Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: sidepull of touwhalster?

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

sidepull of touwhalster?

Ik heb Stoffel nou 3 keer kort bereden met sidepull, in het begin moest hij erg wennen aan de druk op zijn neus en het sturen hiermee.
    als ik links wou, ging hij rechts, stoppen was bij hem doorlopen enz.
    Nu ben ik al zo ver om kleine seintjes te geven en en met mijn zit en stem te rijden.

Maar heb gemerkt dat als hij in paniek raakt geen melding meer heeft die druk op zijn neus en er dwars door heen loopt.

Helaas heb ik geen mogelijkheid tot een bak of weiland (ik heb een klein stukje af gezet tot roundpenn, maar dit is te klein om in te rijden)
    Dus de enige mogelijkheid die ik heb zijn de bossen en een rutige wijk met veel kronkel weggetjes (wel ideaal om het sturen onder je knie te krijgen

Wat is nou prettiger sturen en stoppen voor zo'n paard? (wacht nog op mijn touwhalster )
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: sidepull of touwhalster?

Ik begrijp je vraag niet goed Wil je graag weten hoe je je paard makkelijker kan trainen in het sturen of stoppen, of wil je onze meningen weten over touwhalster vs sidepull??

Ik las ergens anders dat je goed met je paardje overweg kan, en veel samen weet te berijken. Dan lijkt me een sidepull helemaal niet nodig, gezien deze een stuk sterker inwerkt dan het touwhalster, maar even veelzijdig is.

Ik weet niet hoe je met je paard rijdt (western, parelli of whatever) maar met de meeste bitloze optomingen wordt gebruik gemaakt van de one rein stop wanneer je paard niet reageert op zit/kleine teugelhulp. Dat hij eerst nog door de druk loopt is niet erg, dan buig je hem gewoon in. Als hij de link legt tussen Druk-inbuigen-stilstaan dan zal het kwartje wel vallen en is het inbuigen niet meer nodig.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Er zaten inderdaad meerdere vragen in mijn verhaal.

Ik rij mijn paardje vooral rechtuit en alleen maar buiten, tja .. hoe noem je dat.
    Maar voornamelijk met bbp en hopelijk over een maand of 2 met barefoot.

Maar het is zeker een goed idee om stilstaat de one-rein-stop te gaan oefenen.

Ik neem aan dat je met inbuigen bedoelt dat hij zijn hoofd naar je toe went?

Maar wat ik uit jou verhaal begrijp is dat de sidepull dus scherper inwerkt dan een touwhalster?
    Ondanks de dikte van een neusriem?
    Mijn sitepull heet 2 dikke "lasso touwen om zijn neus.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Touwhalster is duidelijker voor een paard dan een sidepull. En het is ook veelzijdiger vind ik, je kan ermee wandelen, grondwerken, rijden, etc.
    Op Paardnatuurlijk hebben ze een test gedaan naar bitloze optomingen, voor mij werd er toen het een en ander helder.
    Een touwhalster en een bosal kwamen als best uit de bus met het minste 'ruis' Maar voor een bosal is toch weer wat oefening nodig en zeker om te beginnen zou ik een touwhalster nemen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vertrouw het artikel van frans alleen niet. Het gaat om 'trekken of niet trekken'. Het onderzoek gaat niet verder dan dat, maar ik hoop toch dat de ruiterhand meer te bieden heeft Release en feel, deze aspecten zitten dan weer in hĂșn 'ruis' van het onderzoek.

De banden van de sidepull zijn wel wat breeder dan een touwhalster, maar ze zijn ook erg hard. Daarnaast heeft het touwhalster duidelijk fases. Wanneer het gewicht van de teugelbevestiging versplaatst onder het hoofd tijdens sturen, voelt het paard alleen nog maar het touwtje van de neuslus tegen de zijkant van het hoofd duwen. Je hebt dan nog helemaal geen teugelcontact, maar je kondigd deze al wel aan en veel paarden die goed worden gereden op touwhalster, hebben niet meer nodig.

Inbuigen is idd de nek flexen naar 1 kant.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

De release is beter met touwhalster en idd als er geen druk op zit voelt het paard het ding amper om zitten. En zoals ik al zei vind ik het touwhalster vooral ook ideaal vanwege het gebruiksgemak, je kan er alles mee
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten