Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 117

Topic: Re: Stalling gezocht!

  1. #61
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Weidegang

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Dat ze in intelligentie achteruitgaan wil ik best aannemen, niet voor niets zijn shetlandertjes gemiddeld slimmer dan doorgefokte sportpaarden. Maar ik denk niet dat ze zich genetisch aangepast hebben aan stallen etc....
    Nee natuurlijk passen ze zich genetisch niet aan aan een stal.

    Maar zoals ik al zei moet je kijken naar wat is een paard zijn tijdsbesteding en in welke volgorde van belangrijkheid
    Neem nu grazen, dat doen ze het meest. Maar dat kunnen (de meeste) bij ons niet het hele jaar rond wegens tekort aan land. Of je paard nu steeds buiten staat of niet.
    In een stal kan hij (als hij op stro staat) rondscharrelen en daar lekkere stukkies uitpikken, maar buiten in een paddock?
    Het is dus niet zo zwart wit als jij soms stelt.

  2. #62
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Weidegang

    Precies.

  3. #63
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Weidegang

    Mijn twee pony's staan beide 24/7 buiten. Nu ook in de winter. Ze hebben een dikke wintervacht en ze kiezen er zelf voor om buiten te staan

  4. #64
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Weidegang

    8 uur buiten betekend nog altijd 16 uur op stal...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  5. #65
    *nieuw*
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Warnsveld,Gelderland (NL)
    Berichten
    14

    Re: Weidegang

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dunya, ik reageer misschien wat fel, maar dit is dan ook een onderwerp dat mij erg aan het hart gaat. Nu ik mij eenmaal verdiept heb ik het wezen paard, hoe hij psychisch en lichamelijk functioneert, hoe dat vroeger in het wild was en hoe het nu is voor ons gedomesticeerde paard, dan kan ik niet anders dan concluderen dat het zeer ongezond is voor een paard om op stal te staan, en zeker als dat 23/24 uur per dag is. Als ik dan een vraag voorbij zie komen van iemand die een plek zoekt waar haar paard kan staan en waarbij het niet belangrijk is of hij ook naar buiten kan, dan kan ik het niet laten daarop te reageren. Ik wil graag dat andere mensen ook ontdekken wat ik heb ontdekt; namelijk dat paarden niet gelukkig en gezond worden van een leven op stal. Toen ik vroeger nog op een manege reed, vond ik het heel normaal dat de paarden dag en nacht op stal stonden; ik dacht daar niet over na; ik wist niet beter. Nu ik wel beter weet, wil ik dat graag aan anderen vertellen in de hoop dat hun paarden ook een beter leven krijgen. Er is inmiddels echt heel veel bekend over de effecten van eenzame opsluiting in een stal; ik wil je vragen je daar eens in te verdiepen en dan nog eens na te denken over je eisen voor een nieuwe stalling voor je (verzorg)paard.
    Juist! Zo hebben wij Sherley als wever gekocht, ze stond op een manege en kwam nauwelijks buiten.
    Ik zou ook een dwangneurose krijgen!
    Nu loopt ze dagelijks al gemiddels vijf uur lang lekker in de wei (ja, ook als het regent) en het weven is na bijna vier weken met zo'n 90% verminderd.......

  6. #66
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: Weidegang

    Vraagje:

    Mijn paardjes kunnen 24/7 buiten op de wei, maar ook in de stal.
    Nu heb ik een dikke laag stro in de stal gelegd (op beton), maar dat wordt al gauw nat en vuil (ook al ruim je elke dag mest).
    Als ze 24/7 buiten kunnen, is stro dan nog nodig (het vergroot de mesthoop zo fors)??

    Ze komen er meestal toch maar enkel om te eten...
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  7. #67
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Weidegang

    Ik ben absoluut tegen dierenleed/mishandeling, wil het beste voor mijn dier en hou me ook veel bezig met NH. Maar toch gaat het me een beetje te ver. Komt vast omdat het momenteel een enorme hype is.

    Begrijp me niet verkeerd. Tuurlijk ben ik erop tegen om een paard de hele dag op stal te hebben staan. Maar toch is een stal niet altijd slecht. Nederland is geen land waar een paard het hele jaar door in de wei kan staan (24/7). Kijk eens hoe nat het nu op dit moment is. Als je geen droge plek hebt voor je paard waar hij kan gaan liggen of een schuilplek voor de regen, wat dan? Dan is het niet zo goed en gezond als wij graag willen. Hoe vindt je paard het als hij in de stromende regen moet staan en geen droge plek heeft om te liggen?

    Een antwoord als: "als je een paard niet 24/7 buiten kan laten lopen, dan moet je geen paard nemen, of een paard op stal is dierenmishandeling", gaat me helemaal te ver.

    Waarom is er op dit moment zoveel aandacht voor het paard! Het is een hype (NH, paarden natuurlijk houden). Ik ben hier altijd al meebezig, maar het had eigenlijk nooit een naam. Nu wel. Kijk eens naar onze andere huisdieren. Waarom zetten we ons daar nu niet zo voor in. Een hond hoort toch ook in een roedel te leven en buiten te zijn. Niet bij ons binnen in huis om de boel te bewaken. Daar wordt niet naar gekeken.

    Mijn paarden staan bij heel slecht weer (´s nachts) met zijn 3en op stal. Het is een groepstal (buitenstal). De onderkleppen (onderkant van de deuren) gaat dan dicht en dan staan ze een paar uur op stal. Anders staan de paarden in de uitloop. Dit is deel zand (momenteel blubber) en eem deel dtegels. Mijn paarden kunnen dan dus zelf kiezen of ze buiten staan, onder de afdak of in de stal. Ze kiezen dan toch wel vaak zelf om binnen te staan. En dat is niet om het voer ofzo. Ze krijgen zowel buiten als binnen eten/hooi. Dus daar ligt het niet aan.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  8. #68
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: Weidegang

    Hoi Werner, mijn paard heeft ook een inloopstal waar hij naar keuze in kan gaan staan. Wij hebben daar geen stro in liggen hoor, dat is nergens voor nodig. Als ze willen liggen, dan doen ze dat liever buiten. En het geeft inderdaad alleen maar een hoop rommel! Zeker als je nooit ziet dat je paard in het stro gaat liggen, zou ik het er lekker uit laten.

  9. #69
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Weidegang

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    Kijk eens naar onze andere huisdieren. Waarom zetten we ons daar nu niet zo voor in. Een hond hoort toch ook in een roedel te leven en buiten te zijn. Niet bij ons binnen in huis om de boel te bewaken. Daar wordt niet naar gekeken.
    het leven van een hond staat allang veel dichter bij het natuurlijke dan het gemiddelde paard. een hond is een roofdier, een mens ook. Er is zowieso dus veel meer begrip. Daardoor kan een mens ook redelijk de roedel vervangen. Vergeet niet dat een hond in de natuur ook maar een keer per dag eet, lekker op een warm plekje ligt te slapen, en af en toe buiten komt om te spelen/jagen. Komt toch vrij goed overeen met wat onze hond doet.... maar het blijft inderdaad een compromis, maar bij de hond toch wel een vrij goede.
    bij een paard speelt trouwens ook nog mee dat stilstaan lichamelijk slecht is voor een paard, het gaat niet alleen maar om het psychische welzijn.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #70
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Weidegang

    Ik schrijf dit niet om mensen persoonlijk aan te vallen. Zelf ben ik ook heel veel bezig met het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren en dan vooral paarden. Misschien verkeerd voorbeeld van de hond. Had ook een konijn kunnen nemen. Gaat mij om het idee.

    Nu NH heel erg in is, komt het natuurlijk houden van paarden ook ineens veel meer in de publiciteit. Ik bedoel meer het idee van waarom nu pas. Al jaren doe ik dit zelf al. Paarden zoveel mogelijk buiten en in een kudde. Maar nu ineens heeft het een naam.

    In een loopstal staan de paarden ook niet stil. In het weiland lopen de paarden ook niet de hele tijd door, ze staan ook vaak wel even stil. Ik begrijp wat je bedoelt: een paard op stal staat alleen maar stil, bewegen in de stal is niet lopen.

    Ik vind gewoon dat er niet zo agressief gereageerd moet worden op mensen die niet de mogelijkheid hebben om hun paard 24/7 buiten hebben of dit niet willen. Ook zonder die weidegang kan een paard een goed leven hebben. Als een paard verder goed verzorgt wordt, veel beweging krijgt (zelf bepalend, dus niet rijden of trainen) dan kan hij het ook goed hebben.

    Mijn paarden lopen niet 24/7 buiten en ik weet zeker dat ze het goed bij mij hebben. Als ik mijn paarden van april t/m november buiten heb lopen in de wei hebben ze het natuurlijk fijn. Maar ik kan je vertellen dat tegen het einde van deze periode de paarden (vooral mijn KWPNer) voor het hek staat te drammen om naar huis te mogen. Ze wil dan in haar stal. Thuis kan ze in en uit de stal, zo de padock in. Toch kiest ze ervoor om vooral ´s nachts binnen te gaan staan. Zelfs de Fjordenpaarden liggen veel liever in de stal (zaagsel) dan buiten in (zand/dtegels). Ze krijgen meerdere keren per dag hooi en dat voeren we dus zowel binnen als buiten.
    Mijn dieren zijn mijn alles.

  11. #71
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Weidegang

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    Misschien verkeerd voorbeeld van de hond. Had ook een konijn kunnen nemen. Gaat mij om het idee.
    Grappig dat je het konijn noemt aangezien ik sinds 3 jaar konijnen houd die altijd hebben losgelopen in mn slaapkamer en zomers in een ren in de tuin. Maar dan doe ik ook aan Natural BunnyManship

    Er zijn veel organisaties die voor betere omstandigheden voor konijnen en knaagdieren streven (http://www.konijnenstichting.nl bijvoorbeeld) Maar ik denk dat je dit niet zo snel op zou merken, omdat de gemiddelde konijneneigenaar in het dagelijks leven minder gepassioneerd met hun huisdier bezig is als de paardeneigenaar
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  12. #72
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: Weidegang

    Hey Marja,

    Bedankt. Ze liggen inderdaad altijd lekker buiten in de wei. Het stro gebruiken ze alleen om in te mesten en te plassen. En voor de rest mengen ze het onder hun hooi en dan eten ze het al niet zo graag meer.
    Ik zal het er dan maar niet vervangen als het weg gaat. Nu nog zien dat ik van mijn voorraad afgeraak... (100 balen)
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  13. #73
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: Weidegang

    Nou Werner, misschien kun je 2 vliegen in 1 klap slaan: geef het stro aan een organisatie die konijnen opvangt. Dan komt het goed terecht.

  14. #74

    Re: Weidegang

    hallo

    ik vind het heel belangrijk dat dieren goed verzorgd worden maar wat het nh betreft wordt het inderdaad een hype !

    ik train mijn paarden volgens nh en ik houd ze zo natuurlijk mogenlijk , maar ik kies ervoor om ze ' s nachts op stal te zetten !

    wat ik echt zielig vindt zijn paarden die nooit hun stal uitkomen omdat de eigenaar geen tijd voor ze maakt , zo staan er spijtig genoeg heel veel paarden weg te rotten op stal !
    ik vind het aan de andere kant ook zielig wanneer paarden 24 / 7 worden buiten gehouden op een kaal stuk modder met enkel een afdak en kale betonnen vloer om op te gaan liggen !

    sommige paarden mogen genieten van een leven op een kruidige wei met prachtige inloopstal en sommige paarden moeten tevreden zijn met een paar uurtjes vrije beweging per dag en ' s avonds een warme stal !
    als mensen niet de mogenlijkheid hebben om hun paarden die kruidige wei te geven maar hun uiterste best doen om hun paard toch een zo goed mogenlijk leven te geven dan vind ik prima en getuigd dat van liefde voor hun paard , als dit dan betekend dat hun paard wat meer op stal staat dan is dat maar zo !
    paarden die voldoende hooi krijgen en een ruime stal hebben zijn best wel gelukkig hoor , mits ze natuurlijk ook elke dag lekker buiten kunnen spelen met soortgenoten !
    mensen werken zich soms letterlijk kapot om hun paard te kunnen onderhouden en hun dier dus een zo goed mogenlijk leven te geven , daar heb ik respect voor !

    sommige mensen zijn zeker geen paard waard , maar het is niet omdat iemand zijn paard niet 24 u per dag op de wei kan zetten , die persoon dan geen paard zou mogen hebben !

    soms heb ik het wel een beetje moeilijk met de uitspraken die tegenwoordig nogal snel gezegd worden !
    oh staat je paard ' s nachts op stal , nou wat zielig zeg !!

    wij zijn hier op deze forums allemaal mensen die van paarden houden en ons uiterste best doen om het onze paarden zo goed mogelijk naar hun zin te maken , daarom laat ons leren van elkaar en respecteer ieder zijn manier om met zijn paard om te gaan of de manier hoe zijn paard is gehuisvest !

    als er hier iemand zegt , nou mijn paard komt alleen op zondag uit zijn stal omdat ik dan perse met hem wil gaan rijden en als hij niet luistert krijgt hij van de zweep dan ben ik waarschijnlijk zelfs de eerste die daar zeer boos op reageert maar zolang mensen het beste voor hebben met hun paarden heb ik daar respect voor en door een vriendelijke discussie te houden kan je die persoon dan misschien wel overtuigen om zijn paard wat meer uurtjes op de wei te zetten !

    zo dit wilde ik even kwijt !

    groetjes
    a dog is for life not just for christmas !

  15. #75
    Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Muntendam (Gr.)
    Berichten
    156

    Re: Weidegang

    Shana, ik ben het volkomen met je eens!
    Mijn dieren zijn mijn alles.

Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •