Zucht…Eddy had al eens gezegd dat Tamara een paardje is dat veel savvy eist en afgelopen tijd blijkt dat maar weer eens. Ondanks het nieuwe level 2 pakket, met de duidelijke uitleg over LB en RB symptomen, sta ik voor een raadsel. Ik zou graag willen weten hoe de wat meer gevorderde Parelli-ers hier tegenaan kijken maar wees voorbereid op een lang verhaal…
Tamara staat nu op een boerderij. Er staan meerdere paarden en ik kon van de zomer echt duidelijk zien dat madam het naar haar zin had. Alles ging eigenlijk heel goed, ze was lekker rustig. Geen RB momenten meer in de bak of op het terrein, af en toe wel een paar RB momenten buiten maar nooit heftig en ook buiten werd ze steeds rustiger waardoor ik afgelopen zomer er voor het eerst op kon stappen buiten. Maar…de winter begon en helaas, Tamara moest ’s nachts van de boer binnen staan omdat het weiland anders kapot gelopen werd. Overdag loopt ze buiten, in een paddock, met ontzettend zwaar zand. Maar dat is in elk geval wat. En verder krijgt ze de nodige beweging als ik er ben, en ik ben er bijna elke dag.
De wandelingen buiten gingen afgelopen zomer zo goed…tot een maand of twee geleden. Het is eigenlijk begonnen toen ik het nieuwe level 2 pakket had en besloot om rekening te gaan houden met Tamara’s thresholds. De eerste threshold kwamen we al snel tegen, dus heb ik wat Yoyo-game gedaan tot ze rustig werd. Daarna konden we weer verder lopen en toen Tamara weer stopte besloot ik dezelfde tactiek te gebruiken. Ditmaal echter ontplofte ze ineens! (echt in een miliseconde tijd, zó ongelooflijk snel). Ze lijkt dan net een Arabierenhengst en op zo’n moment moet je uitkijken dat ze niet teveel in je ruimte komt. Ik ben toen naar de vorige threshold gelopen en na wat Games werd ze wat rustiger. Maar ik had haar niet meer zo RB gezien sinds ik haar net gekocht had. Ze had deze keer zo hard gesnoven, neusgaten wijd open, dat er zelfs bloed uit haar neus kwam! Toen ik haar weer helemaal LB gekregen had, heb ik haar terug gezet. Sindsdien heeft dit tafereel zich buiten nog een aantal malen herhaald (zonder bloedneuzen gelukkig, maar ik vond het toch extreme reacties) en in de bak ook een aantal keer als ik haar daar los liet lopen. Aanvankelijk dacht ik dat dit altijd een RB reactie was (en waarschijnlijk ook een uiting van teveel energie omdat ze ’s nachts op stal staat), maar afgelopen week gebeurde er iets waardoor ik ging twijfelen. Inmiddels kunnen we nu de afstand buiten weer iets vergroten en een kleine 500 meter verderop is er een dijkje waar ik afgelopen zomer ook met Tamara heb gespeeld. Ik speel nu de Games onderweg, door middel van de Yoyo-game, Sideways Game en Circling Game komen we geleidelijk aan het terrein af en blijft Tamara rustig. Ik laat haar onderweg ook wat grazen en dit keer was er dan ook niets aan de hand dus besloot ik naar het dijkje te lopen. Tamara liep enthousiast achter me aan (en naast me), want dijkje betekent naast spelen ook gras eten als ik dit aangeef. Goed, ik vroeg Tamara om de dijk op en af te lopen en ze begon wat met haar voorbeen te slaan (echt op een speelse manier maar wel écht hoog). Tot ze boven kwam en ineens met vier benen de lucht in ging, ze schudde dat hoofd nog eens heen en weer en daar gingen die neusgaten weer…SNUIF! Staart in een krul omhoog (leek net zo’n varkentje hihihi), ze ging pal voor me staan en steigerde echt enorm hoog! Echt heel gecontroleerd, ze lijkt dan net zo’n hengst. Nu ben ik dit steigeren wel van haar gewend, maar ze steigerde nu weer op zo’n uitdagende, imponerende manier zoals ze deed toen ik haar net had gekocht. Dat is een aantal jaar geleden en sindsdien heeft ze nooit meer zo naar me gesteigerd…tot afgelopen week dus. Ik heb haar heel de weg terug achterwaarts en zijwaarts laten lopen en eenmaal voor de boerderij zag ik dat ze ging likken en kauwen. Daarna was alles weer oké en rustig.
Mijn vraag: wat denken jullie? Is dit nu RB of LB gedrag? Want als ik naar de tekenen kijk, zie ik wel dat ze ontzettend gespannen spieren heeft, hoofd omhoog…verder alles wat duidt op RB eigenlijk. Maar kort daarna gaat ze op zo’n imponerende hengstachtige manier lopen (echt showen) en laat ze dus ook weer LB elementen zien. Zoals heel gecontroleerd steigeren (ik neem aan dat een paard niet zo’n mooie verzamelde steiger kan laten zien wanneer het RB is?). Is het nu LB of RB of een combinatie hiervan? Ze heeft overtollige energie, misschien dat ze op een gegeven moment zo enthousiast wordt dat ze zichzelf (letterlijk) voorbij loopt? Ik weet het niet en eigenlijk vind ik het op deze manier ook gevaarlijk worden. Ze is in feite nu erg onberekenbaar. Afgelopen zomer was er niks aan de hand en nu heb ik ineens buiten een ‘bom aan een touwtje’. Voor mij is het een raadsel…misschien dat jullie wat meer licht op de zaak kunnen werpen?
Bladwijzers