Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: brok of muesli?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

brok of muesli?

De voerton is weer bijna leeg, dus we moeten onderhand weer nieuw halen... Ik voer op dit moment ijslanderbrok, van St Hippolyt. Maar die is er ook in muesli~vorm, en in oude~paardjes~muesli vorm.
    Brok is heel handig met klickertraining (ben ik niet super actief mee, maar voedselbeloning kan in sommige gevallen heeeel waardevol zijn!)
    Muesli vind ze volgens mij wel lekkerder, oude~paardjes~muesli is ook geen slecht idee gezien haar leeftijd.
    Mijn gevoel gaat uit naar muesli, maar brok is wel handiger... allebei dan?
    Volgens mij is de samenstelling hetzelfde, alleen oude~paardjes~muesli is meer geschikt voor oudjes als Ráka, hoewel haar gewicht en gebit goed is.
    Wat denken jullie? In welke zin is muesli beter? En brok?
    Groetjes Eline
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: brok of muesli?

Een student van Silverlinde zei mij ooit eens dat in brok alles zit. Maar omdat mensen muesli zelf smakelijker eruit vinden zien, geven ze dat vaak.
    Ik voer zelf muesli .
    Verder ken ik ik zo niet alle verschillen helaas.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Brok is inderdaad een compleet voer, maar ziet er voor mensen niet aantrekkelijk uit. Hiervan maakt de fabrikant dankbaar gebruik door muesli's te ontwikkelen met dezelfde inhoud maar met voor mensen een smakelijk aanzicht. Voor je portomonee is brok dus beter !

Bij grote voerleveranciers kun je vaak zelf op de zakken kijken wat erin zit, dus de gehaltes ruw vet, ruw as, ruw eiwit etc., maar ook de componenten van het voer (melasse, maïs etc.). Je zult zien dat er weinig verschil zit in de inhoud, behalve dat bepaalde muesli's misschien wat dinkel, lucerne of bepaalde olieën bevatten. En of dat alleen een reden is om muesli te kopen?

Volgend jaar ga ik ook eens bekijken of Kate, die alleen slobber lust, niet ook geweekte brok lust. Als brok geweekt is, heeft het dezelfde consitentie als slobber, maar wel zonder de maïsvlokjes enzo. Die zitten immers al in de brok verwerkt!

Voor een ouder paard die brok gewend is, zou ik gewoon oudere paardjes brok halen. Tenzij je op de zakken muesli iets ziet dat voor oudere paarden een absolute meerwaarde heeft. Pas alleen op bij muesli met de hoge gehaltes aan eiwitten en suikers, zeker bij een sober ras als een IJslandertje. Succes met het maken van een keuze!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rakeltje
    Brok is heel handig met klickertraining (ben ik niet super actief mee, maar voedselbeloning kan in sommige gevallen heeeel waardevol zijn!)
    Daar hoef je je hele voer niet voor te veranderen, dat kan ook met stukjes wortel/appel. Ik geef zelf voor de snack en beloning kruidensnoepies. Vinden ze zálig!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt voor de reacties.
    Ik denk dat de inhoud ongeveer hetzelfde is, dus dat zou toch naar bij-brok-blijven neigen.
    Vandaag met staleigenaar over gehad, aangezien elke dag de strontjes uit de wei worden gehaald heeft zij de voorkeur aan brok. Omdat in musli veel onverteerde stukjes zitten, gaan de kraaien daar in graven en maken ze van 1 drop een vierkante meter rotzooi. Dat is/was de rede om tot nu toe brok te voeren.
    Afijn, ik zit nog steeds in dubio, en ik zal dit weekend moeten beslissen omdat paardlief waarschijnlijk anders over een weekje of 2 zonder eten staat... hihi...
    Groetjes!
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Bladwijzers

Forum Rechten