Gisteren deed ik een passenger lesson in galop en heb gelijk een bijzondere manier van afstijgen geleerd
Het begon heel goed. Ik had passenger galop eerder gedaan een hele tijd terug en toen ging het heel slecht (bokken en staken). Maar nu galoppeerde hij vlot door, wrong zich regelmatig in vervelende bochten en viel niet eens zo vaak terug in draf. Ik vond het leuk en leerzaam om te merken dat ik best moeite had om goed te zitten.
Maar op den duur werd ie jolig, begon woest met zn manen te schudden, zn hals te krommen en in sneltreinvaart ploegde hij de bak door.
Volgens mij was hij net zo verrast als ik. Hij galoppeerde een hoek in, struikelde en daar lagen we, met zn beitjes op de grond Ik schrok best en gelukkig heb ik me niet bezeerd. Borus sprong weer overeind en stond een beetje schaapachtig naar mij te kijken, terwijl ik het zand van mn kleren klopte (blij dat ik als enige op de manege was)
Met Borus was ook niets mis dus ik ben weer opgestegen en we hebben nog even wel een galopje gedaan, maar dan over de hoefslag.
Raar toch, dat hij zo op zn plaat gaat? Ik deed op dat moment ook niets bijzonders met mn gewicht ofzo. Hij heeft galop in de bak altijd al moeilijk gevonden. In de zomer hebben we veel buiten gegaloppeerd maar dat ging wel heel goed - rechte stukken. Betekend dit dat hij nog niet genoeg evenwicht heeft om mij te dragen in galop (als hij niet eens de bochten kan galopperen die hij zelf uitkiest, hoe kan hij dan galopperen zoals ik het wil..) De galop aan de 22ft ging de laatste tijd juist zo goed.
Wat vinden jullie, kan ik beter de passenger overslaan in galop om hem eerst op een andere manier met zn ruiter te leren omgaan of is passenger juist een goede oefening om hem stabiel te leren galopperen?
Ik wil hem niet overvragen. Als hij nu aangeeft dat hij liever in de bak niet galoppeerd, vind ik het moeilijk om dat 'door te pakken'.
Bladwijzers