Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: [L1] At liberty beter dan on line?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    [L1] At liberty beter dan on line?

    Dat merkte ik vandaag dus weer met Blacky. Ik heb het idee dat het voor een deel aan mijn gestuntel met de stick en de leadrope ligt, en voor een deel aan het feit dat Blacky met bekleding ietwat humeuriger is dan bloot (kleine nudist dat hij is ), maar het valt me steeds weer op. Niet alleen bij het oefenen van dingen die we al kennen, maar ook bij het aanleren van nieuwe oefeningen.

    Vandaag wilde ik de yoyo bijvoorbeeld wat opleuken door over een balkje te yoyo-en. Aan de leadrope ging dit redelijk matig (veel bochtjes van 90 graden en dan langs de balk achterwaarts weglopen - ook erg knap, maar niet de bedoeling) en op een gegeven moment heb ik het ding dan maar over Blacky's rug gegooid en zjn we het zonder gaan proberen. Resultaat: Blacky dartelde vooruit en achteruit over de balk. Zelfde voor het sideways. Blacky doet het met leadrope ook wel, maar zodra de leadrope eraf is, gaat het vele malen vloeiender, volgens mij omdat hij zich dan pas echt op mijn houding richt en minder op het touw let. Dat geldt voor zowel met als zonder balk. Squeeze game idem dito. Omdat Blacky de twee wendingen om zijn as aan het uiteinde van de squeeze steeds ongelijk heeft, haalde ik vandaag het halster maar af en zijn we het zonder muur/hek gaan proberen. Met als resultaat dat Blacky dat ongeinspireerde flauwe bochtje vervangt door kaarsrecht langs mij lopen net zolang als ik het zeg, draait dan om de as en houdt halt...

    Merken anderen dit ook tijdens de training? Dat het aanleren of herhalen van oefeningen zonder touw beter gaat? Het kan volledig aan mijn gebrek aan coordinatie en daardoor eigen concentratie liggen, maar ik weet zeker dat ik hem er niet fysiek mee in de weg zit. De leadrope heeft namelijk altijd een boog en staat nooit aan. Zelf begin ik langzamerhandeen beetje te denken dat het wel eens zou kunnen zijn dat Blacky zich teveel af laat leiden door dat hele lange witte touw dat overal en nergens rondslingert. Bij het werken aan een gewoon halstertouw (wat ik deed voordat ik de echte leadrope kreeg) had ik het probleem namelijk niet. Misschien kan ik hem eens ruilen met mijn vriendin die een donkerblauwe heeft... Wat is jullie idee hierover?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  2. #2
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Jouw paard is miljoenen waard

    Ik droom er nog van om met men paard alles at liberty te doen
    Horses and Live, It's all the same to me...

  3. #3
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Ja lijkt me heel leuk dat je paard alles at liberty doet maar je moet het ook online kunnen. Wees er nog niet te kritisch op. Doe gewoon alles rustig online tot het wel goed gaat. Wat je kan doen is als het echt niet lukt naar liberty gaan, terug on line proberen enz...
    Misschien is het een goed idee om jezelf eens te filmen tijdens on line en liberty, daarna vergelijken.

    Veel succes!
    XxxJolijn

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Hoop dat Jossie dit leest, want zij heeft dit volgens mij precies zo, met Kate! Hoop dat ik het goed samenvat, maar ze heeft toen ontdekt dat Kate wel dingen on-line wil doen, maar dan wel met een heel duidelijk doel, anders zag Kate het nut er nÃ*et van in!

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Filmen is inderdaad een goed idee! Dat gaan we over een week of twee sowieso eens doen (heb al een vriendin met camera geronseld), maar dan zal ik het eens met en zonder leadrope doen om inderdaad te kunnen vergelijken.

    Ik heb zelf ergens het idee dat Blacky oefeningen met lijn beschouwt als 'nu moet het', en oefeningen zonder lijn als 'nu mag het'. Bij de squeeze game over een hindernis (boomstam tot halverwege zijn bovenbeen) gaat het er on-line echt pootje voor pootje overheen, at liberty wil er ook nog wel eens een echte sprong tussen zitten. Het is wel alsof de lijn een soort automatische opposite reflex oproept: als Blacky los staat en ik beweeg mijn wijsvinger tegen mijn duim, dan gaat hij achteruit voor de yoyo. Aan de lijn ook wel, maar daar wil het nog wel eens begeleid worden door enige aarzelingen, jeuzelingen en treuzelingen... Hij doet het allemaal wel, maar de sjeu ontbreekt een beetje.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  6. #6
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hoop dat Jossie dit leest, want zij heeft dit volgens mij precies zo, met Kate! Hoop dat ik het goed samenvat, maar ze heeft toen ontdekt dat Kate wel dingen on-line wil doen, maar dan wel met een heel duidelijk doel, anders zag Kate het nut er nÃ*et van in!
    Ik lees !

    Kate weigert in alle toonaarden oefeningen aan een touwtje te doen en al helemaal geen doelloos geneuzel. Ofwel, zo de games "droog" oefenen en Kate komt steigerend op me af. Ga ik een stukje lopen met haar en drive ik haar opzij, procupine ik haar een hekje door of yo-yo ik haar van het gras op en neer, allemaal geen probleem. Zo lang de oefeningen maar een doel hebben, wil ze haar best doen, ook on-line. Het liefst is ze @liberty en dan gaat alles op fase 1, maar dat vind ik geen verstandige optie als er allerlei groot materieel rondrijdt.

    Ik maak me er niet druk meer om, dan maar geen Parelli volgens de boekjes. Kate en ik doen Parelli, maar op z'n Kate's op onze eigen voorwaarden.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #7

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Blijft geweldig leuk om te lezen Jossie, moest ook meteen aan jou denken bij dit verhaal. Superpaardjes zijn het!

    May the horse be with you!

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Kate weigert in alle toonaarden oefeningen aan een touwtje te doen en al helemaal geen doelloos geneuzel. Ofwel, zo de games "droog" oefenen en Kate komt steigerend op me af. Ga ik een stukje lopen met haar en drive ik haar opzij, procupine ik haar een hekje door of yo-yo ik haar van het gras op en neer, allemaal geen probleem. Zo lang de oefeningen maar een doel hebben, wil ze haar best doen, ook on-line. Het liefst is ze @liberty en dan gaat alles op fase 1, maar dat vind ik geen verstandige optie als er allerlei groot materieel rondrijdt.

    Ik maak me er niet druk meer om, dan maar geen Parelli volgens de boekjes. Kate en ik doen Parelli, maar op z'n Kate's op onze eigen voorwaarden.
    Yep, dat herken ik helemaal! Weliswaar heeft Blacky al lang geleden geleerd dat steigeren absoluut not done is en dat er subtielere manieren zijn om mensen te manipuleren, maar hij laat toch heel duidelijk merken wat hij wel leuk vind en wat niet... En inderdaad kan ik bij Black ook niet de Seven games op volgorde uit het boekje doen, dan wordt hij zeer humeurig en heb je de ene keer fase 1 nodig en vervolgens fase 4. Zodra het touw er dan vanaf is of het is duidelijk iets anders is (wow, hier ligt een balkje onder mij! ) en hij de grijze cellen weer aan het werk kan zetten, wordt hij echter direct weer super enthousiast.

    Dus inderdaad gaat het bij ons ook niet helemaal volgens de boekjes, wel met de boekjes als richtlijn maar dan soms op een andere manier aangeleerd, en soms via een andere methode. Bij Black werkt het het best om tijdens het aanleerproces niet meer te gebruiken dan fase 1 of 2 en gewoon direct te belonen voor een goede reactie. En veeeel stemhulpen gebruiken. Dan is het een pony met afstandsbediening. Maar ik ben blij dat anderen dit ook wel herkennen in hun beestjes.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  9. #9
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Ik heb zelf ergens het idee dat Blacky oefeningen met lijn beschouwt als 'nu moet het', en oefeningen zonder lijn als 'nu mag het'.

    Blacky... of jij misschien?
    Wellicht verandert er iets in jouw uitstraling/lichaamstaal wat Blacky oppakt zodra jullie At Liberty gaan doen?

    Wel heel leuk om te lezen dat Blacky het zo goed doet At Liberty! Zo zie je maar weer, Blacky trekt zich niets aan van de boekjes hihihi
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re: [L1] At liberty beter dan on line?

    Nu moet ik toegeven dat ik zelf het in de bak oefenen van on-line gebeuren toch wel verschrikkelijk irritant vind... Niet alleen omdat het zo dubbel is (er zit toch een hek omheen en hoewel dat dan niet roundpen-vormig is circelt Blacky zo ook gewoon netjes om me heen) maar ook omdat onze bak een houtsnipperbodem heeft waardoor het touw veel weerstand geeft als het over de grond sleurt.

    Ik werk het liefst buiten de bak op de zandoprit - en daar dus wel met touw en dat vind ik ook helemaal niet erg omdat dat gewoon prettig werkt. Maar ook daar merk ik dat Blacky de oefeningen beter meespeelt als ik het touw gewoon om zijn rug wikkel en overal net iets scherper op reageert, terwijl ik het daar toch juist met lijn prettiger vind werken omdat het zand niet aan de leadrope haakt en zonder lijn de openbare weg toch wel erg dichtbij is...

    Dus er zit zeker een kern van waarheid in, maar daarnaast zit er volgens mij ook een vrij geestje in Blacky dat touwen shetlanderonwaardig vindt of iets dergelijks
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •