Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Klein vraagje

  1. #1

    Klein vraagje

    Hoi,
    Ik had even een klein vraagje over hoeven.. naja ik weet dus dat je met NBhoefjes over de weg zou kunnen galopperen en met ijzers kan dat absoluut niet. Dat weet ik. Nu word wim 'normaal' bekapt (helaas wel) ze heeft harde bikkelhoeven en omdat we veel over de weg rennen zijn ze ook kort genoeg.. maar hoe zit dat nou met op de weg galopperen en normale hoeven, ja of nee?
    En waarom ik dit vraag, als ik in het land rijd en we zijn aan het galopperen dan is er midden in het land een betonweggetje en daarvoor zit ik wim nu steeds terug te nemen in draf, maar zouden die 1 Ã* 2 passen in galop kunnen te ja of te nee?

    Bovendien maak ik weleens een klein ritje op de weg en dan gaat er weleens een pony mee, waarop de kinderen daar rijden. Als ik dan stevig wil doordraven moet dat kleintje in galop en aangezien de berm soms écht te klein is gaat hij soms op de weg galopperen (onbedoeld)
    Tja. Ik wacht in spanning af op het antwoord.
    Groetjes Nienke

  2. #2

    Re: Klein vraagje

    Met onbeslagen hoeven kan je alles doen wat je pony leuk vind.
    Lekker he!!

    Zonder ijzers hebben de hoeven gevoel en voelt je pony zelf aan wat hem pijn doet en wat niet.

    Het galopperen over straat en draven trouwens ook, geeft ongewenste trillingen bij beslagen voeten (door de ijzers). Dat is de reden dat het niet goed is.

    Als de hoeven van jouw pony lekker kort zijn: laat ze maar zo blijven, en dat beriek je door veel te draven en galopperen over harde ondergrond. Daar wordt de wand mooi kort van, en gaan de straal en de zool meedragen. En dan lijkt het heeel erg op natuurlijk bekappen.

    Dus: gewoon doen!
    Wel luisteren naar wat je paard je vertelt

  3. #3

    Re: Klein vraagje

    Nou ik heb het vandaag even getest.. wim had eerst zoiets van *Huh, dit mag nooit, nienke je doet het fout!* Dus ging ze maar zsm draven omdat ze wss dacht dat ik dat bedoelde. Even teruggenomen en aandraven en dit keer duidelijk 'Ja!' en aansporen en mevrouw galoppeerde over de weg. Hoera!
    Helaas vond ze dat zo leuk dat ze dacht dat we de hele weg naar huis moesten galopperen..ach ik heb gewoon even gewacht totdat ze moe werd. Nou en toen maar omgedraaid, nog een keer aanzetten tot galop en dit keer ging het goed, nog beter dan in de bak of in het land
    Hoefjes zijn even flink bijgesleten

    Bedankt!

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Sint Michielsgestel
    Berichten
    401

    Re: Klein vraagje

    Ráka is ook onbeslagen en heeft keiharde hoeven. Toch merk ik dat ze het niet fijn vind om op de weg te galopperen. Dan zegt ze gewoon 'nee' en walst naar de berm, om daar het gevraagde alsnog uit te voeren.
    Dus gewoon luisteren naar je paard, zij voelt het, wij niet
    Groetjes Eline
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

  5. #5

    Re: Klein vraagje

    Hmm.. volgens mij ben ik dan aardig aan het luisteren, wim wil alleen in de berm stappen (ook al niet vrijwillig, maar als er een auto aankomt sta ik liever in de berm ) Als ik ga aandraven dan gaat wim meestal meteen de weg op, dus nu rijd ik daar ook het meest.. scheelt weer wat voor de hoefsmid
    Groetjes Nienke

  6. #6

    Re: Klein vraagje

    Oh oh.. wim had vandaag een soort los flapje hoef (niet brokkelig, of mss ook wel) volgens mij komt dit door het galopperen over de weg, heeft ze nog nooit gehad. Het is aan haar voorhoef, aan de zijkant in het midden van de hoefwand. We hebben maandag weer even over de weg gegaloppeert, was in totaal geloof ik 200m, gister was ik er niet en ik weet niet of het na het rijden al los zat.
    Is dat losse stukje erg? Het is ong. zo groot als een mensenoog, of nog kleiner. Ik wil het eraf scheuren maar haar hoeven zijn nogal hard, na 15min. weken niks verandert en ik had geen mesje bij me. Kan ik dit laten zitten of eraf hakken? Ik ga morgenochtend er anders wel even een foto van maken, 'k vind het wel raar hoor

    Ze ging vandaag trouwens ook meer in het gras lopen, nadat ik haar erin had gestuurd omdat er een auto aankwam bleef ze er heel relaxt in lopen, terwijl ze anders altijd meteen de weg weer opstormt als ik haar zelf kiezen laat. Ik heb haar daar dus ook in laten lopen en heb er verder niet gedraaft of gegaloppeerd.

    Trouwens uh.. als ik morgen een foto ervan maak dan laat ik de onderkant ook meteen even zien, ik heb het idee dat die straal van haar niet voldoet aan de normaal-bekappen-manier, mss hebben we wel een slimme hoefsmid en anders ben ik dom

  7. #7
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Klein vraagje

    Mijn shettie wordt ook traditioneel bekapt. Toch galoppeer ik niet met hem over de verharde weg. Ook met de wagen gaan we de berm in als we een galopje trekken. Onze berm is gelukkig erg breed en vlak, zodat we daar geen problemen mee hebben.

    De losse flapjes, daar hebben wij nog wel eens last van als we een flinke rit voor de wagen gedaan hebben. Na de rit loop ik even met een rasp de hoef langs op dit soort uitsteeksels, zodat hij zich er niet aan kan verwonden. Sunny heeft een afwijkende beenstand, en wil dus nog wel eens met zn ene hoef zn andere been raken.

    Groetjes, Lacuna

  8. #8

    Re: Klein vraagje

    Jaa dat wilde ik ook zeggen Wannabe: niet eraf trekken, maar even vijlen/raspen. Waar blijven de foto´s??

  9. #9

    Re: Klein vraagje

    flapje was de dag erna opeens verdwenen.. foto's heb ik wel gemaakt trouwens maar staan op de andere computer, morgen dan maar

    Ik ga morgen met een ander meisje een buitenritje maken en zij galoppeert naar eigen zeggen erg veel.. dus dat zal wat worden
    Heeft straks geen hoeven meer over
    Donderdag wilde ze trouwens weer het liefst op de weg, dus ik denk dat ze nergens last van had. Bij ons zijn de bermen wel breed, maar wel met ongelijke kuilen hier en daar en het loopt schuin af, dus dat vind ik zelf ook niet echt fijn om in te galopperen.

    We hebben trouwens geen vijl volgens mij, zal eens aan de eigenaar vragen.. en anders is de pinpas snel gevonden
    Gegroet

  10. #10

    Re: Klein vraagje

    succes!

  11. #11

    Re: Klein vraagje

    Oke hier de foto's.. heb alleen een foto van de voorhoef gemaakt, let niet op haar sokken, de schaar heeft een eigen willetje



    Edit,
    Vandaag even betere foto's van haar (voor)hoeven gemaakt, ziehier

    en

    en de andere hoef


    Er zitten aan beide hoeven een los stukje straal wat dan afgesleten is maar nog aan 1 puntje blijft hangen.. hoe kan ik die het beste weghalen?
    En wat vinden jullie van d'r hoeven?

  12. #12

    Re: Klein vraagje

    Hallo Wannabe,
    als ik zo de foto's zie lijkt het nog niet erg op NB. De hielen zijn nog aan de hoge kant en teveel steunsels en de stralen zouden beter ontwikkeld kunnen zijn. Omdat je zoveel over de verharde weg rijdt (goed voor het hoefmechanisme) kan je met een vijl de hoefwanden netjes rond werken. Maar ik raad je aan eerst een cursus natuurlijk bekappen te doen, bij wie dan ook.
    Ik heb ook maar een cursus NB gedaan dus zie maar wat je met dit commentaar doet

    Groetjes Annemieke
    Kijken met je handen!

  13. #13

    Re: Klein vraagje

    Ik ben het hier wel mee eens. Let erop dat de straal meedraagt Wannebe. Dat is een (belangrijk) deel van de schokdemping
    Eventuele losse stukjes van de straal, kan je gewoon met een keukenmesje lossnijden.

  14. #14

    Re: Klein vraagje

    Ik heb voor als voorbeeld een vóórhoef van Enya geplaatst. Je kent de benamingen van de hoefonderdelen?
    De hielen ofwel verzenen zijn laag. Ter vergelijk; jouw paard heeft hoge "hakken" (hielen dus), waardoor er teveel druk op de achterkant van de hoef komt.

    Deze hoef wordt gedragen door;
    1) straal
    2) hoefwand
    3) buitenste randje van de zool.
    De steunsels (randjes die naast de straal lopen, worden weggehaald (net zo diep als de zool, zodat er géén randje meer is, hier mag namelijk geen gewicht op drukken omdat het interne weefsels beschadigt)

    Doordat de hoef natuurlijk bekapt is, kan de straal zich flink ontwikkelen, zodat hij zijn taak goed kan uitoefenen (schokdemping)

    Doordat de hoef natuurlijk bekapt is en het hoefmechanisme optimaal gebruikt wordt, wordt de hoef gezond. Dit kan je zien op de eerste foto, je ziet dat de zool een natuurlijke holling heeft (dit wordt in tegenstelling tot een "gewone" bekapping, NIET hol gesneden). Het is de bedoeling dat door het gezonder worden van de hoef, het hoefbeen zichzelf hoger optrekt in de hoef. Dit proces duurt een aantal maanden tot 2 jaar, na het beginnen met natuurlijk bekappen.

    Deze hoef wordt nu 10 maanden natuurlijk bekapt, en is nu qua vorm, en gebruik (in het begin liep Enya gevoelig op stenige ondergrond) optimaal ontwikkeld.


    Holgetrokken zool. (natuurlijk proces, dit was in het begin NIET het geval)


    Dit was dezelfde hoef een aantal maanden geleden. Let op de holling - of liever gezegd het ontbreken van de holling - van de zool. Ook de straal is hier nog niet goed ontwikkeld, en de hielen zijn nog niet op de laagste stand. Let ook op de vorm en de grootte van de hoef (vergelijk maar eens met de foto hieronder). Deze hoef is ovaler en kleiner. Dat komt doordat de hoef nog gecontraheerd (samnegeknepen) is, waardoor het hoefmechanisme nog niet optimaal kan werken. Op de volgende foto heeft de hoef zich "geopend" en knijpt en knelt nergens meer de interne weefsels af.





    Hielen/verzenen zo laag als mogelijk is, ZONDER in de zool te snijden. Gedurende het holler worden van de zool, is het mogelijk met iedere bekapping - dus iedere week - een stukje lager te gaan in de hielhoogte.
    De zool trekt hol, omdat deze aan het hoefbeen vastzit, en het hoefbeen zich optrekt.




    Brede goed ontwikkelde straal, die zijn functie (schokdemping, groeiorgaan voor de hele hoef) optimaal kan uitoefenen.
    De hoefwand wordt even kort als de zool gevijld, zodat er nergens een randje onderuituitsteekt. Zo dragen alle delen gelijkwaardig het gewicht.

    Ik hoop dat je nu een beetje het verschil snapt, tussen natuurlijk bekapte hoeven en "gewoon" bekapte hoeven.

  15. #15

    Re: Klein vraagje

    Trea, het lijkt of die hoeven gestrasserd zijn, of in elk geval verder uitgesneden dan NB. Heb je toch de stap gewaagd iets verder te gaan? Ze zien er goed uit nu!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •