Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: [L1] De carrotstick

  1. #1
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    [L1] De carrotstick

    Bij deze onze eerste ervaringen met de CS .
    Mijn paardje is dus 2,5 en net uit de opfok. Deze winter wil ik wat licht grondwerk met 'm gaan doen, en dan komend voorjaar/zomer weer lekker het land op in het koppel. Hij is dus nog erg weinig gewend, en ik doe het rustig aan (DACHT ik). Vorige week begonnen met de friendly game en twee dagen later een begin van de porcupine game. Daar kwam een heftige reactie op van dit (wel erg lieve) super gevoelige dier dat ik dacht: maar even wachten tot de carrot stick is gearriveerd. Da's veiliger. Ik "train" 2 keer per week, en dat is dan met 1 dag ertussen. Omdat ie zo gevoelig is dacht ik: vanavond eerst maar eens rustig de box in met dat ding in m'n hand. Stond gelijk te snurken in de hoek toen ik alleen maar binnenkwam . Dus ik lief kijken en friendly gamen met mijn hand en ondertussen hij snuffelen aan de stick. Langzaam maar zeker kwam het gelik en zakte ie met het hoofd (ging ook weer gapen...) maar hij bleef zo in de box staan dat ik alleen maar de linkerkant kon strelen. Op een gegeven moment begin ie het wel lekker te vinden en schurkte er lekker tegenaan. Eindelijk draaide hij wat bij en kon ik ook de andere kant een beetje doen. Toen ben ik gestopt. Genoeg voor vandaag. Heb er 3 kwartier over gedaan (toen ik klaar was pas op mijn klokje gekeken hoor...). Ik had wel de neiging dat ding aan de kant te gooien! Net alsof we weer terug zijn bij af. Wel lief dat ie het uiteindelijk "accepteert" (lees: gelaten over zich heen laat komen), maar ik denk dat ie dat alleen doet omdat ik het ben die dat ding vasthoud. Vond het eigenlijk een beetje zielig voor 'm. Maar ja, we zetten maar door.....hoe hebben jullie je paard aan die wortelstok laten wennen ? Het lijkt wel alsof ie een soort natuurlijke afweer ervan heeft. Terwijl hij nog nooit met een zweep o.i.d. is benaderd. Achteraf gezien ging het best goed, maar we hebben allebei even tijd nodig om deze "shock" te verwerken denk ik.
    Sorry voor het lange verhaal.....

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: [L1] De carrotstick

    Als hij echt bang is voor de stick opzich, is het misschien wel het handigst en om hem helemaal zelf de gelegenheid te geven om uit te vinden dat dat ding niets 'doet'. Want eenmaal in jouw handen, is de stick toch in beweging he.

    Misschien kun je de stick eerst gewoon neerleggen in zijn box/paddock zodat hij zelf alle tijd krijgt om ermee te spelen.
    En daarna kun je hem eventueel ophangen aan een touw, zodat hij niet meer helemaal op de grond ligt. Een jong paardje is speels genoeg om ermee te gaan gooien of slepen ofzo, als hij het echt niet meer eng vindt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: [L1] De carrotstick

    Hoi Lila, ik heb Atli niet aan de cs hoeven laten wennen want hij vond hem van het begin af aan al niet eng. Jouw paardje dus wel. ;-( Ik zou de friendly game met de cs niet in zijn box doen, dat is een besloten ruimte en als je dan met iets engs aankomt, zou je paard daar sneller claustrofobisch en dus extra bang voor de cs van kunnen worden. Als ik jou was, zou ik hem een halster + leadrope omdoen en hem lekker mee naar buiten nemen, de bak of paddock in. Op die manier heeft hij wat meer ruimte om te bewegen (zorg wel dat je zijn neus in jouw richting houdt!) en zal hij het misschien minder eng vinden allemaal.

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: [L1] De carrotstick

    Een combinatie van deze tips zou het moeten doen! Ik ga het proberen morgenavond. Zet ik eerst die stick tegen de muur in z'n box als ik hem even borstel, en daarna buiten weer proberen. Bedankt!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •