Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 54

Topic: Monty Roberts

  1. #31
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Monty Roberts

    @rengeltje: ja, dat bedoelde ik ook niet zo letterlijk, maar het gaat altijd om het werken met meerdere probleempaarden volgens een zelfde stramien (eerst join-up, want daar is hij werkelijk een meester in!)
    Maargoed, daar is zijn methode ook op gebaseerd: het (relatief snel!) oplossen van problemen.

    @Marja: Nora is inderdaad geweldig! Zij is ook 1 van mijn grote voorbeelden en echt heel aardig. (ze regelde dat ik gratis mocht overnachten op de romerhof)
    Ze is intussen al 20 ofzo en gaat in de zomer voor 1 of 2 jaar naar Luca om daar verder te leren! Ze is echt DE top-studente van Honza momenteel.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #32

    Re: Monty Roberts

    Ik heb ook Pat een keer aan het werk gezien en ontmoet, op dezelfde Savvy Day als Callippo. Ook ik ben niet zo erg onder de indruk als ik de man zelf aan het werk zie, ook niet (of eigenlijk: al helemaal niet) als ik hem op zijn eigen video's (DVD's) bezig zie. Ik vind hem slordig, rommelig, hij beweegt veel meer en veel grover dan nodig is om zijn doel te bereiken, en ik zie niets of nauwelijks iets van een echte band met zijn paard.
    Hmm.. interessant dit.. presenteren en demonstreren is ook een vak natuurlijk (tenzij het een kwestie is van de leerling die de leermeester voorbij gestreefd is ) .. kan het zijn dat je misschien wel dingen moet uitvergroten ( c.q. grover) moet zijn als je met een publiek te maken hebt dat nog 'onwetend' is?
    Het valt mij trouwens wel op hoe vaak ik hoor dat niet-Parelliërs vinden dat de paarden van mensen die deze methode volgen, zo 'willoos' zijn, geen keuzes krijgen.. hoe denken jullie daar over?

    Voor het goede begrip: dat is niet mijn mening hoor maar meer om aan te geven hoe een buitenstaander niet altijd 'meevoelt' met wat je doet. Mijn ervaring is dan ook anders, genuanceerder zeg maar.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #33
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Monty Roberts

    Nou, Pat kan gewoon niet netjes rijden. En hij kan al helemaal NIET springen
    Sommige dingen doet hij misschien om te verduidelijken, maar hij zit gewoon erg wild en woest op zijn paarden

    Ik vind het wel apart, dat mensen een paard wat gewoon goed luistert, als snel als 'willoos' bestempelen. Heb je je paard eindelijk zo ver dat hij netjes luistert naar wat jij vraagt, is het weer niet goed

    Overigens zag ik bij Honza wel verschil, tussen een Gaston die op een show weer zijn bekende repertoire laat zien, of een Gaston die een nieuwe oefening aan het leren is. Maar zo'n nieuwe oefening kun je niet aanleren tijdens een show, dan laat je juist dingen zien die al goed gaan. (een ander verhaal is wanneer je bezig gaat met een nieuw paard en daarmee het aanleren van de 7 games laat zien bijvoorbeeld)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #34
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Monty Roberts

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    En waaruit concludeer je dat er werkelijk niemand zou zijn hier op het forum die Pat real life heeft meegemaakt?
    Simpel.. omdat ik de vraag al eerder stelde en er niet geroepen werd: "Ikke..ikke.."!
    Niet dat ik het nou zo interessant vind of iemand een BEKEND PERSOON heeft ontmoet, maar ik ben wel benieuwd wat iemand daarvan misschien aan extra inspiratie heeft meegenomen. Zo schrijf jij "ik ben niet zo onder de indruk.. etc." en dan ben ik zo nieuwsgierig om te willen weten waarom je tot juist die uitspraak komt?
    Ik ben verleden jaar naar de love language leadership tour geweest en ik kwam terug met heeeel veel inspiratie! Inderdaad waren het vooral de gewone mensen die ongewone dingen lieten zien die superinspirerend waren, maar ook de belevenis "ansich". Ik k]/images/smilies/icon_redface.gif[/img] maar het was zo gaaf om iemand (en of dat nu Pat, Linda, Caton, een student of wie dan ook) aan het werk te zien en de hele tribune zit muis en muisstil te kijken met tranen in de ogen. Tsja ook al ben je nuchter hollander, dat deed toch wel wat met me.
    Even realistisch: waarschijnlijk zorgde het feit dat het En amerika is EN het merendeel van de bezoekers al Parelli student was, wel voor de sekte achtige (sorry voor de negatieve bijklank) sfeer. Maar het is toch een soort "betovering"

    In november ben ik bij Monty geweest, wat moet ik daarvan zeggen? Ik ben het niet altijd eens met zijn methodes, maar ik denk wel dat hij net als wat skey zegt mensen op goede ideen brengt, en zolang die mensen daar dan serieus mee aan de slag gaan denk ik dat hij op een goede manier zijn geld verdient) Een demo van 2 uur ten opzichte van een 2 daagse tour, in 2 verschillende landen te gaan vergelijken is denk ik niet echt zinvol.

    [/i]sorry een ietwat late reactie, en misschien ook al wat off topic
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  5. #35
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Monty Roberts

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    @rengeltje: ja, dat bedoelde ik ook niet zo letterlijk, maar het gaat altijd om het werken met meerdere probleempaarden volgens een zelfde stramien (eerst join-up, want daar is hij werkelijk een meester in!)
    .
    Helemaal mee eens!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  6. #36
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Monty Roberts

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Nou, Pat kan gewoon niet netjes rijden. En hij kan al helemaal NIET springen
    Sommige dingen doet hij misschien om te verduidelijken, maar hij zit gewoon erg wild en woest op zijn paarden
    Ja dat klopt, en ook als hij ernaast staat flappert er voortdurend van alles!
    Ook hoe hij zich op de grond beweegt vind ik niet bepaald gracieus. Dat geldt overigens ook voor Linda. Ze lopen allebei als een stelletje stijve harken, heel gespannen.

    Ik vind het wel apart, dat mensen een paard wat gewoon goed luistert, als snel als 'willoos' bestempelen. Heb je je paard eindelijk zo ver dat hij netjes luistert naar wat jij vraagt, is het weer niet goed
    Tja maar toch vind ik sommige Parelli-paarden er wel doods uitzien. Maar nu ik erover nadenk, zijn dat vooral paarden waar veel demo's mee zijn gedaan, zoals Paul van Birger. Kan natuurlijk ook best zijn dat ze gewoon téveel demo's gedaan hebben en dat ze hun repertoire dan maar gewoon afdraaien, in plaats van dat ze met enthousiasme meespelen.
    Die doodsheid heb ik bij Atli ook gezien (helaas....) toen ik te lang in level 1 bleef hangen. Toen ik echter verder ging met nieuwe uitdagingen, kwam het enthousiasme weer terug.

    Overigens zag ik bij Honza wel verschil, tussen een Gaston die op een show weer zijn bekende repertoire laat zien, of een Gaston die een nieuwe oefening aan het leren is. Maar zo'n nieuwe oefening kun je niet aanleren tijdens een show, dan laat je juist dingen zien die al goed gaan.
    Wat zag je voor verschil bij Gaston? Vond je hem ook doods tijdens de show?

  7. #37

    Re: Monty Roberts

    Ik denk zeker dat teveel demo's, waarbij toch gewoon niet teveel mis "mag" gaan, niet leuk en niet goed voor een paard zijn. Teveel herhaling sowieso niet.

    Ik denk dat het oude level 2 in zijn algemeenheid eerder leidde tot te respectvolle paarden zonder veel inspraak. Dus beetje willooss overkomend en niet superhappy. Niet omdat dat pakket nou zo slecht was, maar er werd meestal TE weinig gekeken naar wat het paard zei. So be it.

    In het nieuwe level 2 is daar zoveel meer aandacht voor, ik denk dat het nu echt anders wordt.

    Enneh mijn paardjes zijn ondanks jaren parelli-en vol karakter, vuur en zat sprankels. Dus het valt erg mee met die willoze paarden denk ik...

    Ik vind Pat wel super met paarden overigens, al flappert hij er lustig op los. Ik heb hem in Munchen gezien, in Leverkusen en in Frankrijk op La Cense. Zoveel focus als die man heeft, dat is niet te geloven. Hij zei ook:
    (...) 4 ounces in the stick, and a ton of effort in your mind. En dat heeft hij.

    May the horse be with you!

  8. #38
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Dokkum
    Berichten
    133

    Re: Monty Roberts

    Mag ik zeggen dat ik jaloers op degenen ben die hem en Linda hebben ontmoet? Dat lijkt me echt fantastisch om ze live bezig te zien!

  9. #39

    Re: Monty Roberts

    Ja vond ik ook echt gaaaaaaaaf. Niet alles is perfect, maar wat een showmanship. Wat een public savvy, impressive.

    En dat Pat ooit op mijn lieve Suusje gereden heeft, tsja, dat helpt vast ook wel

    May the horse be with you!

  10. #40
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    59
    Berichten
    6.570

    Re: Monty Roberts

    Even inhaken op de "doodse" uitstraling van een paard. Wat mij opvalt is dat het gewone publiek dat al gauw roept bij een super leftbrained paard. Immers die zien er ook uit als dooie dienders, voeren braaf hun dingen uit met laag hoofd, opzij gezakte oren. Een LB dominance paard kan er al wat flitsender uitzien. En een RB paard, daar wordt snel van geroepen die ziet er vrolijk uit, hoofd hoog, oortjes naar voren.
    Heb het zelf met Amon, is hij in een super LB module tijdens het rijden, tsja dan ziet hij er echt als een zoutzak uit, maar kan er een baby opzetten, op dat moment is er geen spanning in hem te vinden. Weet zeker dat er mensen dan op stal denken, dat Parelli maakt paarden er ook niet gelukkiger op.
    Nu in de paddock @liberty zit hij veel in zijn LB dominance en haha dan zie ik weer een hoop aktiviteit, hij is alert, dus komt hij ook veel vrolijker over.
    En laatst toen het zo waaide op stal, en ik hem samen met Nopy had werd hij even RB, prachtig om te zien, de nek erop, oren naar voren, spieren gespannen. Maar ik weet beter, en geef mij dan toch maar die dooie zoutzak, stuk veiliger
    www.crystal-carving.com

  11. #41

    Re: Monty Roberts

    Haha.. 't is altijd even lastig om te kiezen tussen die zgn. 'free spirit' en het brave, gewillig volgende paard..

    Persoonlijk kies ik voor het laatste en niet alleen voor mijn eigen veiligheid. Ik geloof inderdaad dat een paard dat rustig met het baasje meeloopt en zich kalm en ontspannen gedraagt, zich veel beter voelt dan een paard wat met schrikogen loopt te stuiteren. Het is immers de aard van het paard de leider te volgen - hij voelt zich daarbij goed en comfortabel Ă©n veilig en dat is toch wat je je paard wil bieden.

    Nee.. ik snap die ruiters die zeggen dat een Parelli-paard willoos is niet: want hoe willoos is een paard dan wel niet als je 'm middels allerlei mechanische middelen en technieken laat 'dressuren'? Daar heeft-ie ook niet om gevraagd. En in die gevallen geldt dan ook nog eens dat men scherp moet inwerken als iets niet zou lukken. Hihi, wel een leuke uitspraak van een dressuurruiter hé? Maar ja, da's dan ook inmiddels "ex" ..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  12. #42
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    59
    Berichten
    6.570

    Re: Monty Roberts

    Hihi Marianne, lekker rustig voor de mind he dat je zo niet meer hoeft te denken
    www.crystal-carving.com

  13. #43
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Monty Roberts

    mijn paard is echt niet willoos hoor anders zou ik nooit meer een fase 4 hoeven te geven
    Nee sietske heeft nog steeds een eigen wil en is nog steeds eigenwijs.... maarja anders zou er ook weinig meer aanzijn
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  14. #44
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: Monty Roberts

    En dat Pat ooit op mijn lieve Suusje gereden heeft, tsja, dat helpt vast ook wel
    Vertel, vertel!!!!!!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  15. #45

    Re: Monty Roberts

    Over Monty gesproken ik heb dit gevonden en was erg geschokeerd

    http://www.horsewhispersandlies.com/
    ’’Leidt het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur.’’

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •