Afgelopen weekend weer een vriendin op bezoek gehad die net als ik NH doet met haar verzorgpaard maar dan meer richting Hempfling en Monty Roberts. We kunnen al ruim een jaar discusseren over het verschil tussen de methodes Parelli en Hempfling en wat nou het beste is.
In het voorjaar heb ik haar bezig gezien met haar verzorgpony. Wat ik zag vond ik wel leuk om te zien maar niet verbazingwekkend. Het paardje liep los achter haar aan en volgde al haar bewegingen. Ze kan wel zonder bit rijden, maar het paardje is niet zo goed aan het been (is ookal 26 jaar).
Met Parelli kun je wat dat betreft dus veel meer bereiken.
Maar wat is nu natuurlijker. In hoeverre gaat het op dat paarden de 7 games als hun "spelletjes" herkennen, zeker als het wijken voor druk eigenlijk tegen-natuurlijk is (opposite reflex). In hoeverre is er nog sprake van een "natural horsemanship" als de basis van de methode tegen-natuurlijk is?
Is Hempfling natuurlijk? Is Hempfling "beter" voor je paard? We kwamen er niet uit. Ik geef toe dat de hempflingmethode er op de video vriendelijker uit ziet dan Pat Parelli. Voor het paard het wijken voor druk snapt heeft het al aardig wat discomfort moeten meemaken over het algemeen. Maar wil je resultaten bereiken met Hemfpling dan moet je volgens mij begaafd zijn met heel wat paardentalent van nature.
Een conclusie hebben we eindelijk kunnen trekken. Deze vriendin wil bij haar methode blijven omdat ze weinig eisen wil stellen en alleen vriendjes wil zijn. Verder hoeft ze niet veel meer te bereiken. Ik wil parelli doen omdat ik toch wat prestatiegerichter ben. Ik wil iets kunnen wat andere niet kunnen (die niet ten kosten van het paard hoor) en wil niet jaren op hetzelfde niveau blijven hangen.
Ookal schaar ik mij graag bij de NH-ers. Ik denk dat Parelli, in plaats van natural, eigenlijk horsefriendly genoemd moest worden. Want écht natural is het eigenlijk niet. Wat vinden jullie van deze overdenkingen?
Bladwijzers