Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: Uitbreken

Uitbreken

hoi zaterdag hebben we een ijslander gekocht. Het is een hengst van nog geen jaar oud. Hij stond daar tussen meerdere paarden in. De omheining bestond uit houten planken en prikkeldraad . Nu hij bij ons is betsaat de omheining aan de ene kant uit planken en de nadere kant uit stroomdraad. Ook staan er andere paarden bij. Maar sinds we hem hebben is hij al drie keer gewoon door het stroomdraad gelopen. Weet iemand iets wat ik kan doen???

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Uitbreken

Misschien kun je een houten hek achter het stroomdraad zetten?

Goh lijkt me echt lastig wanneer je paard geen ontzag heeft voor stroomdraad! Het is toch de meest makkelijker manier van omheinen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

dat zou ik wel willen maar dat mag niet van de gemeente. Vraag me niet waarom maar het mag niet. Iemand nog ideeën????

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Weet je zeker dat er genoeg stroom op het draad staat? IJsjes hebben een aardig dikke vacht en voelen daardoor de stroom minder snel. Ook kan het zo zijn dat er ergens stroom lekt, waardoor er te weinig of zelfs geen stroom op bepaalde plekken is.

Wat voor draad heb je? Lint en nylondraad geleiden minder goed en er ontstaan snel misicule breukjes in de draden waardoor er geen stroom doorgaat. Het simpele ijzerstroomdraad geleidt altijd. Van koord weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik denk dat je het beste eens een rondje door het land kan lopen om het draad te controleren op breuken en lekkage. Ook even kijken of er overal spanning op de draad staat is handig. Ik weet niet of je een stroomklok op accu of batterij gebruikt? Een accu levert meer spanning als een batterij, misschien is de accu/batterij wel bijna leeg.

Enne... wordt hij niet door de anderen door het draad gejaagd (omdat hij nieuw is)?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Tja, ik heb een shettie, met een lekker volle wintervacht, en die merkt het dus bijna niet als hij tegen het schrikdraad aan staat. Wat ik dus doe als hij in een nieuw gebied komt, dat is eerst een keer het land rondlopen, en hem vervolgens met zn neus tegen het draad aanzetten. Dat is gemeen, maar liever dat dan dat ik mn pony met een plamuurmesje van de straat kan schrapen straks.

Groetjes, Lacuna

Het antwoord wat je op deze vraag kreeg op paardnatuurlijk, vond ik een hele goede..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

delen?

Jaa, voor die hele copywright zaak zo hot werd, had ik dat ook zomaar gedaan. Nu durf ik niet zomaar berichten te copieren..

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik heb snel even gespiekt en het komt erop neer dat daar het advies werd gegeven om de hele omheining eens kritisch te bekijken, dubbele draden te spannen en de vraag die men stelde... of hij alleen staat ja of nee.

Klopt dat ongeveer Trea?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

hij staat met twee anderen en die zijn heel aardig tegen hem. ze eten gewoon met zijn drietjes van het zelfde hoopje hooi en dat is met anderen wel eens anders geweest. Ook staat er overal voldoende stroom op dat heb ik al nagekeken. Het is een lint van ongeveer 7 cm dikte en dat hebben we op twee hoogtes

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Kan je uitleggen waarom je geen hek mag plaatsen op je eigen land? Als de stroomdraad verder intact is en overal vrij hangt en geen aarde maakt, dan lijkt een hek erachter toch wel de oplossing! Hoe heb je dat getest?

met zo'n metertje. Heeft mijn vader gecontroleerd.

Ik weet niet waarom het niet mag maar we hebben alles geprobeert maar we krijgen geen toestemming.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Misschien is de paddock wat aan de kleine kant voor een paard dat zijn plek in de kudde nog moet krijgen? Dat ie daarom uitbreekt?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ik heb snel even gespiekt en het komt erop neer dat daar het advies werd gegeven om de hele omheining eens kritisch te bekijken, dubbele draden te spannen en de vraag die men stelde... of hij alleen staat ja of nee.

Klopt dat ongeveer Trea?
    Ja dat klopt. Ze zeiden:
    - meer draden spannen (dus 3 of 4)
    - breder lint (maar jouw lint is al 7 cm, lijkt me voldoende)
    - meer stroom erop (via lichtnet)
    - een dubbele omheinig maken (dus een tweede draad ervóór)
    - zorgen dat hij niet alleen staat

Ik denk dat als hij eenmaal gewend is in zijn nieuwe kudde (schat een week of 2) het probleem vanzelf over gaat.

tot die tijd pluk ik hem nog wel af en toe van het terrein af. Hopen dat het over twee weken beter gaat.
    éé voordeel heb ik het terrein is afgesloten dus hij kan niet onder een auto komen of zo.

En in elk geval nog meet lint kopen.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten