassen als ik met haar aan het spelen ben op zich natuurlijk een goed teken van ontspanning maar de laatste tijd deed ze het ook tijdens het rijden.Ik voelde haar dan opbollen (onder mijn boomloos zadel) en dan zette ze de rem erop vervolgens na een tijdje stil staan ging ze plassen.
    Nou kun je het mischien al raden dat opbollen doet ze dus nu heel vaak en dat remmen ook maar plassen doet ze niet !!!!!! goed dus ik denk hop doorzetten maar dan gaat ze achterwaarts zijwaarts etc...
    Vanavond ben ik er dus maar afgegaan en heb circling gedaan en dan (zoals op de dvd my horse won't go) flink snappy wegzenden en overgangen doen op de circle en dat ging dus prima dus ik er weer op. Een tijdje ging het goed maar daarna weer hetzelfde ondertussen was het al half elf dus maar gestopt (niet goed).

    Iemand een goed idee hierover??
    Ben weer wat angstig en heb het gevoel niet genoeg respect te hebben in het zadel terwijl het op de grond hartsikee goed gaat.

  2. #2
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: L1 steeds stoppen

    Klinkt een beetje apart, dat ze een paar keer moet plassen tijdens een grondwerk sessie. Ik zie Nacino niet zo vaak plassen hoor.
    Ik zou het misschien even na laten kijken. Misschiem gaat ze stilstaan omdat ze moet plassen maar het niet lukt ofzo?
    Ik zou eerst zeker willen weten dat het niets medisch is, voordat ik het als 'onwil' oid zou bestempelen.

  3. #3
    Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    den bosch
    Berichten
    561

    Re: L1 steeds stoppen

    Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard moest plassen tijdens het grondwerk en vind het dus helemaal vreemd om te horen dat het paard dit meerdere keren doet. Zou het niet iets medisch zijn?
    Ik weet ook niet of een paard al die moeite doet om stil te kunnen staan. Als ie stil wil staan dan doet ie dat ook, dus waarom die fysieke verschijnselen vertonen om net alsof te doen?
    ride like the wind

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: L1 steeds stoppen

    Nou een paard kan wel degelijk in de gaten hebben dat hij stil mag staan als hij moet plassen, en dan vervolgens telkens doen alsof hij moet plassen zodat-ie stil mag staan.
    Nienke, je moet dan gewoon volhouden met drijven, net zo lang tot palo toch weer aanstapt. Als ze in het begin alleen maar zijwaarts en achterwaarts gaat geeft dat niet, ze merkt dan in elk geval dat ze geen rust krijgt als ze doet alsof ze moet plassen. Ondertussen ga jij kalm en vastberaden door met je voorwaarts drijvende hulp; op een gegeven moment zal ze een pasje naar voren doen en dan laat je haar even stil staan als beloning. Daarna weer aanstappen en gewoon verder gaan.
    Is ze hengstig trouwens, of plast ze altijd zo veel tijdens grondwerk/rijden?

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: L1 steeds stoppen

    Ze is volgens ons nog steeds drachtig(weet het natuurlijk nooit 100 procent zeker)
    Ze plast per sessie eigenlijk minimaal 1 keer en vaak nog een tweede keer en poepen doet ze heel vaak.
    Ik ga eens even proberen wat jij zegt marja voorwaarts drijven tot ze dat doet en dan even stilstaan.

    Ik dacht dat dat plassen en poepen heel normaal was , heb dat bij al onze paardjes gezien tijdens grondwerk veel kauwen dan veel gapen en plassen en poepen.

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: L1 steeds stoppen

    Plassen doet een paard gewoonlijk toch niet zo vaak. Soms als ze op een bepaalde bodem staan waar ze niet graag plassen, dan doen ze dat wel als ze op een andere bodem staan (daarom plassen veel paarden direct als ze in een schone stal komen lekker zacht stro: spettert niet, hihi)

    Maar 2x per sessie plassen is best veel. Misschien drukt het veulen op haar blaas, hihihi
    Ik zou zoals Marja al zegt, gewoon weer aandrijven tot ze een rondje zelf in draf blijft ofzo, maar daarna wel even stilstaan en misschien zelfs afstappen om haar te laten plassen.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: L1 steeds stoppen

    ze ging gisteren direkt plassen toen ze haar net uitgemeste stal in kwam.En de kleintjes kwamen erna ook gelijk plassen

  8. #8
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: L1 steeds stoppen

    Hey, ik heb dit ook ongeveer gehad toen ik Shiva net had, van zodra ik haar in de wei deed moest ze plassen en zetten we vijf passen dan moest ze weer plassen. Hetzelfde bij het rijden, telkens in dezelfde hoek van de wei hield ze ff halt om te plassen. Maar bij haar was dan de oorzaak dat ze hengstig was, dus nu is dat wel volledig over doordat ze niet meer hengstig is. Het kan natuurlijk bij jouw palo wel zijn dat, zoals Eveline al zei, het veulen tegen de blaas duwt, heus niet onmogelijk hoor.
    xxx julie

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: L1 steeds stoppen

    ja ze zou in april uitgerekend zijn dus nu ongeveer 5 maanden zijn ik heb eigenlijk geen idee hoe snel een veulen groeit

  10. #10

    Re: L1 steeds stoppen

    Hee

    Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien zeg ik wel iets wat er al stond..
    ..wat naar voor je dat je dat hebt met je paardje! Ik heb hetzelfde gehad met mijn paardje, die heeft een tijdje nierproblemen gehad. Zomaar ineens kreeg hij dat, ook heel vaak plassen, in een ritje van een uurtje deed hij wel 6 keer een plas. Ik was toen ook bang dat er echt iets heel erg mis was, maar de dokter had een paar keer hem onderzocht, en scheen het een nierprobleem te zijn. Wat ik als advies kreeg is om hem altijd gewoon kuilgras te voeren, en normale kleingemaakte bix te geven..en dan zovaak water laten drinken waar hij behoefte aan heeft. voor de rest door het eten het hele jaar lijnzaadolie doen. Klinkt misschien normaal als voeding hoor! Onder het rijden als hij probeert te plassen, waar die waarschijnlijk moeite mee heeft, gewoon zn gang laten gaan, en wachten tot hij vanzelf gaat plassen, in het begin kan dat wel 5 tot 10 mnuten duren..maar dat gaat steeds sneller hoor! Je kan eventueel ook afstappen..als je geen zin hebt in kramp in je tenen

    Succes! En ik hoop dat je hiermee een beetje verder komt..!

    Liefs Melanie

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: L1 steeds stoppen

    Ik heb hier ook heel lang aan gedacht met als gevolg dat ik inderdaad steeds er af ging en maar wachten tot ze ging plassen.In november heb ik een cursus L1/2 gedaan en de eerste dag precies hetzelfde steeds het idee dat ze moest plassen en tijdens de middagpauze id plassen 's middags geen verdere problemen en de twee overige dagen ook geen problemen en nu geen problemen meer(alleen dat de singel niet meer past zo dik is ze) dus ik denk dat ze door had dat ze comfort(stilstaan) kreeg zodra ze haar rugbolde en deed alsof ze moest plassen.
    Maar heel erg bedankt dat je meedenkt zodra ze het gedrag weer vertoont ga ik toch de veearts inschakelen

  12. #12
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: L1 steeds stoppen

    Hoi
    Het zal inderdaad wel niets ernstig wezen en misschien doet ze het er gewoon om.
    Ikzelf zou alleen wel eerst iets medisch uitsluiten. Dan kun je dat gewoon in ieder geval sluiten en kun je voor de volle 100 procent ergens aan gaan werken. Zonder toch iets in je achterhoofd te houden.

    Succes ermee.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: L1 steeds stoppen

    Het kan idd wel een oorzaak hebben hoor! Je schreef dat ze op stal staat, hoe nat is dr stal? Adonis plaste nl ook heel erg veel, nu nog steeds redelijk en dit kwam doordat zijn weerstand ( door de tumor ) zodanig slecht was geworden dat zijn nieren slecht begonnen te functioneren. Bij jouw paardje kan het dus idd iets te maken hebben met het veulen ( oid ) en dan is het denk ik niet eerlijk om haar te blijven drijven. Daarentegen kan het natuurlijk zijn dat ze idd rust zoekt maar ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen en er een DA bij halen als ze er nog lang last van blijft houden.

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: L1 steeds stoppen

    Oja, Donus plaste dus op een gegeven moment ook niet maar stond hij dus wel gewoon stil. Ik ben ook gaan drijven, hij liep wel altijd op mn zit al weer verder. Maar dan 10 meter verder weer stoppen. Toen wist ik dus dat er wat aan de hand was, na de 5e keer ofzo begon hij pas te plassen. Hij deed het duidelijk dus niet om rust te krijgen dus dit kan bij jouw paardje ook zo zijn.

    Succes!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •