Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: uitslag ontwormonderzoek!!

  1. #1

    uitslag ontwormonderzoek!!

    Allemaal bedankt voor jullie medewerking! (Degene die meegewerkt hebben)

    Ik heb gedurende de afgelopen 2 weken 100 bruikbare antwoorden van mensen gehad over hun ontwormgedrag. Wat ik wilde weten is wat het meest gebruikte ontwormmiddel in Nederland is (welke werkzame stof wordt het meest gebruikt)

    Hier het resultaat in het kort:

    1. Ivermectine wordt door 68% van de mensen minimaal 1x per jaar gebruikt. Door de mensen die ivermectine gebruiken werd aangegeven dat ze het gemiddeld 3,3 x per jaar gebruiken.
    2. Ivermectine en Praziquantel is de werkzame stof die ook lintwormen doodt en wordt door 65% van de mensen minimaal 1x per jaar gebruikt. Door de mensen die Ivermectine en Praziquantel gebruiken werd aangeven dat ze het gemiddeld 1,4 x per jaar gebruiken.
    3. Moxidectine is in Nederland alleen te vinden in het middel Equest, een ontwormmiddel in de vorm van gel in plaats van pasta. Moxidectine wordt door 52% van de ondervraagden minimaal 1x per jaar gebruikt. Degene die aangaven dat ze Moxidectine gebruiken gaven ook aan dat ze dit gemiddeld 2,9 x per jaar gebruiken.

    Gemiddeld wordt er door de ondervraagden 5,0 x per jaar ontwormt en gemiddeld gebruiken de ondervraagden 2,1 verschillende werkzame stoffen per jaar.

    Wat ik met deze info ga doen? Ik ga een onderzoek doen naar de werkzaamheid van een nieuw wormverdrijvend kruidenmengsel en de meest gebruikte chemische werkzame stof (= dus Ivermectine gebleken) gaat dienen als controle. Dus uiteindelijk komt uit het onderzoek een percentage werkzaamheid van het kruidenmengsel en dat gaan we dan vergelijken met het percentage werkzaamheid dat Ivermectine levert. En dan kunnen we dus concluderen of het kruidenmengsel beter, net zo goed of minder goed werkt dan Ivermectine (= de meest gebruikte werkzame stof).

    Nogmaals bedankt allemaal!

    Groetjes Ilse

    P.S. 5% van de ondervraagden komt van het NH-forum!

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: uitslag ontwormonderzoek!!

    Hoe ga je dat onderzoek precies uit voeren Ilse?
    En heb je nog proefpersonen, ehhh proefpaarden nodig hiervoor?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3

    Re: uitslag ontwormonderzoek!!

    Hoi Eveline,

    Ja, ik ben inderdaad nog op zoek naar personen/paarden die mee willen werken, maar zoek wel grote stallen met veel paarden die mee willen werken.

    Voor het wormonderzoek moet namelijk bloed afgenomen worden bij het paard, dit mag alleen door een dierenarts en ik betaal liever niet 50x voorrijkosten dus liever 10, 20, 30 paarden per stal, dat scheelt een hoop kosten én daardoor kun je de invloed van omgevingsfactoren verminderen!

    Als je belangstelling hebt hoor ik het wel

    Groetjes Ilse

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: uitslag ontwormonderzoek!!

    Hmm, wij hebben over een maandje ook 10 paarden staan, allemaal 'natural' gehuisvest (in 1 wei dus ) en we ontwormen tot nu toe al allemaal tegelijk.
    Moet zeker allemaal door dezelfde dierenarts worden afgenomen? Of ook door een lokale/eigen DA?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5

    Re: uitslag ontwormonderzoek!!

    over de DA ga ik nog even overleggen met de instantie die het bloed gaat onderzoeken.

    Het is wel zo dat 50% met Verm-X ontwormt moet worden en 50% met een middel met Ivermectine.

    Ik houd je naam in gedachten en zal contact met je opnemen als ik wat meer weet over de onderzoeksopzet!

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: uitslag ontwormonderzoek!!

    Dus de helft van de paarden in de wei ontwormen met het ene middel en de andere helft met het andere middel?

    Heb je dan niet het risico van herbesmetting, waardoor paarden met het 'minder goed werkende' middel de anderen besmetten, zodat het verschil kleiner wordt tussen de besmettingsgraad van beide paarden?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •