Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en zit met iets waarover ik graag (liefst positieve) ervaringen van anderen zou willen krijgen.
Ik heb een 8-jarige zelfgefokte IJslandse hengst. Ik zag hem voor het eerst toen hij net geboren was en net op z'n benen stond en voelde onmiddellijk een onverklaarbare 'klik' met hem en dacht 'dit wordt helemaal mijn paard, mijn rots in de branding'. Het was van het begin af aan een zeer gevoelig, maar ook zeer respectvol paard met een gouden karakter. Ook nog eens zeer talentvol, en om die reden uiteindelijk op de hengstenkeuring voorgebracht en ook goedgekeurd. Ik heb hem trouwens zelf ingereden en dat ging allemaal goed. Ik deed het met veel beleid, steeds goed nadenkend over de volgende stap, juist vanwege zijn grote gevoeligheid. Ook buiten rijden was geen probleem, hij gedroeg zich keurig. Het trainen voor de keuringen hebben we overgelaten aan een goed bekend staande trainer, die hem ook met succes 3 achtereenvolgende jaren heeft voorgebracht op de keuringen, tweemaal aan de hand en de laatste keer onder het zadel. Alleen was de hengst iedere keer dat hij weer thuis kwam van een paar maanden training, overal bang voor en soms ook gewoon eng om te rijden, schrikachtig en explosief. In de loop van het jaar werd hij dan wel weer meer ontspannen en gemakkelijker te rijden, maar als hij dan weer naar de trainer ging was hij dáár weer heel moeilijk te rijden. De trainer kreeg dat dan wel weer goed maar als hij weer naar huis kwam was het hier weer hetzelfde liedje. Ik heb achteraf het gevoel dat zijn manier en mijn manier van rijden zo verschillend zijn, dat het paard dit bijna niet kon verwerken. Maar waar ik het meeste van baalde, was dat mijn eigen paard, dat ik ondanks zijn gevoeligheid altijd vertrouwd had met rijden, bijna een vreemde voor me werd. Uiteindelijk had ik hem een jaar na de laatste keuring wel weer op het oude, mij vertrouwde peil, totdat hij een periode kreeg dat hij met rijden ineens weer steeds schrikachtiger werd, weg begon te springen e.d. en uiteindelijk echt met me aan de kletter ging, waarbij hij volkomen onbestuurbaar was. Met de moed der wanhoop heb ik die rit toch nog goed afgesloten, waarbij hij uiteindelijk heel gehoorzaam was en ik hem op ieder gewenst moment weer vanuit galop terug kon nemen, maar er was gewoon iets geknakt in de relatie tussen hem en mij.
Ik kon/durfde/wilde er op dat moment niet verder mee en hij is toen naar dezelfde trainer gegaan met het plan om zonder haast te laten trainen totdat hij klaar zou zijn om verkocht te worden. Ik heb steeds het gevoel gehad dat door de grote druk van het trainen voor de (veeleisende) keuringen er in dit paard reflexen zijn losgemaakt, die de trainer misschien onder de duim kan houden, maar ik niet, omdat dit paard in zijn angst en weerstand enorm sterk wordt (zelfs volgens de trainer). Mijn basis was altijd: vertrouwen en de tijd nemen die nodig is, maar trainers gebruiken vaak toch meer druk en overbluffen het paard. Het lijkt of ik vervolgens de reacties die daardoor los zijn gekomen niet meer de baas kan.
Hij staat nu een jaar bij de trainer. In dat jaar ben ik erachter gekomen dat ik gewoon nog absoluut niet klaar ben met dit fantastische paard. Kortom: ik wil hem dus eigenlijk niet kwijt, maar ben tegelijkertijd heel bang voor de confrontatie met mijn eigen angsten als ik hem terug zou halen. De angst dat ik het allemaal niet kan met dit zeer gevoelige paard, dat zulke sterke reacties kan hebben (b.v. ergens van schrikken en dan in paniek raken van zijn eigen paniekreactie). Ik voel ook nog te veel de druk van het moeten rijden, terwijl dat natuurlijk eigenlijk onzin is. Ik zou zo graag van het begin af aan met hem opnieuw willen beginnen in mijn eigen tempo. Ik heb sterk het gevoel dat hij een zeer geschikte kandidaat zou zijn voor PNH of andere vormen van horsemanship. Het is een paard met een heel zacht en gevoelig karakter zonder een spoortje van agressie. Het is dan wel een hengst maar hij heeft van z'n leven zelfs nog nooit één keer gehapt o.i.d.
Zijn er mensen die dit verhaal enigszins herkennen, ook zo'n prachtig, maar heel gevoelig paard hebben/hadden dat diep 'in je ziel' zit, waar ze eigenlijk niet goed mee verder durfden, maar hem toch ook niet los konden laten en het toch geprobeerd hebben? En dan ben ik vooral benieuwd hoe dat heeft uitgepakt, of zoiets inderdaad helemaal goed kan komen. Ik twijfel nu zo of ik wel opnieuw met hem moet beginnen...
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bladwijzers