Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Voederbiet - rode biet?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Voederbiet - rode biet?

Ik lees regelmatig op het forum dat mensen hun paard voederbieten geven, en nu vroeg ik me af of een voederbiet hetzelfde is als een rode biet? Ik had namelijk nog nooit gehoord van voederbieten
    En als het niet hetzelfde is, mogen paarden ook rode bieten hebben?
    En waar kopen jullie voederbieten?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Voederbiet - rode biet?

Paarden mogen beide hebben en Nacino vindt beide heerlijk. Een voederbiet is groot en geel achtig (lijkt op suikerbiet) en een rode biet is kleiner en ronder. Je kent toch wel rode bietjes die mensen eten !

Waar je ze haalt.. ik denk bij een boer alleen. Een hele rode biet is ook vast nog wel in de supermarkt te krijgen, issie alleen wel relatief duur vrees ik.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Veel paarden vinden rode bieten inderdaad heel erg lekker! Bij een goede groentenboer kun je die wel vinden.

(uiteraard lusten mÃ*jn paarden het weer niet...)
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

de boer waar ik sta had voederbieten gezaaid maar er zaten perongeluk wat rode bieten tussen
    mijn haf vind ze allebei heel lekker... ik denk dat je gewoon bij een boer moet proberen... alleen voeren niet alle boeren bieten aan hun koeien.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Son at ze beide, Kate blieft ze niet . Ik moet er wel bij zeggen dat Kate bijna niets lust en dat ik ze niet graag voer. Ooit eens een koe gezien die bijna stikte in een bietje... Tja, de buuf wou ook en dus ging de koe in kwestie schrokken ipv kauwen.

Wat het verschil is, is de hoeveelheid vocht in de biet (rode biet (11.4% droge stof)meer als voederbiet (14.3% droge stof), rode biet bederft ook sneller).

Hier de gehaltes in grammen per kilo produkt:
    Ruw eiwit: 123 (R), 80 (V), 78 (W)
    Ruwe celstof: 69 (R), 61 (V), 85 (W)
    Suiker: 475 (R), 552 (V), 344 (W)
    Ter vergelijking heb ik naast de rode biet (R), Voederbiet (V) ook de gehaltes van wortelen (winterpenen W) erbij gezet.
    Met andere woorden, heel veel suiker!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Kevin heeft laatst ook mogen genieten van een heus rood bietje .

Stalgenootje had een restje kool en rode biet gekregen van de groenteboer 'voor het paard'. Zij wist niet wat het was en haar paard lustte het niet .

Kev is niet zo voedselgemotiveerd, maar heeft wel een instelling van 'als baasje het geeft zal het wel ok zijn', het bietje ging er met smaak in .

Rode Biet is wellicht leuk als een extraatje in plaats van een appel oid (ook gezien het formaat). Voederbiet zie ik niet als extra, maar meer als vervanging van brok.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Bedankt voor de antwoorden!

Vandaag een rood bietje gekocht op de markt om het eens te proberen, en zoals ik al verwachte: King lust rode bieten (King lust bijna alles....)

Maar nu ik weet dat er zoveel meer suiker in zit dan in wortels denk ik dat ik het verder maar bij wortels hou, want anders wordt het helemaal een dikzak

Bladwijzers

Forum Rechten