Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: rotstraal

  1. #16

    Re: rotstraal

    De stralen goed wassen en dan goed op laten drogen of droog deppen. Daarna betadine erop. Zorgen dat de straal goed open blijft door de losse flapjes eraf te snijden. Zo kan er zuurstof bij waar die bacterie een hekel aan heeft. Ik wisselde de betadine wel een af met egyptische zalf. Na 3 weken elke dag behandeld te hebben was het weg. Wel heeft de straal nog 3 maanden nodig gehad om weer goed aan te groeien.

  2. #17
    Actief Forumlid Mara's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leiden, Zuidholland
    Berichten
    160

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    ik mag nu een handje pavo stimix geven en 2 x per dag een kilo Pavo Liga voor de vitamines en mineralen.


    verder heeft ie een mineralenliksteen en soms krijgt ie een appel.

    ik voer ook nog steeds wortels, dat pendel ik ook nog steeds als goed, maar van de week wordt er weer iets anders onderzocht en dan kon het met de wortels wel eens gedaan zijn, helaas....
    hallo morrie
    Koko krijgt havens reform muesli en ook een halve kilo biks. Verder een goede kwaliteit kuil. Ze maakt mooie mest en is goed op gewicht. Heeft ook een liksteen.

    Appels een paar per dag. Wortels soms een beetje , maar ze lijkt er niet goed tegen te kunnen, dunne mest soms.
    Maar ze vindt het wel heel lekker, dus dan geef ik het toch wel.
    Wat is trouwens pavo liga?
    Groet,
    Yvonne

  3. #18

    Re: rotstraal

    Pavo Liga is vergelijkbaar met Pavo Aura, het zijn alleen brokjes en geen koeken.

    Het is eigenlijk voor Ijslanders, maar kan ook gegeven worden aan andere rassen die schraal moeten worden gevoerd.

    Er zitten uitsluitend vitamines en mineralen in en geen voedingsstoffen waar ze opgefokt van kunnen worden, zoals in gewone biks.

    Zodra ik biks ga voeren beginnen bij Morrie de huidproblemen weer en dan wordt hij weer helemaal dol tussen de oren. Ik merk zelfs wanneer de boer zich vergist heeft in de voerton en er 's morgens met z'n slaperige hoofd biks ipv Liga in gegooid heeft.

  4. #19

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door pasterza
    Zorgen voor een goede doorbloeding in de hoef, zoveel mogelijk beweging dus. En correct bekappen, maar dat gebeurd dus al Het afweersysteem kan dan weer werken, het lichaam ruimt het dode weefsel op en de aangetaste delen zullen langzaamaan worden vervangen door gezond weefsel.

    Rotstraal ontstaat door een slechte of verminderde doorbloeding in de hoef, daardoor krijg je veel afgestorven weefsel en een gebrekkig afweersysteem, hierdoor krijgen bacteriën de kans om de straal aan te tasten.
    Deze bacteriën zijn niet de bacteriën die in de mest zitten, op dood vlees (rotte straal) komen andere bacteriën af. Het ligt dus niet aan de hygiene, natte weides e.d. Vergelijk het met een biefstukje die je buiten in de zon laat liggen. Die veranderd in een stinkende brij. Je kunt het niet beschermen tegen bederf met teer, egyptische zalf of door er een laagje af te snijden.

    Wat je evt. nog zou kunnen doen, is een paar druppels tea tree olie op de straal doen. Tea tree olie heeft o.a. een ontsmettende werking.
    Helemaal mee eens. Middelen die die de hoef uitdrogen moet je nooit gebruiken. Het is symptoombestrijding! De clou zit hem inderdaad in beweging, doorbloeding, nieuw weefsel aanmaken door hoefmechanisme.
    Dus... die stal uit!

    Die middeltjes zijn allen veel te agressief voor het hoornweefsel .
    Geen teer, betadine, zinksulfaat (??), egyptische zalf of wat dan ook. Nah ja, tea tree zou geen kwaad doen.

    Echt hoor, het is een doorbloedingskwestie, geen nat weer, vieze/of uitdrogende stalbedekking (die uiteraard nooit goed is) ofzo. Dat zijn slechts symptomen.
    De hoef moet bewegen om beter te kunnen worden, het heeft tot nu toe door een gebrek daaraan gewoon slecht weefsel geproduceerd. Ik begrijp ook niet goed waarom Hans daar iets uitdrogends opspuit


    Groetjes, Marleen

  5. #20
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Rotstraal ontstaat door een slechte of verminderde doorbloeding in de hoef, daardoor krijg je veel afgestorven weefsel en een gebrekkig afweersysteem, hierdoor krijgen bacteriën de kans om de straal aan te tasten.

    De hoef moet bewegen om beter te kunnen worden, het heeft tot nu toe door een gebrek daaraan gewoon slecht weefsel geproduceerd.
    Het vreemde is dat bij King de rotstraal juist is begonnen toen hij meer beweging kreeg (24/7 buiten ipv 21 uur stal) en de ijzers eraf gingen (dus meer doorbloeding als het goed is). Hiervoor heeft hij nooit rotstraal gehad.

    Toen het net begon druppelde ik dagelijks betadine oplossing (om de bacterien te doden) in de straal, maar ik merkte geen verbetering of verslechtering. Nu probeer ik probeer de straal een beetje schoon te houden door het uit te spoelen met water.

  6. #21
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Kan je deze uitspraak uitleggen? Ik zie het en-en verband nu nog niet. Wil het graag begrijpen! Grz Els
    Als je zaagsel in de box hebt liggen, of soortgelijke zaken, dan werkt dat als een soort spons. Veel meer dan bijv. stro. Als je paard binnenkomt met doorweekte voeten, dan drogen ze te hard door dat zaagsel. Bovendien is zo'n box altijd wat viezig. Je kan dat niet dagelijks helemaal mooi schoon uitmesten zoals een strobox. De natte zool/straal droogt dus te snel en te veel uit en dan kunnen er kloofjes ontstaan, daar gaat dan die vieze rommel uit de box tussen zitten te prutten. Dat kan ook een oorzaak van rotstraal zijn.

  7. #22

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Rotstraal ontstaat door een slechte of verminderde doorbloeding in de hoef, daardoor krijg je veel afgestorven weefsel en een gebrekkig afweersysteem, hierdoor krijgen bacteriën de kans om de straal aan te tasten.

    De hoef moet bewegen om beter te kunnen worden, het heeft tot nu toe door een gebrek daaraan gewoon slecht weefsel geproduceerd.
    Het vreemde is dat bij King de rotstraal juist is begonnen toen hij meer beweging kreeg (24/7 buiten ipv 21 uur stal) en de ijzers eraf gingen (dus meer doorbloeding als het goed is). Hiervoor heeft hij nooit rotstraal gehad.

    Toen het net begon druppelde ik dagelijks betadine oplossing (om de bacterien te doden) in de straal, maar ik merkte geen verbetering of verslechtering. Nu probeer ik probeer de straal een beetje schoon te houden door het uit te spoelen met water.
    Dat kan heel goed komen doordat de hoef met ijzers slecht doorbloed is geweest; de straal vernieuwd zichzelf dan ook niet als hij bijna geen functie meer heeft. Zodra de ijzers eraf gingen (tesamen met het buiten zetten), is de straal weer aan het werk gezet en is al het slechte weefsel gaan afstoten. Het is dus een oorzaak uit het verleden, waar de straal steeds minder functie kreeg. Het duurt een tijd voor al het weefsel zich vernieuwd heeft.

    Hoe is het verlopen met zijn rotstraal dan?

  8. #23
    Actief Forumlid Mara's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leiden, Zuidholland
    Berichten
    160

    Re: rotstraal

    Morgenavond komt Hans Arends om naar de hoeven te kijken en ik zal hem zeggen dat het spuitbusje niets heeft geholpen.
    Helaas heb ik niet de mogelijkheid om Mara buiten te zetten, dus het blijft behelpen tot april.
    Dan kan ze weer 24/7 buiten staan.
    Ik probeer haar zoveel mogelijk te laten lopen en beweging te geven, maar in Leiden is niet veel mogelijkheid om anders te stallen.
    Groetjes, Yvonne

  9. #24
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Hoe is het verlopen met zijn rotstraal dan?
    Ik heb het idee dat het wel iets minder is geworden, maar het is nog niet weg.

    @ mara: Ik kon ook niks vinden in Leiden zelf, King staat daarom in Wassenaar. Waar staat Mara?

  10. #25
    Actief Forumlid Mara's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leiden, Zuidholland
    Berichten
    160

    Re: rotstraal

    Mara staat bij manege Santhorst in wassenaar. Waar sta jij dan?
    ik moet zeggen van april tot okt kan ze 24/7 buiten met haar "verloofde" Taz. Mara kan nl niet echt in een groep, dat is een beetje te veel voor haar, maar met Taz gaat het heel goed.
    Ze hebben een luxe stukkie wei voor hun tweetjes.
    Dus de beter tijden komen eraan.
    Groetjes Yvonne

  11. #26
    Actief Forumlid Mara's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leiden, Zuidholland
    Berichten
    160

    Re: rotstraal

    Gisteren is Hans Arends geweest en hij heeft de hoeven een beetje uitgesneden. Ik moet nu de hoeven met schoon water en een paar druppeltjes CHLOOR uitschrobben en haar zoveel als mogelijk laten lopen.
    Hij vond het er toch al wel wat beter uitzien, dus ik heb hoop dat het beethje bij beetje over gaat.
    Groetjes Yvonne

  12. #27
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mara
    Mara staat bij manege Santhorst in wassenaar. Waar sta jij dan?
    Redelijk dicht bij manege Santhorst, maar dan precies aan de andere kant van de Horsten. Stal de Horsten heet het, het ligt vlakbij paardenkliniek de Raaphorst.

  13. #28

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mara
    Gisteren is Hans Arends geweest en hij heeft de hoeven een beetje uitgesneden. Ik moet nu de hoeven met schoon water en een paar druppeltjes CHLOOR uitschrobben en haar zoveel als mogelijk laten lopen.
    Hij vond het er toch al wel wat beter uitzien, dus ik heb hoop dat het beethje bij beetje over gaat.
    Groetjes Yvonne
    Nee, geen chloor!

    Dat is veel te agressief. Het werkt idd uitdrogend en dus lijkt het effect te hebben. Maar je weet, soms is het medicijn erger dan de kwaal. Chloor tast het hoorn aan en dat wil je juist niet.

    Evt kun je schoonmaken met een mengsel van 1 deel appelazijn (zurig; helpt tegen die prut, die kan juist niet tegen zuur) en 9 delen water. Nadeppen en een paar druppeltjes (4 ofzo) essentiele lavendelolie erin druppelen. Volledig onschadelijk voor het hoefweefsel, maar effectief tegen de symptomen van rotstraal. De oorzaak ligt ergens anders en moet ook bestreden worden. Idd veel lopen, goede bekapping etc.

    Veel succes.

  14. #29
    Actief Forumlid Mara's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leiden, Zuidholland
    Berichten
    160

    Re: rotstraal

    Tja,
    Ik weet soms niet wat ik nu moet doen,
    terwijl Hans een echte natuurlijk bekapper is, dan zou je toch denken dat hij ook paardvriendelijke adviezen geeft.
    Chloor ontsmet wel natuurlijk, maar ik vond het wel heftig klinken.
    Heb het 1 x gedaan. ik ga vanmorgen even kijken hoe het erbij staat.
    En overdenk alle adviezen nogmaals.
    Groetjes Yvonne

  15. #30

    Re: rotstraal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mara
    Tja,
    Ik weet soms niet wat ik nu moet doen,
    terwijl Hans een echte natuurlijk bekapper is, dan zou je toch denken dat hij ook paardvriendelijke adviezen geeft.
    Chloor ontsmet wel natuurlijk, maar ik vond het wel heftig k]/images/smilies/chuuuuut.gif[/img]
    Heb het 1 x gedaan. ik ga vanmorgen even kijken hoe het erbij staat.
    En overdenk alle adviezen nogmaals.
    Groetjes Yvonne
    Succes hoor, met je dilemma,

    Groetjes, Marleen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •