Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

  1. #1

    Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Hai,
    Tja, ik dacht dat alle parelliërs gewoon met touwhalster rijden, maar zoals ik hier inmiddels wel gezien heb word er ook met andere dingen gereden, ook al is het bijna altijd wel bitloos.
    Mijn vraag dus, waarom kiezen jullie/diegenen voor iets anders dan touwhalster?
    Volgens mij klink ik nu als een boycotter van alles behalve het touwhalster, dat valt mee hoor.. ben alleen (iets te) nieuwsgierig
    Gegroet, Nienke

  2. #2
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Omdat het touwhalster te veel op een neer schuift bij wat ik doe (dressuur dingen). Wanneer ik buiten rijd of niets bijzonders doe gebruik ik gewoon mn touwhalster hoor

  3. #3

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Ik wil straks ook weer meer dressuurdingen doen, ik rij nu alleen maar voltes en overgangen en verder niks.. oke ben nog niet eens goed met parelli begonnen (hopelijk deze week.. )

    Waarmee rijd jij?

  4. #4
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Met een bosal.. maargoed ik reed voor mijn Parelli-touwhalster periode al met bosal Dus voor mij is alles wat ik ook doe best logisch zonder bit

  5. #5

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Ik ga mss dan ook voor bosal kiezen, 'k vind hem wel duur en we zullen toch eerst maar met level1 dus touwhalster moeten beginnen, maartoch, over een tijdje (jaartje ) ga ik ervoor.

    Nog meer ervaringen met de bosal? Heb ook gehoord dat het nogal wat oefenen is..?
    Naja volgend jaar duurt tenslotte nog een jaar

  6. #6
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    59
    Berichten
    6.570

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Als je goed met een touwhalster kunt rijden, op een lang teugeltje kun je ook met een bosal rijden. De bosal komt voor mijn gevoel iets verfijnder door als een touwhalster, dus nog iets preciezer.
    www.crystal-carving.com

  7. #7
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Het is hier op het forum wel vaker genoemd, maar wil je echt alles van de bosal weten kijk dan eens bij Claudia Rosel, de kenner van Nederland in mijn ogen
    http://www.slidinghorse.nl

    En een bosal is wel aan de prijs, maar met een goede doe je ook supersuper lang!
    Ik heb de mijne tweedehands gekocht (van Claudia) en hij is nog steeds, na 5 jaar, in uitstekende staat.

  8. #8
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Ik rij ook met touwhalster en sidepull.
    het nadeel van een touwhalster vind ik dat hij niet genoeg vrijheid heeft bij de neus als ik mijn teugels los heb hangen.
    Ik heb vrij lichte touwteugels met kleine clipjes eraan.

    Nadeel van sidepull is dat deze sneller gaat schuiven.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  9. #9
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Ik rij met touwhalster of bit. Het is niet zo dat parelliers 'bijna altijd bitloos' rijden als ze geen touwhalster meer gebruiken Het bit komt juist voor in het programma!

    In de bak rij ik tegenwoordig met bit. Ik wil een beetje dressuurdingetjes doen. Ik (/wij) zijn uitgekeken op de veelzijdigheid van het touwhalster in een saaie omgeving zoals de bak. We deden elke dag het zelfde en ik vond het rijden niet meer zo leuk. En gebrek aan motivatie bij mij zorgt voor een gebrek aan motivatie bij mn paard.

    Buiten zal ik wel gewoon met halster rijden. Of misschien ook wel eens met bit, als het goed gaat. Het is ook leuk om buiten wat dressuur te doen.

    Over een paar dagen heb ik mijn eerste normal dressuurles. Ik vind dat ik toch foutjes ga creeeren als ik met 'close contact' rij zonder goede coaching.

    Verder accepteerd mijn pony het bit heel goed. Ongekend - want hij is nooit goed ingereden met bit en in mn pre-parelli tijd was het bit toch vooral de handrem in 'oh-no' situaties. Nu na al die voorbereiding met het halster hebben we een basis waardoor we samen die slechte periode zijn vergeten en alleen maar progressief bezig zijn. Vind het heerlijk.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  10. #10

    Re: Touwhalster, waarom kiezen voor iets anders?

    Hmm.. interesting!
    Ik was al bijna van plan namelijk om het hoofdstel aan de andere verzorgsters te geven, maar ik kan 'm dus beter nog een keer extra invetten dus

    Ik heb in m'n buurt een beetje gezocht naar mensen die met bosal reden en 'zelfs' op de manege gevraagd.. maar volgens mij is er niemand. En zonder redelijke begeleiding wil ik er niet mee gaan rijden, het lijkt me een beetje eng dan eerlijk gezegd, ik vind 'm ook niet echt goedkoop dus dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik 'm goed gebruik.

    Ik blijf iig lekker bij m'n (straks nieuwe, hippe!) touwhalster en anders lekker niks
    Gr Nienke

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •