Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

Lap, ik lag er daarjuist naast! Het was voor mij de eerste keer maar andere hebben het ook al mogen ervaren. Ik wil er wel bijzeggen dat we nog maar net Parellien.
    Effe het verhaal in het kort. Dareng stond nu al wel enkele weken stil maar staat een ganse dag op 't land dus kan haar energie echt wel kwijt.
    Het was goed weer, vogeltjes fluiten dus het kriebelde echt om haar op te zadelen. Mijn dochter wou er mee gaan wandelen maar ik rook onraad. Dus ik had deze morgen al lekker met haar geknuffeld en wat games gespeeld.
    Ze was wat zuur maar och kom. Voor alle zekerheid ben ik er dus eerst opgegaan en wou met haar over het (open) weiland stappen. Teugels bijna gans lang. Ze ging vlot maar een stuur stond er niet op. Ik dacht gewoon lekker rond stappen en alles komt wel goed. Ik had dus wel contact met haar mond maar sturen deed ik op het been. Plots begon ze te draven, zachtjes opgevangen zonder te trekken. Terug stap en dan begon ze weer te draven (echt niet snel!) Ik nam gewoon heel zachtjes wat teugel op en bok, bok, bok... Boem de grond op. Ze bleef echt bokken tot ik eraf lag en dan ging ze rustig nog wat verder ronddraven en naar mijn dochter. Ze is dus niet opgewonden of er al bokkend zonder mij vandoor gegaan in volle galop.
    Ze heeft er nu onderhand volgens deze manier al enkele afgekegeld
    Niks mis met tanden of rug daar is al naar gekeken.
    Waarom doet ze dit nu? En hoe pak ik het verder aan? Stuur ik ze op heropvoedkamp want het wordt alleen maar erger.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: bokken tot ik (of iemand anders) er af ligt

als eerste wat versta je onder een heropvoedkamp?

en misschien moet je eerst even met grondwerk verder gaan totdat je echt het gevoel hebt dat de seven-games goed gaan en daarna het rijden weer oppakken.
    The darkest hour is befor it get light!!!

Jaaaa, geen wonder he! Je bent eraf gebokt, omdat je in eerste instantie al geen toestemming had om erop te gaan.
    JIJ had zin om te rijden (de vogeltjes floten, het zonnetje scheen) maar JE PAARD dacht ddar heel anders over (ze was al wat zuur).
    Jij heb je zin bij haar doorgedrukt, en dat heeft ze je laten weten ook.

Ik zou zeggen; eerst nog wat meer doorparelliën, level 2 pakket kopen en wat meer respect opbrengen voor de mening van je paard

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Klopt! Leer op je intuitie af te gaan en handel ernaar! Het is goed dat je haar zuurheid bemerkte, maar waarom heb je dat niet gerespecteerd dan? Nou lag je met je snufferd op de grond. Ben je nog wel helemaal héél? Dat is een heel belangrijke les die je ook aan je dochter door moet geven. Ga met een open mind heen en kijk hoever je komt! Ergens las ik: geduld is als je eigenlijk het gaspedaal vól zou willen intrappen, maar de motor tóch stationair laat draaien.
    Dus: niet Dareng moet naar een heropvoedingskamp, maar...... p'cies , dus op naar level2, succes hoor!!

Aangemeld
    Mar 2006

Laat al maar zitten. Ik haal net aan dat ik hier nieuw ben, juist begin met Parelli. En jullie gooien al bakken negatievekritiek over me heen. Ik weet nog geen kruimeltje van wat jullie weten. IK VRAAG GEWOON RAAD. Je kan zeker alle kritiek aan mij kwijt maar een beetje vriendelijkheid is niet moeilijk hoor.

Heropvoedkamp bedoelde ik gewoon naar iemand die heel goed is in NH en wil helpen haar meer zin te krijgen in het leven.

En ik vroeg ook niks van haar, ik wou haar iets geven. Een wandelingetje aan een lange teugel....
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Sorry, wilde het niet negatief brengen. Hoever ben je dan precies met parelli? Heb je al iets gelezen over hoe op te zadelen en wachten met opstijgen etc tot je toestemming hebt van je paard? Want dáár bedoelde ik het op aan te sturen. Als je geen toestemming krijgt van je paard, en je doet dan toch wat je in je gedachten hebt om te gaan doen, KAN het zijn dat je van je paard zo een reactie terugkrijgt.

Dus de reactie van je paard was eigenlijk heel logisch. Hoe verder je komt met parelli, hoe beter je je paard leert lezen (hoewel jij haar/hem nu ook goed gelezen had, hoewel je daar niet genoeg mee gedaan hebt) en daarnaar handelen. En soms, ja soms moet je dan besluiten om je paard weer weg te zetten en te respecteren dat ie geen zin heeft in jou, of wat jij van plan bent.

En jij zegt dat je hem/haar had willen belonen door een wandeling aan te bieden aan de lange teugel, maar daar had je paard gewoon een andere gedachte over..

Parelli doen, betekent niet je paard opvoeden. Parelli betekent dat mensen worden opgevoed, om goed te leren communiceren met hun paarden. Hoe verder je komt, hoe beter je dat snapt. Als je paard tegen je praat, kun je dat aanhoren (dat had jij vandaag ook gedaan), en vervolgens ga je ermee in gesprek. Je kijt of je - door te praten met je paard - hem op andere gedachten kunt brengen, en lukt dat niet, dan moet je dat respecteren.

Als een paard herhaaldelijk bokt om de ruiter eraf te krijgen, en ik begrijp dat dat bij jou paard het geval is, en er is niks lichamelijks aan de hand, dan probeert je paard iets te vertellen. Het is erg belangrijk dat je dat serieus neemt.

De opmerking van het heropvoedingskamp viel daarom een beetje verkeerd bij al degenen die hier gereageerd hebben (wij konden immers niet weten hoe jij die bedoelde), want wat Lila eigelijk wilde zeggen is dat niet het paard opgevoed moet worden, maar de mens in dit geval.. Dus; door je verder te verdiepen in je pakket, en lekker door te parelliën. Misschien kun je zelf op cursus gaan of zo? Dat was onze insteek op jouw reactie van het opvoedingskamp. Snap je het een beetje? Niet kwetsend bedoeld allemaal, maar proberen te verduidelijken..

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Volgens mij zijn alle adviezen hier positief bedoet hoor, je neemt ze misschien te persoonlijk op.

In ieder geval als je met parelli begint is het eerst altijd grondwerk, daarna pas het rijden...

En je paard snapt niet op jou manier dat je haar iets wilde geven,...
    always try to listen to what the horse has to say!

groetjes Elianne en nog heel veel succes en plezier op het forum
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Laat al maar zitten. Ik haal net aan dat ik hier nieuw ben, juist begin met Parelli. En jullie gooien al bakken negatievekritiek over me heen. Ik weet nog geen kruimeltje van wat jullie weten. IK VRAAG GEWOON RAAD. Je kan zeker alle kritiek aan mij kwijt maar een beetje vriendelijkheid is niet moeilijk hoor.

Heropvoedkamp bedoelde ik gewoon naar iemand die heel goed is in NH en wil helpen haar meer zin te krijgen in het leven.

En ik vroeg ook niks van haar, ik wou haar iets geven. Een wandelingetje aan een lange teugel....
    Ho sorry, niet boos worden!! Feitelijk reageren wij precies eender als je paard, toch! Je bedoelt het helemaal niet kwaad, dat begrijp ik ook goed hoor! Probeer de stappen in het Level 1 pakket netjes te volgen en leer dan spelenderwijs je paard goed "lezen". Dan zal het echt steeds beter gaan. Als je toestemming hebt om erop te klimmen, dan kan je heerlijke ritten maken. Het was er vandaag ook wel erg mooi weer voor, wel koud, maar zonnig! En dat je je paard niet echt weg wilt sturen dat begreep ik meteen hoor, daarvoor ben je er veel te gek op! Maar een keer les van iemand die al wat langer aan Parelli doet is misschien wel een idee, dat kan je een zetje in de rug geven. Komt gerust goed!

En nog een voetnoot van een ervaringsdeskundige, ergens eind level 2 begin level 3: ook al heb je toestemming om op te stijgen, wil dat niet zeggen dat je er niet alsnog afgebokt wordt!!!

Suus geeft altijd volledige toestemming voordat ik opstap. Suus kan ook giga bokken. 99% van de keren dat ze zo bokte, had ik volledige toestemming om op te stappen. En waren de pre flight checks OKEE.

Dus het is niet altijd zo simpel!

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Nou, dat geeft de burger weer moed

Aangemeld
    Mar 2006

OK, ik reageerde misschien wat te fel.

Trea: bedankt voor de uitleg nu snap ik het wat beter. Ik heb het boek van Pat besteld daar zal ik me alvast in verdiepen. Dan zeg ik misschien niet meer zo'n domme dingen in jullie ogen.

Haflingergek: Ik ben gewoon een beetje te Belgisch denk ik.

Ik dacht ze echt een plezier te doen met een uitstapje.

Ik ben nog maar aan game 3. en aan de YO-YO.

Ik had nog nooit gehoord van toestemming vragen aan men paard. Ik zal er in de toekomst (proberen) rekening mee te houden. Ze is echter bijna altijd zuur als ze van haar weitje (eten) weg moet. Dareng heeft namelijk een eetverslaving te verklaren uit haar verleden (das een ander verhaal).

Ze was niet zuur toen ik opstapte. Dat doe ik heel rustig net zoals het opzadelen en aansingelen. Ze had toen echt wel zin in het wandelingetje maar op haar voorwaarden. Ze wou alleen haar zin doen en draven (zo zag ik het he). Dat ging echter niet omdat de ondergrond niet goed was (bevrozen, met molshopen en putten) Ik wou haar gewoon beschermen tegen ongelukken. Ik vroeg dus gewoon zachtjes om te stappen. Maar op dat punt begreep ze mij niet of wou ze niet.
    Maar mijn logica zit duidelijk niet juist.

Dareng is een karakter dame en ik vraag me af ze me ooit de toestemming zal geven om te rijden. Of anders ik hoop dat ik ooit begrijp wat ze me zegt...
    Joni Bentley

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Dan zeg ik misschien niet meer zo'n domme dingen in jullie ogen.
    Je zegt geen domme dingen. Dat maak je er zelf van. Niet doen! Leren gaat met vallen en opstaan, lees het boek, volg de stapjes en probeer je verwachtingen los te laten. En als je vragen hebt, of je komt er niet uit: nou, dan kom je hier en kijk of je er al iets van vind in de topics. Zo niet, dan is het fijn als je je verhaal opschrijft, want wie weet kunnen we jullie een stukkie op weg helpen. Domme vragen bestaan niet hoor, we weten misschien niet altijd een antwoord?!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

Ik snap wel dat het met dit mooie weer ging kriebelen bij jou hoor mijn vriend had gister ook zo iets van wow met dit mooie weer kan je lekker buiten rijden... helaas dacht siets er wat anders over! gelukkig later wel toestemming om even in de bak er op te zitten... maar naar buiten was te veel van het goeie volgende keer beter he

Ze is echter bijna altijd zuur als ze van haar weitje (eten) weg moet. Dareng heeft namelijk een eetverslaving te verklaren uit haar verleden (das een ander verhaal).
    Owja siets heeft dit ook een hele tijd gehad... en geloof me het wordt echt minder na mate je verder komt met parelli!! echt waar!! het duurt lang, en bij siets is het nog niet weg (lastig ook met 8 jaar eet verslaving) maar het gaat bij ons ook de goede kant op!! en ook al heb je er nu een hard hoofd in het gaat beter als je het programma volgt!! (vooral L2 )
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hoi Rengeltje,

Ik heb even in je profiel naar de achtergrond van je paardje gekeken en petje af dat je hebt doorgezet en dat je nu ook de stap naar 'natuurlijk' (of hoe je het ook wilt noemen) trainen maakt.
    Nog los van de vraag of je wel of geen toestemming van je paard had om te gaan rijden is het niet zo heel raar dat ze aan het stuiteren is geslagen: de meeste paarden zijn met dit heldere maar koude weer een stuk frisser dan anders en hebben vooral zin in actie! Een rustig rondje stappen en genieten van het zonnetje zit er dan niet in. En het helpt dan wel als ze op het land staan, maar er zijn maar weinig paarden die zichzelf keurig de beweging geven die ze nodig hebben en als de frisheid in de lucht zit gaan ze alsnog.
    Het klinkt alsof jij het geluk hebt een behoorlijk slim, maar helaas ook een beetje een achterdochtig paardje te hebben. Ze heeft meer vertrouwen in zichzelf dan in haar mensen en dus doet ze waar ze zin in heeft...en komt daarmee weg. Om te voorkomen dat ze het bokken consequent als spelletje tégen de mensen gaat gebruiken zou ik echt zo snel en zo goed mogelijke alle seven games onder de knie proberen te krijgen, niet opstappen als ze niet echt en open met jou bezig is en afstappen als ze duidelijke eigen ideeën in het rijden gooit. En dat kan pas veilig als je de one-rein-stop (ORS) beheerst, dus gauw verder met je boekjes! En mocht je twijfelen: de ORS werkt echt! Maar wel vasthouden tot je paard toegeeft (zucht/kauwt/spieren ontspant).
    EVeel succes en hopelijk lezen we gauw je eerste succesverhaaltjes in dat deel van het forum.

Aangemeld
    Mar 2006

OK, ik kom er vanaf met wat nekpijn en een stijve bil. Er zijn ergere dingen, ook al ben ik geschrokken.
    Volgende keer beter luisteren naar signalen als ik ze dan al versta.
    Joni Bentley

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten