Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Help, ik weet echt niet meer wat ik moet voeren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Re: Help, ik weet echt niet meer wat ik moet voeren.

Ik wordt er gek van, die Structuurmix van equiral die hij nu krijgt (zie eerste berichtje) at hij in het begin goed, maar nu ik halverwege de zak ben, hoeft meneer het niet meer.

Lila heeft het over de Subli ponybrok. Dit heb ik even op internet opgezocht. (Subli ingetypt bij Google ) en toen zag ik iets over een samenwerking van Subli met de heer Leen Taal. Deze meneer wordt uitvoerig besproken op Paardnatuurlijk en er wordt ook voor deze meneer gewaarschuwd, dat nu juist Subli hiermee een samenwerkingsverband is aangegaan, vindt ik niet positief ! Ik zoek nog even verder !

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat heeft dat nou met de ponybrokken te maken? Ze hebben een voer proberen te ontwikkelen voor paarden met zomerexceem. Is alleen maar te prijzen dat Subli voor die kleine doelgroep iets probeert te doen, toch? En er zijn paarden die daar bij gebaat zijn, toch prima?
    Maar als je zegt dat hij het niet meer eet wat bedoel je dan precies? Dat de bak nog vol ligt als je de volgende voerbeurt er is?

Wanneer je voldoende hooi of kuil voert, kun je krachtvoer achterwege laten. Ik geef mijn paardje ook alleen een half handje graan om haar de Pavo Vital te laten eten, voor mijn gemoedsrust, alles zit erin wat ze nodig heeft. De graan geef ik omdat ze het anders niet blieft, madam

We hebben dinsdag Gerrit Zomer laten komen voor onze 5 paarden. Een DA die o.a. werkt via een antenne maar ook klassiek geschoold is... om een lang verhaal kort te maken, 2 van onze paarden hebben aangetaste organen.

Een van onze veulens heeft al zijn ganse leven diarree en sinds een dik jaar is dit verminderd omdat we geen krachtvoer meer geven.

Dit was echter niet voldoende want meerdere keren per dag mest hij nog steeds plat. Zijn blinde darm, pancreas, nieren, lever en botten zijn aangetast... wat zich uit in een doffe, stugge en lange wintervacht en diarree.

Hij krijgt binnenkort als de producten bij de apotheek binnen zijn een cocktail maar ons voedingsschema dat uitsluitend bestond uit ruwvoeders, groente en fruit, moet dus drastisch omgegooid worden.

Een paard dient immers een sober vezelrijk dieet te hebben en geen voeding verrijkt met suikers en dergelijke. Echter in bijna al onze ruwvoeders en andere paardenvoeders komt dit WEL voor omdat de paarden het dan liever eten. Uiteraard, laat een kind of wij als volwassene kiezen en wij verkiezen ook zoetigheden.

Kortom, bij ons komt nu alleen nog eiwitarm hooi, maiskuil, pure luzernebalen, horsedinner en stro binnen plus onze horselickx welke nog wel suikers bevat. Appelazijn en look blijven behouden maar alle tierlantijntjes die wij zo graag willen geven aan onze viervoeters om een of andere menselijke bizarre reden, laten we vanaf nu achterwege puur omwille van de gezondheid van de paarden.

owja, wij hebben ook arabjes!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Waarom de maiskuil haidi?

in de winterperiode geven we dit. Is een superruwvoeder, bevat zeer weinig eiwitten maar is heel energierijk en vormt een leuke afwisseling op de andere ruwvoeders.

Volgens sommige een dikmaker maar ik vind niet dat de onze er door veranderd zijn.

We geven dit sinds deze winter en volgend jaar zeker opnieuw.

Het wordt inderdaad vaak genoemd als dikmaker, vandaar ook de vraag

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Haidi, je bedoelt maïskuil neem ik aan? Dan valt de dikmaker wel mee, aangezien het dikmakend gedeelte zich voornamelijk in de korrel bevindt. In kuil zit de gehele stam en blad ook naast de kolven en korrels. Zo heb je dus een veel gevarieerder aanbod van voedingsstoffen. Overdreven veel voeren hiervan is weer niet zo gunstig voor de botten, met name van jonge, drachtige en zogende dieren, vanwege de Ca-P verhouding van 1:1 . Zolang je gevarieerd voert, heb je hier geen last van!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

ja, Jossie, had ik zo geschreven, hé op de eerste bladzijde

we geven in de winter sochtends en savonds 1 pak van 25 kg, elk paard telkens een 2,5 kg.

Ze krijgen dit met ander ruwvoeder aangeboden en eten gewoon dat wat ze op dat moment willen. Soms gaan ze halverwege opnieuw wat anders eten en komen na een uurtje weer terug.

We zijn trouwens heel erg tevreden van de kleine pakjes omdat de grote 300 kg verpakkingen vaak slecht worden of warm en dan is het risico hoog. Ik vertrouw het niet zo erg maar deze pakjes zijn op 24 uur op. Heel erg handig!

Onze paardjes zijn deze week uitgelezen en 2 van de 3 veulens zijn innerlijk volledig gezond verklaart! De andere weten we van wat het komt.

De maiskuil wordt daarom volgende winter zeker opnieuw aangekocht.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Wat apart zeg, 25 kg verpakking! Ook van 300 kg had ik nog nooit gehoord. Ik ben de standaard kuil gewend, vandaar dat ik me ook al afvroeg hoe je dit goed zou houden . Ik had al visioenen van een Haidi die naar de plaatselijke boer fietste met een karretje, het karretje vulde en dan weer terug reed !

Ik geloof het wel hoor, dat brok niet zo goed is voor bepaalde dieren en dat sommigen er echt veel last van hebben. Het fenomeen brok is tenslotte ook ontworpen als fast-food voor paarden. Als ik iedere dag fast-food nuttig, wordt ik er ook niet gezonder op!

Vroeg ik me alleen af wat de horsedinner is... De overige bestanddelen van jullie menu heb ik hier ook liggen, maar die heb ik niet en ken ik niet.

horsedinner is de kuil van Joppack, speciaal laag in eiwit en enorm gevarieerd in grassen voor paarden dus!

vacuum verpakt in baaltjes van 25 kg. Eens ze lucht getrokken hebben, kan je ze maar heel beperkt houden.

Maar we kopen alles in paletten aan en ik heb nog geen problemen gehad. Wel moet je ze voorzichtig vervoeren en stapelen.

Als je nog andere ruwvoeders kent, mag je altijd wat laten weten. Leren we weer wat bij!

Ja, alles is dus met suikerbereidingen vervaardigd, hé. We moeten echt gaan zoeken naar pure voeding. Reden van de suikers is dat het voor ons en de paarden aantrekkelijk is, hé... helaas

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Wat ik hier zo kan pakken is:
    * kuilgras, eerste snede, vroeg en laat
    * kuilgras, tweede snede, grof en fijn
    * kuilgras, derde snede, is vrij grof, maar vrij nat
    * ronde balen lucerne
    * ronde balen, zeer grof eerste snede beheersland
    * ronde balen, fijner, tweede snede
    * kleine baaltjes hooi, erg fijn
    * maïskuil van goede kwaliteit
    * stro, ik dacht tarwestro
    * graszaadhooi in grote balen

Daarnaast heb ik nog een grote hoop biersborstel liggen en big bags met graan (dacht tarwe korrels). Voersoorten genoeg dus, maar het merendeel is ongeschikt voor Kate en haar vriendin. Beide zijn haflingers en met name Kate kan niet goed tegen structuurarm voer.

Zij krijgen dus gras uit de ronde balen, helaas niet de tweede snede, die zijn mislukt. Ze zijn op de een of andere manier niet goed geconserveerd en dus wat muf. Hierdoor krijgen ze dus die andere van het beheersland. Ook af en toe gewoon hooi van een klein baaltje. Lucerne en maïs krijgen ze niet, zie de noodzaak er niet van in. Ze lijken het dan ook niet nodig te hebben. Dit menu vul ik aan met PAVO Vital (=suikervrij) en weidegang in de zomer en voor de winter krijgen ze slobber met gekookte lijnzaad.

De slobber bevalt op zich de dames goed (suiker hè), mij wat minder. Ik heb toch het idee dat ze er wat te snel van aanzetten en dat is niet de bedoeling.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Wat een luxe heb jij zeg !! Dat je zo je eigen ruwvoer uit kunt kiezen ! (en dit ook onbeperkt kunt pakken ! Bij ons zijn ze hier best streng in, wij moeten een extra plukje hooi altijd "pikken", als de staleigenaar even niet kijkt !)

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten