Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Sportpaard bijvoeren - meer hooi of ...?

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Sportpaard bijvoeren - meer hooi of ...?

Mijn paard is de laatste tijd heel erg vermagerd, terwijl hij niet minder voer krijgt (2 x kuilgras en 2 x havermix). Nu wordt hij de laatste paar maanden wel intensief getraind (reining) en heeft hij dus veel energie nodig. Hij krijgt een halve schep haver meer dan vroeger. Volgens de staleigenaar zou dat voldoende moeten zijn. Nu sta ik in dubio; moet ik meer kuilgras laten geven of kan ik beter een sportbrok of voedingssupplement gaan bijvoeren?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Sportpaard bijvoeren - meer hooi of ...?

mmm...zou nog wel iets meer informatie willen! Hoe is hij verder gehuisvest (buiten, binnen, met dek, zonder dek) en wat versta jij onder intensieve training), wat voor ras is het, en hoe oud is hij?

Aangemeld
    Dec 2005

Wat een vragen, zeg! Het is een vierjarige Quarter ruin. Hij staat het grootste gedeelte van de dag op stal met deken. Hij gaat 1 keer per dag naar buiten (niet meer dan een uurtje in de winter, vrees ik). Als het weer het toelaat, wordt hij elke dag ongeveer een uur gereden (reining training, wedstrijd gericht).

Tot november ging hij elke dag de wei op, maar dat kan nu niet meer. Hij staat sinds januari gestald op vlas, voorheen stro. Ik vermoed dat het ook te maken heeft met het gras en het stro dat hij hiervoor at en nu niet meer.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je schrijft dat hij 2x kuil krijgt, maar hoeveel krijgt hij dan per keer? Hoe lang is hij bezig met opeten van die hoeveelheid?
    En waarom staat hij op vlas ipv stro?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Dec 2005

Geen idee hoeveel hij krijgt. Hij wordt gevoerd door de stalhulp. Ik heb ook geen idee hoe lang hij erover doet.

Hij staat op vlas, omdat hij snel hoefrot heeft en omdat hij een lichte schimmelallergie heeft. Stro wordt nat en plakt in de hoeven en bevat bovendien veel schimmels, die luchtwegirritatie veroorzaken.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Kan het er mee te maken hebben dat hij eerst altijd (toch?) buiten stond en nu minimaal 22 uur in een stal? Misschien voelt hij zich daar niet happy bij.
    Started!

Aangemeld
    Dec 2005

Hij stond eerst (deze zomer) een uur of 6 buiten en nu nog maar een uurtje. Ik denk ook dat hij daar niet blij mee is, sterker nog; ik weet het zeker. Jammergenoeg kan ik er niks aan veranderen. Ik weet alleen niet of hij daarom zo vermagerd is.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dank voor al je antwoorden, en weet niet goed hoe ik het moet zeggen, maar even een paar opmerkingen van mijn kant:
    1. Paard is een jaar geleden zadelmak gemaakt en wordt nu al een aantal maanden intensief wedstrijdgericht getrained...dát kan een oorzaak zijn,
    2. je weet niet hoeveel ruwvoer hij krijgt...dáár kan een oorzaak liggen,
    3. hij staat het overgrote deel van de dag binnen in een erg saaie box (geen stro om in te rommelen en 2 x een hoeveelheid ruwvoer) dat is voor een kuddedier enorm geestdodend...ook dát kan een oorzaak zijn.
    4. ben misschien nog wat vergeten....
    5. Wat bedoel je met "als het weer het toelaat"? Komt hij er bij bijv. regen helemaal niet uit dan?
    In ieder geval succes met het oplossen van dit probleem, houdt je ons op de hoogte?

Aangemeld
    Dec 2005

Bedankt voor je opmerkingen. Ik zal proberen er iets mee te doen, maar dat is niet eenvoudig, omdat ik de meeste dingen niet in de hand heb. Ik heb al geprobeerd mijn paard overdag naar buiten te krijgen, maar de staleigenaar wil niet dat hij in de winter op de wei gaat, omdat het gras dan kapot gaat. Hij mag alleen in de rijbak, maar we hebben er maar 1 en er zijn 12 paarden, die niet allemaal tegelijk naar buiten kunnen (drachtige merries, veulens, hengsten en een paar ruinen). Dat komt erop neer dat hij misschien een uur per dag buiten komt en als het veel regent of sneeuwt helemaal niet. Het voeren gebeurt overdag zonder dat ik erbij ben en dus weet ik niet precies hoeveel hij krijgt. Als ik 's middags om 4 uur op stal kom, is hij meestal nog wel bezig met hooi eten, dus volgens mij krijgt hij best veel. Dat van dat trainen; tsja, in de westernsport is het normaal dat een paard vroeg wordt aangereden en in wedstrijden wordt uitgebracht. Ik weet dat normaal hier een vies woord is, maar ik ben nog niet zo lang met Parelli bezig en ik probeer het zo goed mogelijk te combineren. Het is niet zo dat hij al maanden wedstrijdgericht wordt getraind; hij is alleen in januari een maand in training geweest. Ik rij er nu zelf mee en ik doe wel de voorbereidingsoefeningen, maar ook niet elke dag en ook niet de hele tijd. Ik combineer het met spelen, freestyle rijden en undemanding time. Hij voelt zich er trouwens prima bij, hoor. Hij is erg enthousiast en wil heel graag lopen. Hij is ook heel energiek, maar jammergenoeg dus erg mager.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Wij rijden de paarden (dravers) ook heel jong aan, maar er is 1 gouden regel: wordt het paard dun, dan heb je er teveel mee gedaan en moet je terug in het werk.

Als ik je verhaal zo lees, dan denk ik dat de maand training hier de oorzaak is, zeker als dat op een andere stal was. Weg uit de vertrouwde omgeving, andere (en meestal wat strengere) aanpak, allemaal nieuwe dingen leren, dat vergt erg veel van een jong paard.

Hou hem goed in de gaten en ga desnoods een paar stappen terug in het werk, terug naar vertrouwde dingetjes. Nu hij weer thuis is en met jouw vertrouwde aanpak, zou hij weer snel in gewicht toe moeten nemen. Tenzij er iets medisch is natuurlijk. Hou je ons op de hoogte van het verloop ?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ilseb
    Nu wordt hij de laatste paar maanden wel intensief getraind (reining)
    Vandaar!

je schrijft dat hij een energieke in druk maakt, en enthousiast is, maar dat zegt meer over zijn karakter (toppie) dan over zijn voedingstoestand. Er zijn paarden die géven en géven en géven, en die je dus wat dat betreft tegen zichzelf moet beschermen.

Aangemeld
    Dec 2005

De veearts is gisteren geweest en waarschijnlijk heeft Cody een bacteriedeficientie in de darmen, waardoor hij niet genoeg voedingsstoffen opneemt. Hij krijgt nu een kuur met lactobacillen. Hopelijk helpt het.

@lila: volgens mij heb je helemaal gelijk! Ook de trainster (die overigens helemaal niet strenger is) heeft me verteld dat hij altijd zo zijn best doet dat hij er soms gewoon onzeker van wordt. Hij wil zo graag voor je werken en misschien is dat inderdaad net iets te veel voor zijn eigen bestwil. Ik zal het wat rustiger aan gaan doen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dus Cody gaat aan de Yakult! Hoe komt hij nou aan zo'[n deficiëntie? Is vaak ontwormt? Hoe moet je die lactobacillen gaan geven? Hopelijk knapt hij er snel van op, goed dat je bent gaat puzzelen, en het ook een tandje langzamer gaat doen. Kan ie even herstellen en er straks weer gezond tegenaan!

Aangemeld
    Dec 2005

Geen idee hoe hij daaraan komt. Hij is in elk geval niet te vaak ontwormd. De bacillen worden in poedervorm door het voer gemengd.

Aangemeld
    Dec 2005

Kleine update: Cody is weer een stuk opgeknapt. Hij heeft twee weekjes rust gehad (alleen buiten gelopen), extra kuilgras gekregen en een poedertje door zijn voer. Zijn buikje is weer rond, geen ingevallen billen meer. Super!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten