Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: mesten op de wei.

  1. #1
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    mesten op de wei.

    Na het topic 'poep ruimen ahad ik nog een vraagje.

    Vroeger stond de oude garde paarden op grote wei. Dit wil zeggen, diegene die er al van in het begin van hun leven zijn.

    Zij hadden hun plekjes die ze gebruikten om te mesten en deden het dan ook nergens anders. Dit was ergens in een hoekje waar ze voor de rest dan ook niet kwamen grazen. Er bleef dan veel graasplaats over voor hen.
    De stalgast (stom woord hè maar hoe noem je hem anders?) haalde er dan ook maar 1 keer per week alle mest af en liet het de rest van de week liggen.

    Ondertussen zijn er twee nieuwe paarden bijgekomen en die staan nu op die wei samen met de oude alpha merrie.
    Deze twee nieuwelingen poepen gewoon waar ze staan en lopen onder het poepen vaak ook gewoon door.
    Het resultaat hiervan is dat de mest echt over de hele wei ligt verspreid. Nu op dit moment niet zo'n ramp omdat ze er binnenkort even af moeten, dan wordt alles weer proper gemaakt en ingezaaid.
    De stalgast haalt het er ook niet meer vanaf. Vind hij net wat teveel werk.... Soms doe ik het maar hij wordt er wel voor betaald natuurlijk.

    Hoe zou het kunnen komen denken jullie dat deze paarden de hele wei onder mesten en niet zoals de andere een bepaald hoekje gebruiken?
    En wat kunnen we eraan doen?

    Ik vind het best raar dat het zo'n verschil is hoe de wei eruit zieet naargelang welke kudde erop loopt.

  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: mesten op de wei.

    Tsja, hoe het komt dat de een 'zindelijk' is en de ander niet weet ik niet. Fen is ook zo'n netjes paard met vaste plekjes voor alles.
    Als ze 's zomers in de grote wei staat en ik wil haar halen loopt ze heel vaak weg. In het begin dacht ik dat ze geen zin had om te komen, maar ik begreep al snel dat ze dan eerst achteraan ging plassen voor ze met mij mee wilde

    Of er iets aan te doen is dat paarden overal mesten weet ik niet.... Is die stalgast er niet op aan te spreken dat hij het wel ruimt? Ik bedoel, als hij er voor betaald krijgt...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: mesten op de wei.

    Geen idee wat je eraan zou kunnen doen. Die van ons poepen ook vaak in dezelfde hoek van het land. Maar niet op elk stuk. Er zijn stukken land die wat groter zijn waar ze kris kras poepen. Dat stuk is groter. Misschien als ze meer ruimte hebben (of een kleiner koppel) dat het ze minder kan schelen? En op een kleiner stukje (of een groter koppel) dat ze dan zuinig zijn op het gras?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •