Oorspronkelijk Geplaatst door
sandra
dat argument vind ik niet echt sterk fellor.
Het feit dat ze gedomesticeerd zijn heeft ze niet veranderd in kasplantje (stalplantjes in dit geval). Je kunt moeilijk ontkennen dat paarden, als ze een tijd op stal hebben gestaan, graag hun benen willen strekken. Paarden hebben de behoefte om te lopen, behoefte aan sociaal contact, behoefte aan de hele dag kauwen op gras.
Om de loopbehoefte te compenseren gaan paarden weven
bij gebrek aan sociaal contact gaan paarden schoppen tegen deuren om aandacht te trekken, etc.
bij gebrek aan kauwen gaan paarden kribbebijten of luchtzuigen, etc etc.
Dat zouden ze niet gaan doen als ze het "gewend" waren vanaf hun geboorte.
Stallen hebben allerlei nare gevolgen. Niet alleen stalondeugden zoals ik hierboven noem.
Denk eens aan de invloed van ammoniac op de longen en de hoeven? stalbenen? slechte doorbloeding in de hoef door te weinig beweging? Ach ja, ik kan er een waslijst van maken.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: Domesticatie heeft ervoor gezorgt dat we met paarden om kunnen gaan. Maar de behoeften van de paarden zijn m.i. niet veranderd.
Begrijp me niet verkeerd. Ik beschuldig hier niemand van dierenmishandeling hoor. Dit beeld wat ik hier gaf is alleen ter illustratie om duidelijk te maken dat ik het niet met je eens ben
(wat een woorden allemaal.... ik zit duidelijk op kantoor te forummen)
Bladwijzers